نکات مهم در حفظ بهداشت دهان و دندان

نکات مهم در حفظ بهداشت دهان و دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی نکات مهم در حفظ بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان مساله بسیار مهمی است که حتما باید از دوران کودکی آموزش داده شود و به عنوان بخش جدایی ناپذیری از برنامه روزانه فرد قرار داده شود. در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان قصد بررسی نکات مهم در حفظ بهداشت دهان و دندان را داریم.

وقتی صحبت از بهداشت دهان و دندان می شود اولین توصیه هایی که می شنویم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است. هرچند همین توصیه های به نظر ساده نکات بسیاری دارند که باید به آنها توجه داشته باشیم. اما باید بدانیم که داشتن دندان های سالم به همین موارد ختم نمی شود. اگر می خواهید یک عمر با دندان های سالم زندگی کنید و از درد وحشتناک دندان به دور باشید، پیشنهاد می کنم این مطلب را دنبال کنید.

تعریف بهداشت دهان و دندان

حفظ بهداشت دهان و دندان، به این معنی است که میزان سلامتی دهان و دندان های خود را تشخیص دهیم و برای بهبود آن به دنبال راهکار باشیم. رعایت بهداشت یعنی مراقبت کامل از دندان ها از طریق استفاده درست از مسواک، نخ دندان، دهان شویه، انتخاب خمیردندان مناسب و انجام روش هایی برای جلوگیری از آسیب به بافت های دهان و پوسیدگی دندان.

مطلب پیشنهادی : نکات مراقبتی پس از انجام لمینت ای پی اس

علل اهمیت حفظ بهداشت دهان و دندان

جالب است بدانید تاکید بر حفظ بهداشت دهان و دندان تنها برای سلامتی و زیبایی دندان ها نیست. رعایت این نکات تاثیر مستقیمی روی سلامت کل بدن دارد. از این میان بیشترین تاثیر روی سلامت مغز و قلب است. در این زمینه مطالعات و تحقیقات زیادی انجام شده است و پزشکان ارتباط معناداری بین بروز سکته مغزی با نوعی باکتری دهانی پیدا کردند. زیرا پوسیدگی و عفونت‌های لثه‌ای ممکن است از طریق خون، به قسمت‌های دیگر بدن مانند قلب رسیده و باعث آسیب‌دیدگی سایر قسمت‌های بدن شوند.

بنابراین مراقبت صحیح از دندان باید از ابتدای زندگی آغاز شود چرا که این امر به غیر از سلامتی و زیبایی، لذت خوردن و آشامیدن و کیفیت کل زندگی را بالا می برد.

بیشترین مشکلات دهان و دندان

بوی بد دهان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و باقی ماندن خرده های غذا در بین دندان و فاسد شدن آنها، جرم، رسوبات و ضایعات دندان همه ممکن است باعث بروز بوی بد در دهان شود. به علاوه التهاب بافت های نرم داخل دهان باعث می شود مخاط دهان و لثه دچار آماس و تورم شود و ترشحات غدد بزاقی، غلیظ و چسبنده شده و نتیجه آن بوی نامطبوع دهان است. ایجاد بوی بد در دهان به غیر از وجود مشکل در دندان ها، لثه، زبان یا مخاط، می تواند به علت وجود عارضه ای در سیستم گوارشی، اختلالات و تغییرات هورمونی، عفونت در گلو، بینی، سینوس ها و لوزه ها نیز باشد.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی، باعث ایجاد حفره در دندان ها می شود. این حفره ابتدا از لایه سخت و محافظ خارجی دندان شروع می شود. و اگر درمان نشود، به عاج (ماده نرمی که جسم و تنه دندان را می سازد) نفوذ خواهد کرد و سرانجام به هسته زنده دندان که محتوی رگ های خونی و اعصاب است حمله می کند و آن را نابود می کند.

پوسیدگی های دندان معمولا به دلیل رسوب باقیمانده غذا و ایجاد پلاک روی سطح دندان ایجاد می شود. باکتری های پلاک، با قند موجود در غذا اسید تولید می کنند که این فرآیند باعث خوردگی و فرسایش مینای دندان می شود.

عفونت لثه

عفونت لثه، ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. لثه های سالم، صورتی یا قهوه ای رنگ و محکم هستند. زمانی که عفونت ایجاد می شود لثه ها به رنگ قرمز ارغوانی در می آیند و نرم و براق می شوند و در هنگام مسواک زدن دچار خونریزی می شوند.

اثرات تغذیه در سلامت دهان و دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

روش های اصولی مراقبت از دهان و دندان

جرم گیری

جرم یا پلاک دندان، لایه ای چسبناک از باکتری ها است که‌ به صورت یک‌ رسوب نرم روی دندان ها تجمع می کند. چنانچه این رسوب ها تا ۴۸ ساعت روی دندان بماند و برداشته نشود. می تواند با‌ مواد معدنی در بزاق دهان ترکیب شده و محکم به سطح دندان ها بچسبد به طوری که با شستشو و مسواک پاک نمی شود و به مرور زمان باعث عفونت و تحلیل لثه و آسیب به دندان ها می شود. سیگار، قلیان، مواد مخدر و مصرف بیش از اندازه چای و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث ابتلا به جرم دندانی می شود.

بروساژ و جرم گیری دندان باعث از بین رفتن جرم، کاهش پوسیدگی دندان، بهبود ورم و التهاب لثه، رفع بوی بد دهان، سفیدتر کردن دندان ها و جلوگیری از ابتلا به مشکلات شدید دهان و دندان و افزایش سلامت عمومی بدن می شود.

فیشورسیلانت

در بعضی از کودکان سطح دندان های جونده، شیارها و فرورفتگی های عمیقی دارد که با مسواک زدن تمیز نمی شود و همین باعث می شود که خورده های مواد غذایی و میکروب ها در داخل شیارها گیر کرده و باعث پوسیدگی دندان می شود. یکی از روش هایی که می توان جلوی پوسیدگی دندان در این کودکان را گرفت فیشورسیلانت یا شیار درمانی است.

سیلانت یا شیارپوش یک روکش نازک است که روی شیارهای عمیق دندان‌های پشتی قرار داده می‌شود و مانند یک درزگیر تمام شیارهای عمیق سطح دندان‌ها را پر می‌کند تا ذرات غذا و باکتری در این شکاف‌ها قرار نگیرد و باعث ایجاد پوسیدگی نشود.

هر چند که شیارپوش یک روش درمانی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است اما هیچگاه جایگزین مسواک نیست. سیلانت تنها شیارها را کم عمق می کند به طوری که هنگام مسواک زدن ، دندان ها به راحتی تمیز شوند. از این روش معمولا برای دندان‌های شیری استفاده نمی‌شود.

رعایت رژیم غذایی

کاهش مصرف محصولات حاوی تنباکو:

سیگار، قلیان، مواد مخدر و هر گونه دخانیات بدون دود سلامت دهان و دندان را به خطر می اندازد و احتمال بروز بیماری های لثه، تغییر رنگ مینای دندان، پوسیدگی دندان و بروز سرطان دهان را چند برابر می کند.

جویدن آدامس بدون قند:

جویدن آدامس کمک می کند تا ذرات غذای گیر کرده لابلای دندان ها خارج ‌شود. آدامس بدون قند آسیب کمتری به دندان می زند و با افزودن بزاق، حالت اسیدی دهان را خنثی می کند.

مصرف کمتر تنقلات:

مصرف بیش از اندازه تنقلات باعث می شود ذرات و مواد قندی روی دندان‌ها باقی بمانند و باکتری‌های مضر برای سلامت دهان و دندان سریعتر رشد کنند. برای جلوگیری از بروز این مشکل مصرف تنقلات را کاهش دهید و بعد از هربار خوردن این خوراکی ها دندان ها را مسواک بزنید.

خوراکی‌های پاک کننده:

خوردن خوراکی‌های سفت و ترد مانند سیب، هویج خام و کرفس به غیر از ویتامین هایی که به بدن می رسانند باعث تمیز شدن دندان می شوند و مانند مسواک طبیعی عمل می کنند. زیرا‌این خوراکی‌ها آب فراوانی دارند که اثر مواد قندی موجود را کاهش داده و ترشح بزاق را افزایش می‌دهد.

مصرف غذاهای مفید برای دندان‌:

ماست و پنیر، انواع گوشت، آجیل، خربزه، توت فرنگی، سیر، زنجبیل و کشمش برای سلامت دهان و دندان بسیار مفیدند زیرا با افزایش میزان کلسیم و فسفر، مواد معدنی لازم برای محافظت از مینای دندان را تامین می کنند. بهتر است خوراکی‌های اسیدی مانند مرکبات، گوجه‌فرنگی و لیمو را با وعده‌های غذایی حجیم‌تر میل کنید تا اثر اسیدی آن‌ها به حداقل برسد.

مصرف نوشیدنی های مفید برای دندان:

آب به ویژه آب حاوی فلوراید و شیر بهترین نوشیدنی‌ها برای دندان‌ هستند. سعی کنید مصرف نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه، لیموناد، قهوه و چای شیرین را کاهش دهید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

استفاده از محصولات دارای خواص آنتی میکروبیال:

افرادی که در معرض خطر التهاب و عفونت لثه قرار دارند باید از محصولاتی استفاده کنند که حاوی آنتی میکروبیال باشند. برخی دهان شویه‌ها یا خمیردندان ها ترکیبات فعال آنتی میکروبیال، تری کلوسان یا فلوراید قلع دارند که تشکیل پلاک و بروز بیماری لثه را کاهش می دهند.

چکاپ دوره ای دندان ها

چکاپ دندان از موثرترین راه های پیشگیری از آسیب دیدن دندان هاست. به صورت خلاصه، چکاپ دندانپزشکی، شما را از خطرات زیر دور می کند:

  • پوسیدگی دندان،
  • عفونت دهان و دندان،
  • برخی بیماری ها و سزطان های دهانی،
  • گسترش بوی بد دهان.

یکی از فاکتورهای زیبایی، داشتن دندان هایی سالم و زیباست. پس لازم است که مراقبت های لازم از آن ها به عمل آید. یکی از اقداماتی که لازم است انجام شود تا دندان ها در معرض خطر انواع آسیب های دندانی قرار نگیرند. چکاپ های دوره ای است. یک تصور غلط در اذهان وجود دارد که دندان ها تا زمانی که ظاهر سالمی داشته باشند و فرد دردی را احساس نکند، نیاز به درمان و رسیدگی ندارد. در حالی که اگر معاینه های منظم توسط دندانپزشک صورت گیرد. بسیاری از بیماری ها را می توان در روزهای اولیه تشخیص و نسبت به درمان آنها اقدام کرد.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ