پیشگری و درمان پوسیدگی دندان

پیشگری و درمان پوسیدگی دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

بررسی راه های پیشگری و درمان پوسیدگی دندان

اگرچه پوسیدگی ها شایع هستند ، اما همچنین قابل پیشگیری هستند. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان پیشگری و درمان پوسیدگی دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

انجام این مراحل می تواند به کاهش خطر ابتلا به پوسیدگی کمک کند:

  • مسواک زدن منظم. دندان های خود را دو بار در روز و به مدت دو دقیقه با خمیر دندانهای حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • نخ دندان. عدم استفاده از نخ دندان علت پوسیدگی دندان در نواحی بین دندانی است.
  • میان وعده ها و نوشیدنی های شیرین را به حداقل برسانید ، که می تواند باعث ایجاد اسید از پلاکها شود
  • از مصرف میان وعده های مکرر خودداری کنید تا دندان های شما دائما در معرض اسیدهایی نباشند که هنگام غذا خوردن ایجاد می شوند.
  • برای کمک به تشخیص زود هنگام پوسیدگی دندان به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید.

روش های درمان پوسیدگی:

درمان پوسیدگی شما به تشخیص به موقع آن بستگی دارد. اگر در همان ابتدا متوجه بروز پوسیدگی شوید و به دندانپزشک مراجعه کنید، دندانپزشک شما ممکن است با استفاده از روش های درمانی فلوراید از آسیب بیشتر جلوگیری کند. این به مینای دندان کمک می کند تا مواد معدنی را که در اثر تشکیل پلاک تخلیه شده اند ، ترمیم کند. با این حال ، پوسیدگی ها اغلب به درمان های دیگری هم  نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که آسیب به دندان شما بدتر نمی شود.

پر کننده ها (فیلینگ):

دندانپزشک مینای دندان آسیب دیده را به میزان لازم تخلیه کرده و آن را با مواد مصنوعی پر می کند. این کار از آسیب بیشتر دندان جلوگیری می کند، زیرا پر کردن دندان شما را به همان روشی که مینای دندان از آن محافظت می کند عمل می کند. این مواد مصنوعی دو نوع هستند. کامپوزیت و آمالگام.

ترمیم با ماده کامپوزیت:

این مواد جزو متداول ترین پر کننده ها هستند و مواردی هستند که با رنگ دندان ها شباهت دارند .  آنها بسیار بادوام بوده و می توانند تا ۱۵ سال با بهداشت دهان و دندان بسیار مناسب عمر داشته باشند (با رعایت بهداشت دهان و دندان ضعیف ، دوام آنها بسیار کوتاهتر است.)

ماده آمالگام:

بیشتر افراد آمالگام های دندان را به عنوان پر کننده های نقره ای می شناسند. آمالگام ترکیبی از چندین فلز از جمله نقره ، قلع و جیوه است.  آنها نسبت به پر کردن با ماده کامپوزیت ارزان تر ، ماندگارتر و راحت تر هستند. اما چندان طبیعی به نظر نمی رسند. جیوه که حدود ۵۰ درصد از ترکیب آن را تشکیل می دهد ، برای اتصال فلزات به یکدیگر و تأمین یک پر کردن قوی ، سخت و بادوام استفاده می شود. پس از سالها تحقیق ، دریافته شده است که جیوه تنها عنصری است که این فلزات را به هم وصل می کند به گونه ای که به راحتی با یک حفره دندان چفت شود.

جیوه در آمالگام دندان سمی نیست. هنگامی که جیوه در مواد آمالگام دندان با مواد دیگر ترکیب می شود ، ماهیت شیمیایی آن تغییر می کند ، بنابراین اساساً بی ضرر است. میزان جیوه آزاد شده در دهان تحت فشار جویدن و آسیاب کردن بسیار کم است و هیچ نگرانی برای سلامتی ایجاد نمی کند. در حقیقت مقدار آن کمتر از مواد دیگری که بیماران در معرض غذا، هوا و آب قرار می گیرند است.

پیشگیری از تغییر رنگ دندان ها | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

درمان کانال ریشه (عصب کشی):

وقتی پوسیدگی ای از مینا عبور کرده و تا پالپ دندان رسیده باشد، کانال ریشه مورد نیاز است ، پالپ ماده ای درون دندان شما است که رگ ها و اعصاب را احاطه کرده است. در این روش ، دندانپزشک در جلسه اول با از بین بردن هرگونه پوسیدگی ، ریشه دندان را تمیز می کند و برایتان مواد پر کردنی موقت قرار می دهد. در جلسه بعد درمان داخل کانال ریشه را پرمی کند و سپس بسته به مقدار دندانی که از دست داده اید، روی دندان مواد پر کردنی دائم یا روکش دائمی قرار می دهد.

کشیدن دندان:

اگر آسیب دندان شما از یک پوسیدگی زیاد باشد ، دندانپزشک ممکن است به شما توصیه کند که دندان کشیده شود. در این حالت شما باید از بریج یا ایمپلنت برای جایگزین کردن فضای باقی مانده دندان استفاده کنید ، تا دندان های دیگر شما به داخل فضا حرکت نکنند.

علامت های هشدار زود هنگام برای پوسیدگی دندان

تشخیص پوسیدگی ها در ابتدای کار مشکل است زیرا در مرحله شروع علائمی ندارند. با این وجود ، یک علامت هشدار دهنده زود هنگام در مورد پوسیدگی دندان وجود دارد: لکه های سفید روی دندان ظاهر می شوند. این لکه ها نقاطی را نشان می دهد که مواد معدنی مینا – عناصر اصلی سازنده این لایه محافظ – تخلیه شده اند.

اگر به خصوص در دندانهای کودکان لکه های سفید مشاهده کردید ، می توانید با دندانپزشک در مورد چگونگی جلوگیری از تبدیل لکه ها به پوسیدگی صحبت کنید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

انجام این مراحل ممکن است کمک کند:

  • به طور صحیح مسواک بزنید، دو بار در روز، با یک خمیر دندان حاوی فلوراید.
  • با پزشک خود در مورد استفاده ازفلوراید مکمل، مانند شستشوی دهان با فلوراید، صحبت کنید . به خصوص اگر به طور معمول از منابع عمومی آب که حاوی فلوراید است، نمی نوشید.
  • تعداد خوراکی های شیرین و میان وعده هایی که خود یا فرزندتان در طول روز مصرف می کنید را کاهش دهید.
  • بعد از مسواک زدن و قبل از خواب از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

مزایا و معایب باندینگ دندان

انواع مختلف پیوند استخوان

مقایسه ایمپلنت دندان های جلو با بریج

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
error: Content is protected !!
سوالی دارید? چت در واتساپ