خارش لثه ها

خارش لثه ها | بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

خارش لثه ها

مراقبت از لثه ها

سلامت دندان تنها منحصر به دندان های شما نمی شود. لثه ها نیز نیاز به مراقبت و نگهداری دارند. لثه ها دارای بافت ظریفی هستند که از دندان ها، ریشه ها و عصب های دندان محافظت می کنند. این قسمت از دهان به دلیل ساختاری که دارد بسیار حساس هستند.

بدون مراقبت های لازم، لثه ها می توانند انواع مختلفی از بیماری های مزمن دندانی را ایجاد کنند که این بیماری ها معمولا منجر به عواقب جدی خواهند شد.

خارش لثه ها می تواند نشانه ای از چندین بیماری مختلف باشد. اینها شامل بیماری لثه، آلرژی، تغییرات هورمونی و غیره است. تشخیص اینکه کدام بیماری باعث خارش لثه‌های شما می‌شود می‌تواند به شما در یافتن درمان و توقف خارش کمک کند.

دلایل احتمالی خارش لثه ها

آگاهی از دلایل و علت خارش لثه می تواند به افراد در یافتن روش درمانی مناسب کمک کند. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث این علائم در لثه شما شده است. لازم است با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید. با توضیحات شما و معایناتی که دندانپزشکان انجام می دهند علت خارش لثه های شما مشخص خواهد شد.

آسیب های لثه چیست؟

ضربه یا آسیب به لثه می تواند باعث درد، ناراحتی و خارش شود. این صدمات ممکن است در نتیجه یک آسیب فیزیکی مانند آسیب وارده در حین انجام یک ورزش باشد. آسیب نیز ممکن است نتیجه رفتارهای شخصی فرد باشد. فشردن دندان ها بر روی همدیگر که به آن دندان قروچه نیز می گویند. می تواند باعث سردرد، درد فک و حتی خارش لثه شود. لثه ها همچنین ممکن است در اثر استفاده از سیگارهای الکترونیکی و استعمال سیگار تحریک شده و دچار خارش شوند.

• تجمع پلاک های دندانی

پلاک های دندانی به صورت یک پوشش نازک یا یک ماده بی رنگ و چسبنده هستند که می توانند در طول زمان ایجاد شوند. ایجاد آن ها از طریق مخلوط شدن مخاط و غذا با باکتری ها می باشد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و عدم رسیدگی باعث بروز تجمع پلاک ها در دهان می شود. با گذشت زمان، پلاک های دندانی می توانند منجر به بیماری لثه شوند. علائم تشکیل پلاک ممکن است شامل حساسیت لثه، خونریزی هنگام مسواک زدن و خارش لثه باشد. در صورت بروز این موارد سریعا به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

• بیماری التهاب لثه

مرحله اول بیماری لثه، التهاب لثه است. نام دیگر بیماری لثه بیماری پریودنتال است. ژنژیویت شکل خفیف این بیماری است و به دلیل تجمع پلاک ایجاد می شود. در مرحله، ژنژیویت احتمالاً بیمار عوارض چندانی را مشاهده نخواهید کرد.

• عکس العمل های آلرژیک

حساسیت یا آلرژی به چیزهای خاص ممکن است باعث خارش لثه شود. این موارد شامل غذاها، دانه ها، داروها و حیوانات خانگی است. حتی آلرژی های فصلی مانند تب یونجه می تواند باعث خارش لثه شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

• تغییرات هورمونی

نوسانات در سطح هورمون طبیعی شما ممکن است بر احساس لثه شما تأثیر بگذارد. زنان در دوران بارداری، بلوغ، قاعدگی یا یائسگی ممکن است بیشتر دچار خارش لثه شوند. آنها همچنین ممکن است علائم دهانی دیگری از جمله درد، حساسیت و خونریزی را در این مواقع تجربه کنند.

• خشکی دهان

دهان انسان به شکل طبیعی رطوبت مورد نیاز خود را تامین و تنظیم می کند. گاهی اوقات، برخی شرایط پزشکی یا داروها باعث می شوند باعث جلوگیری از تولید بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن لثه و زبان در دهان افراد می شوند. این امر می تواند منجر به خشکی دهان شود و یکی از علائم شایع این حالت بیماری خارش لثه است.

• استفاده از دستگاه های دندانپزشکی نامناسب

پروتزهای مصنوعی و وسایل ارتودنسی که به خوبی در دهان جا نگرفته اند می‌توانند مشکلاتی را برای افراد ایجاد کنند. در صورتی که بین این دستگاه‌ها و لثه‌های شما فاصله وجود داشته باشد، غذا می‌تواند مخفیانه وارد شیارهای موجود شود. در نتیجه باکتری‌ها شروع به رشد خواهند کرد و ممکن است عفونت ایجاد شود. این می تواند منجر به التهاب، حساسیت و خارش لثه شود.

پیشگیری و درمان خارش لثه

روش های درمان خارش لثه ها