انواع مختلف روکش دندان

انواع مختلف روکش دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

بررسی انواع مختلف روکش دندان

پاسخ صریحی به این سوال نمی توان داد چرا که این بستگی به شرایط شما دارد. مثلاً برای دندان های جلویی که کاملاً در معرض دید قرار دادند و از طرفی فشار کمتری بر آنها وارد می‌شود، روکش تمام سرامیکی از نظر زیبایی شایسته است و برای دندان‌های عقبی که در معرض دید نیستند و از طرفی تحمل فشار در آنها مهم است، روکش سرامیکی فلزی بهتر است. در ادامه مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان به بررسی انواع مختلف روکش دندان خواهیم پرداخت.

با این حال بسته به وضعیت دندان هایتان ممکن است این قانون همیشه صدق نکند. مثلاً اگر دندان هایتان کج و نامرتب هستند ممکن است برخی از دندان های جلویی تحت فشار زیادی قرار داشته باشند و روکش سرامیکی فلزی برای آنها مناسب تر باشد یا اگر به رنگ طلایی علاقه مند هستید و هزینه بیشتر روکش دندان برای تان مهم نیست.

معرفی انواع روکش

روکش دندان از مواد مختلف ساخته می شود. بسته به نیاز و سلیقه بیمار نوع آن انتخاب می‌شود:

روکش تمام فلزی، طلا

طلا یکی از قدیمی ترین مواد ترمیم کننده دندان بوده و از دیر باز برای بازگرداندن عملکرد به دندان به عنوان پر کردگی یا روکش مورد استفاده بوده است. روکش طلا مقاوم ترین و محکم ترین نوع روکش دندان است همچنین از نظر هزینه معمولاً گرانترین نوع روکش محسوب می شود.

در این روکش ها قسمت داخلی روکش که در تماس با بافت دندان است از طلا و لایه بیرونی آنها از چینی ساخته می شود . طلا بدلیل خواص منحصربفرد خود بهترین ماده در دندانپزشکی محسوب می شود.
هیچ گونه خوردگی یا تغییر رنگ در این روکش ها در اطراف لثه ایجاد نمی شود . تطابق طلا با بافت دندان بسیار مطلوب است و حتی در طول زمان با فشارهای جویدن بهبود می یابد. این روکش ها از لحاظ دوام ،عالی محسوب می شوند.

مطلب پیشنهادی : فواید و عوارض فلوراید درمانی

مزایا

  • بسیار مقاوم در مقابل فشار و ضربه
  • دوام بالا و طول عمر زیاد
  • سازگاری با بدن انسان بدون ایجاد آلرژی و التهاب

معایب

  • هزینه بالا
  • رنگ طلایی
  • تمام سرامیکی

روکش تمام سرامیکی

روکش سرامیکی را به روش‌های مختلف می سازند. یکی از جدید ترین روش های ساخت روکش سرامیکی، استفاده از تکنولوژی دیجیتالی کد / کم است که در آن روکش توسط دستگاه طراحی، تراشیده و ساخته می شود. این روکش را می‌توانید به هر رنگی که می خواهید انتخاب کنید.

تفاوت لمینت با روکش دندان در چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان

اگر چه می توان رنگ آن را مطابق با رنگ دندان های دیگری بیمار تغییر داد اما توجه داشته باشید پس از ساخت و آماده شدن روکش دیگر نمی‌توان تغییری در رنگ آن ایجاد کرد. از نظر شباهت به دندان واقعی، روکش سرامیکی بهترین گزینه است اما از نظر استحکام به پای سایر جنسهای روکش نمیرسد.

در مواردی که زیبایی اولویت اصلی محسوب می شود ، روکش هایی که بصورت یکپارچه از سرامیک یا چینی ساخته شده اند زیبایی فوق العاده ای حاصل می کنند. روکشهای تمام سرامیک سازگاری بسیار مطلوبی با لثه دارند . انواع سرامیک ها با استحکام زیاد مانند سیلیکات و زیرکونیا برای این روکش ها کاربرد دارند. تغییر رنگ یا سایه تیره در لبه های این روکش ها دیده نمی شود . دوام آنها مطلوب و زیبایی آنها فوق العاده است .

مزایا

  • مقاومت بالا در مقابل تغییر رنگ
  • سازگاری با بدن انسان بدون ایجاد آلرژی و التهاب
  • زیبایی و رنگ سفید

معایب

  • استحکام و مقاومت کمتر
  • سرامیکی فلزی

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

روکش سرامیکی فلزی

روکش سرامیکی فلزی که به عنوان روکش پی اف ام (pfm) شهرت دارند. برای افزایش استحکام روکش های سرامیکی طراحی شده‌اند. یک اسکلت فلزی دارد. که یک لایه سرامیک روی آن کشیده شده است. بنابراین از نظر زیبایی تقریباً شبیه روکش تمام سرامیکی است. و از نظر استحکام از روکش سرامیکی قوی تر است.

رایج ترین نوع روکش ها هستند. که قسمت داخلی آنها از فلز و سطح بیرونی آنها از چینی ساخته شده است. در این روکش ها معمولا یک لبه فلزی در پشت روکش نمایان است. و در طول زمان با تحلیل لثه ها امکان نمایان شدن لبه فلزی آنها وجود دارد.

در طول زمان به دلیل خوردگی ممکن است لبه های فلزی سیاه یا آبی شود. نمای بد رنگی در لثه ایجاد نماید. بطور کلی رنگ چینی در این روش شفافیت کمتری نسبت به ساختار واقعی دندان دارد.
دوام این روکش ها در صورتی که وضعیت بهداشت دهان بیمار خوب باشد ،مطلوب است.

مزایا

  • مقاومت بالا به دلیل اسکلت فلزی
  • رنگ سفید به دلیل رویه سرامیکی

معایب

  • زیبایی کمتر نسبت به روکش تمام سرامیکی به علت امکان مشخص بود اسکلت فلزی در لبه روکش

روکش استیل

روکش دندان استیل بیشتر برای دندان های شیری کودکان استفاده می شود. و موقتی محسوب می شود. با این حال استیل بسیار مقاوم و محکم است و کارایی خوبی دارد. از نظر هزینه ارزانترین نوع روکش، استیل است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ