بیماری های محدود کننده کاشت ایمپلنت دندان

بیماری های محدود کننده کاشت ایمپلنت دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

بیماری های محدود کننده کاشت ایمپلنت دندان

در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان بیماری های محدود کننده کاشت ایمپلنت دندان را بررسی خواهیم کرد.

دیابت:

کاشن ایمپلنت برای بیماران دیابتی مانعی ایجاد نمی کند اما اگر دیابت دارید باید بدانید احتمال عدم موفقیت درمان در شما بیشتر از دیگران است. اگر دیابت تان تحت کنترل نیست نباید این جراحی را انجام دهید بلکه باید بیماری تان به سطحی از کنترل برسد که برای جراحی مطلوب باشد.

بارداری:

کارشناسان زنان باردار را تشویق می کنند به دنبال مراقبتهای بهداشتی درمانی دهان خود باشند از جمله تمیز کاری حرفه ای و جرمگیری و معاینه های منظم. اما در مورد درمانهای انتخابی مانند ایمپلنت توصیه می شود این کار پس از سه ماهه اول صورت بگیرد.

با این حال بیشتر جراحان ترجیح می دهند از بیمار بخواهند صبر کند تا بارداری اش تمام شود و سپس برای این درمان اقدام نماید. تحقیقات نشان می دهند استفاده از بی حسی موضعی در دوران بارداری هیچ ضرری ندارد اما بی حسی که برای کاشت ایمپلنت لازم است قوی تر است و ممکن است برای مادر یا جنین ضرر داشته باشد. همچنین نیاز به عکس برداری رادیولوژی که با اشعه ایکس صورت می گیرد را نیز باید در نظر بگیرید که در سه ماهه اول بارداری نباید انجام شود. بنابراین اگر میتوانید بهتر است تا بعد از زایمان صبر کنید.

بیماری قلبی:

جراحی ایمپلنت ممکن است با داروهایی که برای برخی بیماران قلبی تجویز می شود تعارض داشته باشد. اما باید بدانید بیماری قلبی عروقی مانع کاشت ایمپلنت دندان نمی شود. یک رویکرد کم تهاجمی تر برای کاشت ایمپلنت در بیماران قلبی توصیه می شود که به بیمار امکان می دهد بدون قطع مصرف طولانی مدت داروهای ضد انعقاد خون (داروهای رقیق کننده خون که برخی بیماران قلبی باید مصرف کنند) این جراحی دهان را پشت سر بگذارد.

در Journal of Oral Implantology دو مورد گزارش شده است که در آنها بدون نیاز به بریدن لثه جراحی صورت می گیرد. به این روش فلپ لِس می گویند. در این تکنیک به جای بریدن لثه و دسترسی به استخوان، لثه سوراخ می شود و ایمپلنت مستقیما از بافت نرم وارد استخوان می شود. در این پژوهش پتانسیل این روش اصلاحی برای کاهش خونریزی و طول مدت جراحی، درد پس از عمل و التهاب بافت نرم بررسی شد و نتایج موفقیت آمیز بود.

آشنایی ایمپلنت‌های کوتاه دندانی | بهترین دندانپزشک اصفهان

شیمی درمانی:

شیمی درمانی بر تراکم استخوان تاثیر می گذارد. شیمی درمانی ممکن است باعث پوکی استخوان شود که در آن مواد معدنی از استخوان جدا می شوند و تراکم استخوان کاهش می یابد. بیمارانی که در شیمی درمانی بیس فسفونات به صورت تزریق درون رگی دریافت می کنند، بیشتر در خطر پوکی استخوان فک هستند.

تراکم استخوان نقش مهمی در کاشت ایمپلنت ایفا می کند. اگر استخوان قوی نباشد نمیتواند ایمپلنت را نگه دارد و جوش بخورد. شیمی درمانی بر ساختار استخوان تاثیر می گذارد و اغلب باعث می شود استخوان ضعیف شود. احتمالا استخوان فک پس از پایان شیمی درمانی رشد کند و خود را بازسازی کند، باز هم ممکن است کمبود تراکم داشته باشد و نتواند ایمپلنت را نگه دارد.

از طرف دیگر شیمی درمانی بر سیستم ایمنی نیز تاثیر می گذارد. در درمانهای مقابله با سرطان سیستم ایمنی ضعیف می شود و احتمال عفونت افزایش می یابد. این به این معنی است که اگر کاشت ایمپلنت را بلافاصله پس از شیمی درمانی انجام بدهید، ممکن است بدنتان نتواند با عفونت مقابله کند و درمان با شکست مواجه شود.

از آنجایی که واکنش بدن هر کسی به شیمی درمانی متفاوت است، بسیار مهم است که پیش از کاشت ایمپلنت با پزشک خود و دندانپزشک ایمپلنت مشورت کنید تا مشخص شود میتوانید این درمان را پشت سر بگذارید یا نه.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

پرتو درمانی سرطان:

پرتو درمانی (رادیوتراپی) که برای درمان سرطان صورت می گیرد، تا حد زیادی احتمال شکست درمان ایمپلنت را افزایش می دهد. تکنولوژی پیشرفته و پزشکی مدرن به ما کمک کرده است بتوانید پرتو درمانی را در یک ناحیه کوچک متمرکز کنیم تا بافتهای سالم کمتری صدمه ببیند. بنابراین اگر پرتو درمانی تان خیلی دورتر از ناحیه دهان انجام می شود، احتمالا می توانید ایمپلنت دندان بگذارید.

با این حال برای کسانی که در ناحیه سر یا گردن تحت درمان رادیوتراپی قرار دارند، احتمال صدمه دیدن فک بسیار زیاد است به طوری که احتمال شکست درمان ایمپلنت دو تا سه برابر دیگران است. شدت تشعشع نیز اهمیت زیادی در تعیین احتمال عدم موفقیت ایمپلنت دارد. هر چه ناحیه پرتو درمانی از دهان دورتر باشد، تاثیر آن بر موفقیت ایمپلنت کمتر است.

کسانی که مدتها پیش پرتو درمانی انجام داده اند، میتوانند اکنون جراحی کاشت ایمپلنت را پشت سر بگذارند اما همیشه چنین نیست. به همین علت حتما باید با دندانپزشک و پزشک پرتو درمانی خود در این زمینه صحبت کنید و نظر آنها را جویا شوید.

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ