تاثیر مشکلات بر دندان‌های جلوی فک بالا

تاثیر مشکلات بر دندان‌های جلوی فک بالا | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی تاثیر مشکلات بر دندان‌های جلوی فک بالا

دلایل بسیار متنوعی وجود دارد که افراد تحت درمان ارتودنسی قرار می‌گیرند. در حالی که بسیاری از بیماران به دلایل زیبایی از بریس یا ارتودنسی نامرئی استفاده می‌کنند، اما برخی از شایع‌ترین اختلالات ارتودنسی نیز می‌توانند جویدن را دشوار کنند، به فک آسیب برسانند و افراد را برای تمیز کردن دندان‌ها با سختی مواجه کنند. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان تاثیر مشکلات بر دندان‌های جلوی فک بالا را بررسی خواهیم کرد.

از آنجا که اختلالات مختلفی وجود دارد که به بریس نیاز دارند، بسیاری از افراد نمی‌دانند که آیا واقعاً به درمان ارتودنسی احتیاج دارند یا نه. لیست زیر شامل اختلالات شایع ارتودنسی است که می‌تواند به شما کمک کند مشکلی را که تجربه می‌کنید شناسایی کنید تا بتوانید درمان مناسب را انجام دهید.

دندان‌های با فاصله

کسانی که دندان شلوغ دارند ممکن است در واقع دندان‌های با فاصله هم داشته باشند. این شرایط هم یک مکان عالی برای پنهان شدن ذرات غذا و باکتری‌ها ایجاد می‌کند، حتی اگر فرد از بهداشت دهان و دندان بسیار خوبی برخوردار باشد. فاصله زیاد بین دندان‌ها می‌تواند اعتماد به نفس فرد را پایین بیاورد و تمیز کردن دندان‌ها و حفظ سلامت دهان را نسبتاً دشوار کند. در حالی که فضاهای خیلی بزرگ در یک قسمت دهان ممکن است به این معنی باشد که قسمت دیگری از دهان به هم فشرده است، با این حال ممکن است تمام دندان‌های فرد بسیار فاصله داشته باشد.

اپن بایت

اگر دندان‌های جلو یا عقب شما آنطور که باید روی هم قرار نگیرند، به این حالت اپن بایت گفته می‌شود. این مشکل ممکن است با سایر مشکلات بایت ترکیب شود، اما همچنین می‌تواند به خودی خود یک مشکل جداگانه باشد. بعضی از دندان‌ها بر روی هم قرار می‌گیرند، در حالی که برخی دیگر از هم جدا هستند. در این حالت، دندان‌هایی که به هم نمی‌رسند جویدن را دشوار می‌کنند در حالی که دندان‌های که به هم برخورد می‌کنند دچار ساییدگی بیش از حد می‌شوند. اپن بایت می‌تواند یک مشکل جدی باشد و می‌تواند نه تنها دندان‌ها، بلکه کل سیستم گوارش را تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه ممکن است همه این موضوعات شایع ارتودنسی جدی به نظر برسند، اما با درمان صحیح ارتودنسی از طرف متخصصین ارتودنسی خوب می‌توان به راحتی آن‌ها را اصلاح کرد.

عوامل کج شدن دندان‌ها | بهترین جراح لثه اصفهان

اوربایت

اوربایت یکی دیگر از شایع‌ترین اختلالات ارتودنسی است. مشخصه این وضعیت این است که فک فوقانی بیش از حد جلوتر از فک پایین قرار می‌گیرد. اوربایت را می‌توان با بریس‌ها و نوارهای لاستیکی اصلاح کرد و این خود دلیل کافی برای سرمایه‌گذاری در یک درمان ارتودنسی است. اوربایت می‌تواند منجر به دندان قروچه و آسیب لثه شود. همچنین می‌تواند جویدن را دشوار کند، زیرا دندان‌های ردیف بالا و پایین دندان به طور صحیح روی هم قرار نمی‌گیرند. از آنجا که در این وضعیت دندان‌ها به طور صحیح مرتب نیستند، ممکن است نواحی سخت دندان‌ها به علت ساییدگی بیش از حد، در معرض خرد شدن و آسیب قرار بگیرند.

دندان‌های شلوغ

وقتی دندان‌های شما بسیار زیاد باشد و فضای کمی در فک وجود داشته باشد، ممکن است دندان‌ها به هم فشرده شده و برخی از دندان ها را به جلو، برخی را به عقب و برخی دیگر را به طرفین فشار دهد. این نوع ازدحام می‌تواند تمیز کردن دندان ها را بسیار دشوار کند. زیرا دندان‌ها بسیار نزدیک به هم هستند و معمولاً روی هم قرار می‌گیرند. دندان‌هایی که با هم تداخل دارند مکان مناسبی را برای پنهان شدن باکتری‌ها، قند و پلاک‌ها ایجاد می‌کنند که به نوبه خود منجر به پوسیدگی دندان می‌شود.

افرادی که دندان شلوغ و فشرده دارند بیشتر احتمال دارد حفره‌هایی را بین این دندان‌ها مشاهده کنند و سایر موارد مربوط به پوسیدگی دندان را نیز تجربه کنند. داشتن دندان شلوغ لزوماً به این معنی نیست که فضای کافی در فک برای تمام آن دندان‌ها وجود ندارد. بلکه بدان معنی است که دندان‌ها به طور ناهموار رشد کرده‌اند و باید تنظیم شوند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

دندان‌های با زاویه نامناسب

گاهی اوقات، دندان‌ها در زاویه مناسب رشد نمیکنند. ممکن است به سمت بیرون بیرون زده یا به سمت داخل متمایل شوند. این دندان‌ها بیشتر در اثر جویدن طبیعی و هنگام ورزش یا در هنگام انجام سایر فعالیت‌های مشابه آسیب می‌بینند. هرچه تعداد دندان‌هایی که از تراز معمول خود خارج هستند بیشتر باشد، احتمال آسیب‌دیدگی آن‌ها و نیاز به کار دندانپزشکی نیز بیشتر خواهد بود. درمان ارتودنسی می‌تواند زاویه این دندان‌ها را اصلاح کند. بنابراین احتمال تراشیده شدن یا شکستن آن‌ها کمتر می‌شود.

کراس بایت

کراس بایت به اندازه آندربایت و اوربایت رایج نیست، اما هنوز هم مسئله ساز است. کسانی که به این اختلال ارتودنسی مبتلا هستند ترکیبی از اوربیت و اندربایت دارند. یکی از شایع‌ترین مشکلات در این زمینه این است که دندان‌های مولر پایین نسبت به دندان‌های مولر فوقانی بزرگ‌تر هستند، اما جلوی فک دندان‌ها تراکم بیشتری دارند. مانند سایر مشکلات “بایت”، کراس بایت نیز جویدن غذا را دشوار می‌کند، زیرا هیچ یک از دندان‌ها به درستی روی هم قرار نمی‌گیرند. همچنین باعث ساییدگی ناهموار دندان‌ها می‌شوند، زیرا افراد یاد می‌گیرند که به جای کل دهان، غذا را فقط در یک طرف دهان خود بجوند یا فقط با دندان‌های خاصی بجوند.

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ