دلایل ایجاد بوی بد دهان چیست؟

دلایل ایجاد بوی بد دهان چیست؟ | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی دلایل ایجاد بوی بد دهان

بوی بد دهان یا هالیتوزیس، مشکلی است که باعث خجالت کشیدن انسان از معاشرت می‌شود.دندانپزشک با انجام معاینات دوره‌ای مشکلات و بیماری‌هایی مانند بیماری‌ لثه ، خشکی دهان یا اختلالات دیگر که باعث بوی بد دهان می‌شود را مشخص می‌کند. رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان، درمان بیماری‌ لثه و جرمگیری ‌های دوره‌ای می‌توانند به کاهش بوی بد دهان کمک کنند. در مطلبی که امروز در سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان برای شما خوانندگان عزیز گردآوری شده است. به بررسی دلایل ایجاد بوی بد دهان خواهیم پرداخت.

اگر شما نگران بوی بد دهان خود هستید و در هنگام صحبت کردن و برقراری ارتباط با دیگران احساس خجالت می‌نمایید زمان آن فرا رسیده است که این معضل را درمان نمایید. با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانید از علت بوی بد دهان خود بکاهید ولی در صورتی که با به کار بردن روش‌های خانگی نتوانستید بوی دهان را رفع کنید بهتر است به یک دندانپزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است این بوی نامساعد دهانی نشانه ابتلا به یک بیماری در داخل بدن باشد.

مطلب پیشنهادی : بررسی موارد کاربرد مینی ایمپلنت

بیماری‌های تنفسی، دهانی، حلق و بیماری‌های مربوط به بینی

این بیماری‌ها غالباً با بوی بد دهان همراه هستند. برای مثال، تخلیه عفونت‌های سینوسی باعث ایجاد بو در دهان می گردد. اگر شما دچار عفونت‌های تنفسی فوقانی مانند برونشیت و سرفه‌های همراه با خلط می باشید ممکن است دهان شما بو بدهد .

بهداشت دهان و دندان

در اکثر موارد، بوی بد دهان به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌شود. اگر شما پس از هر وعده غذایی مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، باقیمانده غذاها لابه‌لای دندان‌ها و لثه و روی زبان شما مانده و باعث پوسیدگی دندان و ایجاد بوی دهان شما می‌شود.

یک دهان تمیز نشده مکانی است که باکتری‌ها می‌توانند در آن رشد کرده و باعث ایجاد بیماری‌های لثه شوند و در نتیجه بوی بددهان ایجاد شود. به علاوه، برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها بیشتر از سایر مواد خوراکی باعث ایجاد بو در دهان می‌گردند که برخی از آنها عبارتند از:

  • سیر
  • پیاز
  • پنیر
  • آب پرتقال
  • نوشابه‌ها شامل انواع رژیمی آنها

پس از این که غذاها یا نوشیدنی‌ها هضم شدند، چربی آنها وارد جریان خون می‌شود و از این طریق وارد ریه‌ها می‌شوند. سپس در هنگام تنفس، دهان بوی نامساعدی می‌دهد.

بیماری‌های گوارشی

هضم ناقص، یبوست یا اختلالات و بیماری‌های روده باعث ایجاد بوی بد در دهان می‌شوند. اگر شما به طور مکرر دچار رفلاکس معده می‌شوید، بوی بد ناشی از غذاهایی که به تازگی خورده‌اید از طریق مری به دهان منتقل شده و باعث بوی بد در دهان می‌گردد .

 

دلایل ایجاد بوی بد دهان چیست؟ | بهترین جراح لثه اصفهان

بیماری‌های مزمن

در برخی موارد بیماری‌های زمینه‌ای باعث ایجاد بوی دهان می‌شوند. عفونت‌های ریوی، سرطان‌ها، نارسایی های کلیه یا کبد، دیابت(بیماری قند) و رفلاکس (باز پس زدن محتویات) معده از جمله بیماری‌هایی هستند که باعث ایجاد بوی نامساعد در دهان می‌شوند.

خشکی دهان

بزاق پاک‌کننده طبیعی دهان است بنابراین اگر دهان شما خشک باشد سلول‌های مرده و باکتری ها در دهان جمع می‌شوند .مانند آنچه در هنگام صبح رخ می‌دهد و پس از بیدار شدن دهان بوی بد می‌دهد. اگر شما با دهان باز بخوابید وضعیت بدتر می‌گردد. استعمال دخانیات و مصرف برخی داروها نیز ممکن است باعث خشکی دهان شوند. در موارد شدیدتر، بزاق دهان از بین رفته و دهان شما بیش‌ازحد معمول خشک می‌شود که به آن Xerostomia گفته می شود .

خشکی دهان علاوه بر این ممکن است بعلل دیگری چون مشکلات هورمونی و پرتو درمانی در ناحیه دهان نیز ایجاد گردد.

مشتقات تنباکو و مهمتر از همه سیگار کشیدن

محصولات مشتق شده از توتون می‌توانند باعث خشکی دهان و بوی بد دهان شوند. افرادی که از تنباکو استفاده می‌کنند بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری‌ لثه ، بیماری‌های دهان و دندان و سرطان دهان قرار دارند.

خالی بودن معده

با نخوردن یک وعده غذایی، تولید بزاق در دهان که باکتری‌ها را از روی دندان‌ها، زبان و لثه می‌شوید کاهش می‌یابد. استرس نیز باعث خشکی دهان می‌گردد و در صورتی که با افزایش اسید معده همراه باشد، مشکل را دوچندان می‌نماید .

 

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان 

استفاده بیش‌ازحد از دهان‌شویه‌ها

با این که ممکن است متناقض به نظر برسد اما استفاده بیش از حد از دهان‌شویه‌ها به دلیل تحریک بافت دهانی باعث بدتر شدن بوی بد دهان می‌شود. جهت رفع سریع این مشکل می‌توانید از آب و چند قطره عصاره نعناع برای شستشوی دهان استفاده کنید.

نکته :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم


دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ