روش های درمان اختلالات غدد بزاقی

روش های درمان اختلالات غدد بزاقی | بهترین دندانپزشک اصفهان

روش های درمان اختلالات غدد بزاقی

در ادامه مقاله ای که امروز در سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان برای شما عزیزان گردآوری شده است. به مطالعه و بررسی روش های درمان اختلالات غدد بزاقی خواهیم پرداخت. درمان اختلالات غدد بزاقی به علل اصلی آن بستگی دارد و برخی از گزینه های درمانی احتمالی عبارتند از:

• اوریون یک بیماری خود محدود شونده بدون عواقب جدی در اکثر بیماران و درمان حمایتی مناسب است.
  • عفونت چرکی حاد با آنتی بیوتیک و برش و تخلیه در صورت ایجاد آبسه درمان می شود.
  • جریان بزاق باید با استفاده از کمپرس های گرم، سیالاگوگ ها مانند قطره لیمو، آدامس یا قرص های ویتامین C، هیدراتاسیون، ماساژ غدد بزاقی و بهداشت دهان تقویت شود.
  • در عفونت های مزمن، جایی که انسداد مجرای مشخص است، سنگ ها یا تنگی ها را می توان برداشت و جریان بزاق را تقویت می کند. گاهی اوقات احتمال دارد نیاز به برداشتن غده در مواردی باشد که مشکلات عود کنند.
  • تزریق واکسن سرخک، اوریون و سرخجه (MMR) برای اطمینان از ایمنی و پیشگیری از ظهور مجدد اوریون ضروری است.
  • آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت های باکتریایی را درمان کنند.
  • مراقبت خوب از دندان ها برای درمان موفقیت آمیز غدد بزاقی حیاتی است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن حداقل دو بار در روز می تواند از اختلالات غدد بزاقی و پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

توجه: بیماری های غدد بزاقی در کودکان نادر است (به استثنای پاروتیت حاد معمولاً به دلیل اوریون)، بنابراین هر مشکل غدد بزاقی حاد یا مزمن که به درمان محافظه کارانه پاسخ نمی دهد باید برای نظر متخصص ارجاع شود.

مطلب پیشنهادی : علل ترمیم و برداشتن لمینت دندان

درمان انسداد غدد بزاقی

سنگ‌ ها می‌توانند در غدد بزاقی اصلی و مجرای آن‌ها تشکیل که باعث انسداد خروج بزاق می‌شوند و معمولاً همراه با درد و التهاب در هنگام صرف غذا است. آنها بیشتر در غده زیر فکی و مجرای آن (۸۰-۹۰٪) دیده ، اما احتمال دارد در غدد بناگوشی نیز دیده شود. انسداد غدد بزاقی در غده پاروتید کمتر دیده می شود، زیرا ترشحات آن آبکی تر و مجرای آن پهن تر است. غدد زیرزبانی به ۸-۲۰ مجرا تخلیه، بنابراین به ندرت مسدود می شوند.

انسداد غدد بزاقی جزئی نیز رخ می دهد و در نتیجه تورم های کیست مانند در لب ها و گونه ها ایجاد می شود. علت ایجاد سنگ غدد بزاقی ناشناخته است. سنگ ها از مخاط، بقایای سلولی، فسفات کلسیم و منیزیم تشکیل شده اند. انسداد غده پاروتید بیشتر به دلیل تنگی دهانه مجرا است . این گاهی اوقات می تواند ثانویه و به علت ترومای مزمن ناشی از دندان مصنوعی نامناسب باشد.
انسداد مجرای بزاقی باعث التهاب و تورم غده می شود.اگر انسداد غدد بزاقی برطرف نشود، غده آسیب دیده و در نهایت احتمال دارد نیاز به برداشتن کامل داشته باشد.

درمان سنگ های بزاقی

سنگ های بزاقی نیمی از اختلالات غدد بزاقی را تشکیل می دهند که هر سال ۵.۹ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر است. در سونوگرافی، سنگ ها به صورت خطوط یا نقاط پراکوی قابل توجهی با سایه های آکوستیک دیستال ظاهر می شوند. سونوگرافی در حال حاضر اولین بررسی است و سایر علل التهاب مانند بدخیمی یا لنفادنوپاتی را رد می کند. بسیاری از سنگ‌ها خودبه‌خود دفع می‌شوند، بنابراین درمان محافظه‌کارانه می تواند از مسکن‌های خوراکی و آنتی‌بیوتیک‌ها در جایی که عفونت وجود دارد، باشد. هیدراتاسیون خوب، کمپرس گرم و ماساژ غدد احتمال دارد به عبور سنگ کمک کند.

اگر توده ای در غده بزاقی خود دارید، پزشک ممکن است جراحی را برای برداشتن توده یا خود غده توصیه کند. اگر توده سرطانی باشد، ممکن است برای از بین بردن سلول های سرطانی به پرتو درمانی نیاز داشته باشید. این درمان‌ها معمولاً تا زمانی که بدن شما زمان لازم برای بهبودی نداشته باشد، شروع نمی‌شوند. این معمولاً چهار تا شش هفته پس از جراحی است.

عوامل ایجاد کننده اختلالات در غدد بزاقی | بهترین دندانپزشک اصفهان

پرتو درمانی گردن می تواند باعث خشکی دهان شود که می تواند ناراحت کننده باشد و بر هضم شما تأثیر بگذارد. پزشک ممکن است نوشیدن مایعات بیشتر و پرهیز از غذاهای سرشار از سدیم را توصیه کند. اگر توده غدد بزاقی سرطانی نباشد، ممکن است نیازی به پرتودرمانی نباشد. توده ای که علائم ایجاد نمی کند ممکن است با اقدامات محافظه کارانه درمان شود. این شامل دهانشویه های مخصوص برای تسکین خشکی دهان می شود. همچنین می توانید با شستشو با مخلوطی از ۱/۲ قاشق چایخوری نمک در ۱ فنجان آب، دهان خود را مرطوب نگه دارید.

مدیریت جراحی

سنگ های زیر فکی پروگزیمال احتمال دارد با گشاد کردن یا برش دادن مجرای وارتون و روش ترانس دهانی برداشته شوند. سنگ های موجود در مجرای زیر فکی احتمال دارد با یک برش در کف دهان برداشته شوند، در حالی که سنگ های موجود در ماده غده شاید نیاز به برداشتن غده داشته باشند.
سیالندوسکوپی به کمک CT یا سنگ شکنی در حال حاضر معمولاً در صورت امکان با هدف حفظ بهتر عملکرد غدد، مورد استفاده قرار می گیرد.

کسانی که سنگ های بزاقی داشته اند بیشتر احتمال دارد دوباره آنها را تجربه کنند. در حال حاضر هیچ روش پیشگیری مبتنی بر شواهد وجود ندارد. حفظ هیدراتاسیون خوب به تولید بزاق کمک می کند و می تواند خطر عود را کاهش دهد.

درمان سیالادنوز

سیالادنوز یک التهاب عمومی غدد بزاقی است که در اثر هیپرتروفی جزء آسینار غده ایجاد می شود و با تعدادی از بیماری های سیستمیک همراه است. درمان سیالادنوز به علت اصلی بستگی دارد. شایع ترین بیماری دژنراتیو که غدد بزاقی را تحت تاثیر قرار می دهد، سندرم شوگرن که یک وضعیت خودایمنی است. ترجیحاً غده پاروتید را تحت تأثیر قرار می دهد، اما ممکن است غدد بزاقی زیر فکی و جزئی ومعمولاً غدد اشکی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

سندرم شوگرن احتمال دارد با بیماری های سیستمیک دیگری مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس اریتماتوز سیستمیک یا اسکلروز صفراوی اولیه همراه باشد.

سایر علل سیالدنوز عبارتند از:

• بولیمیا
  • بی اشتهایی
  • بیماری سلیاک و سوء تغذیه
  • سارکوئیدوز و سندرم هیرفورد
  • ناشی از دارو – به عنوان مثال، تیوریا، آنتی کولینرژیک
  • اختلالات غدد درون ریز مانند سندرم کوشینگ، دیابت شیرین و کم کاری تیروئید

درمان سندرم شوگرن

در بیماران مبتلا به سندرم شوگرن که مشکوک به تشخیص است، به روماتولوژی مراجعه کنید. مراقبت خوب از دندان برای پیشگیری از پوسیدگی ضروری است. داروهای پاراسمپاتیک، مانند پیلوکارپین، می تواند برای درمان کاهش بزاق و خشکی دهان استفاده شود. علی‌رغم استفاده زیاد از این محصولات برای تسکین علائم در حال حاضر شواهد کافی برای توصیه محرک‌ها، روان‌کننده‌ها و محافظ‌های محلی وجود ندارد. برداشت غده به ندرت انجام می شود. خطر لنفوم غیر هوچکین بدخیم در سندرم شوگرن اولیه افزایش می یابد . احتمال دارد تشخیص آن در زمینه التهاب پاروتید مداوم مشکل ساز باشد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

درمان تومورهای غدد بزاقی

تومورهای بدخیم غدد بزاقی نادر و اکثر نئوپلاسم ها خوش خیم هستند.

• تثبیت روی پوست
  • افزایش سریع اندازه تورم
  • زخم و یا سفتی مخاط یا پوست
  • پارستزی یا بیهوشی اعصاب حسی مرتبط
  • سابقه قبلی سرطان پوست، سندرم شوگرن یا تشعشع به سر و گردن

با این حال، تمام التهاب های بزاق نیاز به ارجاع و بررسی فوری دارند.

سونوگرافی اولین بررسی است که معمولاً با آسپیراسیون سوزن ظریف برای سیتولوژی یا بیوپسی با سوزن مرکزی در جایی که تومور دیده می شود، ترکیب می شود. MRI اطلاعات بیشتری در مورد حاشیه تومور و مرحله بندی می دهد، در حالی که سی تی اسکن و توموگرافی انتشار پوزیترون-CT (PET-CT) برای تعیین انتشار متاستاتیک استفاده می شود.

تومورها به طور کلی نیاز به برداشتن و جراحی دارند. رادیوتراپی بعد از عمل احتمال دارد برای تومورهای بدخیم غدد بزاقی مورد نیاز باشد.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

• صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.