روش های مختلف ساخت دندان مصنوعی

روش های مختلف ساخت دندان مصنوعی | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی روش های مختلف ساخت دندان مصنوعی

از دندان مصنوعی هم جهت پر کردن جای خالی دندان استفاده می کنند. این روش را احتمالا برای پدربزرگ یا مادربزرگ خود که دندان های خود را از جا در می آوردند و در یک لیوان آب نگه می داشتند، دیده باشید. در ادامه این مقاله سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان به مطالعه و بررسی روش های مختلف ساخت دندان مصنوعی خواهیم پرداخت.

نحوه ساخت دندان مصنوعی، از لحاظ تئوری بسیار ساده است. یک ست دندان مصنوعی بر روی پایه پلاستیکی که همرنگ با لثه شما است، ساخته شده و در دهانتان گذاشته می شود. این دندان ها قابل جابجایی هستند. خوشبختانه روش های مدرنی در ساخت دندان مصنوعی ابداع شده اند. حتی می توان این پروتزهای دندانی را با پایه ایمپلنت، به فک دندان ثابت کرد.

البته شاید فکر می کنید دندان مصنوعی حتما باید متحرک و قابل جابجایی باشد. خیر، روش های ثابت نیز در این نوع کاشت دندان وجود دارد که توانسته خود را به رقیبی در روش های کاشت ایمپلنت و بریج تبدیل کند. که به آن “اوردنچر” می گویند.

انواع روش های ساخت دندان مصنوعی

اوردنچر (پروتز ثابت):

کاشت دندان در روش اوردنچر، نیاز به پایه ایمپلنت دارد. بسیاری از مراجعه کنندگان از حرکت دندان مصنوعی و خارج کردن آن احساس ناخوشایندی دارند. در نتیجه متخصصان دندانپزشکی این روش پروتز ثابت را کشف کردند. در این روش، همان دندان مصنوعی به کمک پایه ایمپلنت، به فک متصل می شود در نتیجه این دندان ها دیگر از دهان خارج نمی شوند. براساس تجربیات به دست آمده تا به امروز، دندان های مصنوعی می توانند بین ۵ تا ۱۰ سال عمر کنند اما بهتر است بعد از گذشت مدتی به پزشک مراجعه کرده و در صورت لزوم دندان مصنوعی خودرا تعویض کنید چون ممکن است لثه با گذشت زمان تغییر کرده باشد.

مطلب پیشنهادی : مقایسه کابردهای ایمپلنت دندان و بریج دندان

دندان مصنوعی جزئی:

در صورتی که قسمتی از دندان های خود را از دست داده باشید و متقاضی کاشت دندان مصنوعی باشید، باید از این روش استفاده کنید. پروتزهای متحرک با دسته های نگهدارنده به صورتی روی فک قرار می گیرند، که فضای خالی بین دندان ها را پر کنند.

دندان مصنوعی مکشی:

جام‌های مکش کوچکی در این نوع کاشت مورد استفاده قرار می گیرند. این قسمت جام مانند، از لاستیک سیلیکونی نرم ساخته و با ملایمت، بدون تحریک بافت دهان، روی آن قرار گرفته است. دندان مصنوعی کامل را می توان با چسباندن این قسمت جام مانند نرم به آن، به نوع مکشی تبدیل کرد.

تاج دندان مصنوعی چه کاربردهایی دارد؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان

دندان مصنوعی فلیپر:

یک دندان مصنوعی موقتی به شمار می رود که برای ترمیم یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می شود. هدف از آن پر کردن موقتی جای خالی دندان است تا زمانی که فرد آمادگی ایمپلنت یا بریج دندان را پیدا کند. این دندان ها کمک می کنند اشکالی در زیبایی لبخند و همچنین حرف زدن به وجود نیاید.

یک دست کامل دندان مصنوعی:

اگر تمام دندان های خود را از دست داده اید، می توانید از این روش کاشت دندان استفاده کنید. یک بخش به رنگ گوشت بر پایه اکریلیک در دندان مصنوعی وجود دارد که لثه‌ها و سقف دهان را می‌پوشانند و به ظاهر طبیعی دندان ها کمک می کند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

مزیت های دندان مصنوعی

  • هزینه بسیار کم‌ تری نسبت به ایمپلنت و بریج دارد.
  • نیازی به جراحی ندارد.
  • روش مناسبی است برای کسانی که دچار بیماری‌های خاص یا مشکلات استخوان فک هستند و نمی‌توانند ایمپلنت کنند.
  • کسانی که مشکلات ظاهری لثه دارند، با استفاده از این روش، می توانند از ظاهر نامناسب آنها خلاص شوند.

معایب و عوارض دندان مصنوعی

از مهم ترین معایب دندان مصنوعی که باعث کاهش محبوبیت آن نسبت به ایمپلنت شده است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در این روش استخوان فک حمایت لازم را ندارد و شما همچنان با تحلیل استخوان فک به دلیل خالی ماندن ریشه دندان از دست رفته مواجه هستید.
  • در انواع پروتز متحرک مثل دندان مصنوعی، حرکت و جابجایی دندان ها، احساس ناخوشایندی برای فرد خواهد داشت.
  • طول عمر دندان مصنوعی نسبت به ایمپلنت و بریج کمتر است.
  • هر تغییر کوچک در فک، با توجه به گذر زمان یا چاق و لاغر شدن صورت، ممکن است شما را با مشکل مواجه کند. به همین دلیل به یک قالبگیری جدید برای دندان مصنوعی نیاز خواهید داشت.
  • یکی از معضلات دندان مصنوعی تمیز کردن آن است. برای این کار باید در طول شب آنها را از دهان خارج کنید. این کار برای بازسازی لثه نیز لازم است.
  • اما این مورد واقعا برای بسیاری از افراد خوشایند نیست.
  • اختلال در گفتار و حتی افتادن هنگام فریاد کشیدن، از معایب شایع این نوع دندان ها است.
  • ظاهر طبیعی دندان های مصنوعی کمتر از بریج، و بریج کمتر از ایمپلنت دندان است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ