شایع ترین بیماری های دهان و دندان در کودکان چیست؟

شایع ترین بیماری های دهان و دندان در کودکان چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی شایع ترین بیماری های دهان و دندان در کودکان

بیماری های دهان شامل حفره دندان، بیماری لثه (درمان عفونت لثه، درمان خونریزی لثه و…)، بیماری‌های عفونی دهان و سرطان دهان است. آسیب‌های دهانی بیشتر در شرایط ناامن، تصادفات و بیماری اجتماعی خشونت ایجاد می شوند. درمان بیماری‌ دهان و دندان یکی از تخصص‌های رشته دندانپزشکی است. در این رشته بیماری‌های دهان بعد از تشخیص متخصص و جراح درمان می‌شود. در مقاله امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان که برای شما خوانندگان عزیز گردآوری شده است. به مطالعه و بررسی شایع ترین بیماری های دهان و دندان در کودکان خواهیم پرداخت.

شایع ترین بیماری های دهان و دندان کودکان

کودکان به دلیل اینکه در سن رشد هستند و حساسیت بالاتری که دارند باید بیشتر مواظبشان باشیم. همین‌طور آن‌ها به تنهایی قادر به تشخیص نیستند و باید تا حدودی با مسائلی که ممکن است برای آن‌ها به وجود بیاید آشنا باشیم. در ادامه به بیماری‌ های دهان و دندان در کودکان می‌پردازیم.

تک تک مواردی که برای بیماری دهان و دندان بزرگسالان گفته شد درمورد کودکان نیز صادق است. مانند حفره‌های دندان و پوسیدگی، بیماری‌های لثه اعم از تورم و خونریزی، بیماری عفونی مانند تبخال که اغلب در کودکان 6 ماهه تا 5 ساله خود را نشان می‌دهد، سرطان دهان و گلو و … اما به دلیل حساسیت بیشتر کودکان برخی بیماری‌های دیگر هم شامل حال آن‌ها می‌شود.

مطلب پیشنهادی : شایع ترین بیماری های دهان و دندان در بزرگسالان

عادات بد کودک

بسیاری از بیماری های دهان و دندان، پوسیدگی‌ها و تغییر رنگ دندان کودک حاصل عادات بد است که به مرور زمان تأثیر خودش را می‌گذارد. برای از بین بردن این عادات بد و مؤثر حتماً باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

زمانی که کودک با فشار و استرس روبرو می‌شود، دندان‌های خودش را به یکدیگر فشار می‌دهد و به عبارتی می‌ساید‌. به این کار دندان قروچه یا سایش دندان می‌گویند. عوارض ناشی از این عمل از بین رفتن مینای دندان، سردرد، گوش درد، فک درد، تراشیدگی دندان و… است. سایش دندان‌ها به یکدیگر در کودکان طبیعی می‌باشد اما برای کمتر شدن عوارض باید آن را کنترل کرد.

یکی دیگر از عادات بد کودک که روی دندان تأثیر می‌گذارد مکیدن انگشتان است. این عمل طبیعی است و تا ۴ سالگی ممکن است ادامه داشته باشد. اگر مکیدن انگشت بعد از رشد و درآمدن دندان‌ها باشد مشکلاتی را برای جویدن غذا ایجاد می‌کند.

عادت بعدی خوردن شیشه شیر است که باعث پوسیدگی دندان شیری می‌شود. وقتی کودک با شیشه شیر بخوابد، شکر و مواد قندی موجود در مایعات باعث از بین رفتن مینای دندان و در نهایت پوسیدگی می‌شود. موضوع بسیار ساده‌ای که خرابی زودهنگام دندان‌های کودک را به دنبال دارد.

 

شایع ترین بیماری های دهان و دندان در کودکان چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان

شکستن دندان

اگر توسط ضربه‌های خارجی دندان کودک کنده شد، دندان را فوراً داخل لیوان شیر بگذارید تا بعد از آن به پزشک متخصص مراجعه کنید و دندان کودک نجات پیدا کند. اگر تکه‌ای از دندان شکسته شد، حواستان باشد که این تکه‌ی کنده شده را از داخل دهان دربیاورید تا کودک آن را قورت ندهد. در این مواقع شاید بتواند جای خالی شکستگی را ترمیم کرد.

ترک خوردگی دندان کودک باعث حساس شدن دندان می‌شود. همین حساس شدن باعث درد و شکستگی می‌باشد. زمانی که دندان کودک ترک بخورد ممکن است پر کردن آن باعث ترمیم نشود و با توجه به تشخیص پزشک احتمالاً لازم باشد برای دندان روکش گذاشته شود.

مسائل ظاهری دهان

وقتی دندان‌ها به صورت نامرتب قرار بگیرند باعث شلوغی دهان می‌شوند. این ناهماهنگی باعث کج شدن دندان می‌شود که اگر به موقع اصلاح نشود باعث اذیت شدن کودک می‌شود. در این شرایط تمیز کردن دندان دچار مشکل شده و این مسئله باعث بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان می‌شود.

مراقبت و نگهداری صحیح

مراقبت از دهان نه تنها دندان‌های شما را قوی نگه می‌دارد، بلکه در حفظ دهان شما از بیماری‌ها نیز اهمیت دارد. با رعایت بهداشت روزانه دهان و دندان، برنامه ریزی منظم غربالگری دندان و اجتناب از برخی رفتارها، بسیاری از بیماری‌های دهان قابل پیشگیری هستند.

اولین و اصلی‌ترین عامل برای پیشگیری بیماری رعایت بهداشت می‌باشد. برای جلوگیری از بیماری و زخم دهان باید این موارد را جدی بگیرید. روزی دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. حواستان باشد روش صحیح مسواک زدن را یاد بگیرید و مواظب باشید دهان شما زخم نشود.

بسیاری از بیماری‌ها توسط دهان قابل تشخیص هستند. به همین دلیل دانش دندانپزشکی نیاز به تخصص حرفه‌ای دارد. دندانپزشکان پس از تشخیص بیماری توسط دهان، افراد را به متخصص همان بیماری و عارضه ارجاع می‌دهند و به همین ترتیب به روند درمانی کمک می‌کنند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان 

رسیدگی به وضعیت جسمانی

برنامه‌ی غذایی مناسبی داشته باشید. از گوشت، شیر، انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه، سبوس و … استفاده کنید. تا لثه، دهان و دندانتان تقویت شود. غذاهایی با مزه‌های تند و داغ را نخورید. این کار باعث حساس شدن عصب‌ها در دهان می‌شود. رژیم غذایی درستی داشته باشید و مطمئن باشید بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های روده‌ای و گوارشی و دیابت ندارید.

سیگار، قلیون و الکل اصلاً مصرف نکنید. زیاد در معرض آفتاب مستقیم نباشید و از لوسیون‌های مراقبتی برای لب استفاده کنید. سایر بیماری‌های دهان و دندان می‌تواند ناشی از مصرف دخانیات، رژیم‌های ناسالم (به ویژه آن‌هایی که دارای قند زیاد هستند)، خشونت و سایر شیوه‌های زندگی که باعث آسیب می‌شود، باشد. توجه به شایع ترین بیماری دهان و دندان و آگاهی از عواقب ناشی از مراقبت‌های نامناسب دهان می‌تواند بر سلامت عمومی شما تأثیر مثبت بگذارد.

نکته :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم


دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ