علائم حساسیت دندان

علائم حساسیت دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

آشنایی با علائم حساسیت دندان

وقتی حساسیت دندان دارید برخی کارها مثل مسواک زدن، نوشیدن و خوردن به خصوص در مورد چیزهای خیلی سرد مثل بستنی و یخمک یا چیزهای خیلی داغ مثل سوپ ممکن است باعث شود درد تیز موقتی در دندانهایتان حس کنید. درد دندان پس از مصرف چیزهای سرد میتواند نشان دهنده پوسیدگی دندان باشد اما حساسیت دندان لزوما نشان دهنده پوسیدگی نیست. در ادامه این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان به مطالعه و بررسی راهکارهای تقویت دندان های لق شده خواهیم پرداخت.

حساسیت دندان

به طور کلی حساسیت و گزگز دندان یا حساسیت عاج به صورت درد یا ناراحتی دندان در واکنش به برخی محرکها مثل دمای سرد، گرم، ترشی و اسید تجربه می شود. حساسیت دندان ممکن است موقتی و گذرا بوده و یا یک مشکل مزمن باشد که دائما تجربه می شود. همچنین ممکن است در یک یا چند دندان و یا همه آنها حس کنید.

مطلب پیشنهادی : راهکارهای تقویت دندان های لق شده

علائم حساسیت دندان چیست؟

کسانی که حساسیت دندان دارند در واکنش به برخی محرکها، دندانهایشان دچار درد یا ناراحتی می شود. ممکن است این درد را در ریشه های دندان حس کنید. برخی از شایعترین محرکهای حساسیت دندان که پس از آن دندانتان دچار ناراحتی یا درد خاصی می شود، عبارتند از:

• غذاها و نوشیدنی های گرم
  • غذاها و نوشیدنیهای سرد
  • هوای سرد
  • شیرینی جات
  • غذاها و نوشیدنی های ترش و اسیدی
  • آب سرد
  • مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن
  • دهان شویه های الکل دار

توجه داشته باشید علائم حساسیت دندان را همیشه تجربه نمی کنید. و گاهی اوقات بدون هیچ دلیل مشخصی شروع می شوند. شدت آن ممکن است خفیف تا شدید باشد.

روش های درمان حساسیت دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

چه عواملی منجر به حساسیت دندان می شوند؟

برخی از افراد دندانهایشان حساس تر از بقیه است چون مینای دندان آنها نازک تر است. مینا لایه بیرونی دندانهاست که بخشهای حساستر داخلی را حفاظت می کند. در بسیاری از موارد مینا به دلایل زیر ساییده یا فرسوده می شود. و این وضعیت منجر به حساسیت دندان می شود:

• سفت مسواک زدن دندانها
  • استفاده از مسواک سفت
  • دندان قروچه در شبها
  • مصرف زیاد غذاها یا نوشیدنیهای شیرین یا اسیدی
  • سفید کردن زیاد دندانها با محصولات سفید کننده دندان
  • شکستگی دندان
  • بیماری لثه
  • درمانهای دندانپزشکی مکرر

گاهی اوقات عوامل دیگری که ربطی به دهان و دندان ندارند موجب از بین رفتن مینا و درد دندان می شوند. مثلا رفلاکس معده که در آن اسید معده بالا آمده و وارد مری و حلق می شود. و ممکن است به دهان برسد. به دلیل اسیدیته بالا باعث می شود مینای دندان حل شود و از بین برود. همچنین استفراغهای مکرر مانند اختلال خوردن بولیمی (پرخوری روانی) و تنبلی یا فلج معده (gastroparesis) نیز همین تاثیر را دارند.

پس روی لثه و کناره گرفتن آن از دندان، باعث می‌شود بخشهایی از پایین دندان و ریشه آن در معرض هوا و ذرات غذا و باکتری های موجود در دهان قرار بگیرند. نمایان شدن ریشه دندان نیز باعث این مشکل می شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

آیا جرمگیری باعث حساسیت دندان می شود؟

هر جرم گیری به حساسیت موقتی دندان منجر نمی شود. در جرم گیری معمولی بخشی از دندان که بیرون از لثه قرار دارد جرم گیری می شود. اما گاهی اوقات که پلاک و جرم در زیر لثه به دندان چسبیدند و باعث التهاب و عفونت لثه می شود. نیاز به جرم گیری عمیق‌تر وجود دارد. اگر جرمگیری عمیق دندان انجام می دهید ممکن است پس از آن دندانتان موقتا حساسیت پیدا کند.

در صورتی که لثه پس روی کند یا فاصله بین دندان و لثه ایجاد شود که باعث می‌شود تجمع پلاک در آن آسان تر و شدیدتر شود احتمالاً دندانپزشک به شما می گوید نیاز به جرمگیری عمیق دندان دارید.

پیش از جرم گیری عمیق، لثه دچار التهاب و ورم و عفونت شود. بنابراین جرم گیری برای حل این مشکلات و جلوگیری از بدتر شدن وضعیت انجام می شود و اگر دندان را به حال خود رها کنید درد و گزگز دندان جدی تری را تجربه می کنید. اگر جرم گیری عمیق، تحریک کننده یا آزار دهنده باشد دندانپزشک ممکن است با بی حسی موضعی دهان را بی حس کند.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

• صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.