علائم هشدار دهنده پوسیدگی دندان

علل و علائم هشدار دهنده بروز پوسیدگی در دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

علائم هشدار دهنده پوسیدگی دندان

در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان  به بررسی علائم هشدار دهنده پوسیدگی دندان می پردازیم.

دلایل اصلی پوسیدگی دندان

برخی از دلایل پوسیدگی دندان به شرح زیر می‌باشند:

• عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • خوردن مواد خوراکی شیرین بین وعده‌های غذایی
  • تمیز کردن صحیح دندان‌ها در هنگام استفاده از بریس
  • عدم مراجعه منظم به دندان پزشک برای انجام چکاپ دندان
  • مصرف مقدار زیاد مکمل مرکبات که حاوی اسید فراوان هستند.
  • مصرف نوشیدنی‌های اسیدی از بین نوشابه و نوشیدنی‌های ورزشی
  • مصرف غذا و نوشیدنی‌هایی که حاوی مقدار زیادی شکر یا کربوهیدرات هستند.
  • عدم ترشح بزاق در دهان که از این وضعیت تحت عنوان خشکی دهان یاد می‌شود.

خبر خوبی که باید به شما بدهم این است که این فاکتورها عواملی هستند که شما می‌توانید به بهبود آنها بپردازید. با مدیریت مواد غذایی مصرفی و نوشیدنی‌های مورد استفاده، تمیز کردن صحیح دندان‌ها و مراجعه منظم به دندان پزشک شما می‌‌توانید ریسک پوسیدگی دندان و خراب شدن آن را کاهش دهید. به خاطر داشته باشید که دندان به علت وجود باکتری درون پلاک دندانی و همچنین وجود اسید در سایر منابع باعث پوسیدگی دندان خواهد شد. در صورتی که دندان شما حالت چسبندگی دارد یا زبر است علت آن وجود پلاک می‌باشد. با ناخن روی دندان تان بکشید تا بتوانید ماده سفید یا شفاف روی دندان خود را خارج کنید. هرچه پلاک مدت بیشتری روی دندان باقی بماند ریسک پوسیدگی دندان افزایش خواهد یافت.

نشانه های رایج پوسیدگی دندان

علائم و نشانه‌های هشدار دهنده پوسیدگی دندان یا عفونت دندان به شرح زیر می‌باشند:

لکه‌های سیاه و سفید و قهوه ای یا خاکستری روی دندان

لکه‌های سیاه یا قهوه ای روی دندان که با یا بدون احساس درد همراه هستند می‌‌توانند علامت پوسیدگی دندان باشند. این لکه‌ها به صورت لکه‌های حاصل از مصرف چای یا قهوه به صورت کامل سطح دندان را می‌پوشانند یا لکه‌های مجزا روی سطح دندان به وجود می‌آیند.

تنفس بدبو

یکی دیگر از علایم و نشانه‌های پوسیدگی دندان تنفس بدبو است. تنفس بدبو به علت فعالیت حاصل از فعالیت باکتری‌ها درون دهان و همچنین پوسیدگی مواد غذایی باقی مانده بین دندان‌ها و عدم رعایت بهداشت به وجود می‌آید. ضایعات باقیمانده درون دهان باعث تولید ترکیبات سولفور می‌شوند که در بروز تنفس بد بود یا بوی بد دهان نقش دارند.

تورم

هنگامی‌ که لثه متورم می‌شود دندان نسبت به لمس بسیار حساس و دردناک خواهد شد. تورم شایع ترین علامتی است که بیماران مبتلا به پوسیدگی دندان به آن دچار می‌شوند و می‌تواند نشانه آبسه دندان باشد. در صورتی که لثه متورم شود دچار بیرون زدگی خواهد شد و تورم ایجاد شده در محل تلاقی دندان و لثه بیشتر به چشم می‌آید. تورم ایجاد شده در لثه ممکن است آن قدر زیاد باشد که باعث پنهان شدن دندان شود یا آنکه رنگ لثه به جای صورتی رنگ قرمز یا سیاه دیده شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

دندان درد

دندان درد ناشی از عفونت دندان به التهاب پالپ دندان که همان لایه مرکزی دندان است و حاوی پایانه‌های عصبی می‌باشد یا هرگونه آسیب در این ناحیه به علت حساسیت بالایی که دارد به وجود می‌آید.

بدمزه بودن دهان

به غیر از پوسیدگی دندان وجود هر نوع عفونت در دهان می‌تواند باعث بدمزه شدن دهان شود. در صورتی که پوسیدگی دندان با عفونت لثه همراه شود شما متوجه خواهید شد که دهان تان بدمزه است. مشکلی که در این رابطه وجود دارد این است که پوسیدگی دندان در مواردی که شما دچار درد لثه و دندان نمی‌‌شوید تشخیص داده نخواهد شد. به این ترتیب ممکن است تا مدتی قبل از آن که باکتری به لایه داخلی دندان حمله کند شما دچار این بیماری باشید.

در صورتی که شما دچار پوسیدگی دندان باشید حتی اگر احساس می‌کنید که بهتر شده اید باید به دندان پزشک مراجعه کنید تا شما را ارزیابی نماید. تعداد زیادی از افرادی که دچار پوسیدگی هستند در صورتی که مشکل دندان خود را برطرف کنند دندان شان از بین می‌‌رود. اگر شما هم دچار چنین مشکلی هستید قبل از آن که دندان خود را از دست بدهید باید به دندان پزشک مراجعه کنید.

• صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.