قالب‌گیری دیجیتال دندان و مزایای آن

قالب‌گیری دیجیتال دندان و مزایای آن | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

آشنایی با قالب‌گیری دیجیتال دندان

در این مقاله سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان به معرفی انواع فن‌آوری قالب‌گیری دیجیتال دندان ، مزایا و نحوه انجام قالب‌گیری دیجیتال می پردازیم. تا پایان این بخش همراه ما باشید.

معرفی انواع فن‌آوری قالب‌گیری دیجیتالی

دو نوع فن‌آوری قالب‌گیری دیجیتالی برای استفاده دندان‌پزشک‌ها وجود دارد. در نوع اول تصاویر مورد نظر به صورت دیجیتالی برای دندان‌پزشک‌ها و لابراتوارهای دندان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوع دیگر فن‌آوری از تصاویر دیجیتالی ویدئویی استفاده می‌کند.

تصاویر مورد نظر با استفاده از لیزر یا اسکن دیجیتالی تهیه می‌شوند. اسکن لیزری از نور متمرکز که دقت بسیار بالایی دارد استفاده می‌کند در این روش تمامی جزئیات دندان‌ها و لثه اسکن می‌شوند و نیاز نگهداری مواد ناخوشایند قالب‌گیری در دهان بیمار را رفع می‌کند. اسکنر نوری دیجیتالی بی‌خطر و بسیار دقیق است. در این نوع اسکن دندان‌ها بایستی پیش از اسکن با پودر مخصوص پوشش داده می‌شوند تا از ثبت تمامی قسمت‌های مورد نیاز جهت قالب‌گیری اطمینان حاصل شود.

مزایای قالب‌گیری دیجیتال دندان چیست؟

قالب‌گیری دیجیتال به میزان قالب توجهی باعث افزایش کارایی و دقت عملیات قالب‌گیری می‌شود و به کمک این فن‌آوری دندان‌پزشک‌ها می‌توانند تصاویر مجازی را به کمک ایمیل به لابراتوار ارسال کنند. همچنین انجام قالب‌گیری دیجیتال و ترمیم دندان در یک روز امکان‌پذیر می‌باشد. در نتیجه سرعت روند درمانی افزایش پیدا کرده و نیاز مراجعه مداوم به مطب دندان‌پزشک کاهش پیدا می‌کند.

مزایای دیگر قالب‌گیری کامپیوتری شامل موارد زیر می‌باشد:

  • رفع نیاز به استفاده از مواد قالب‌گیری
  • کاهش زمان مورد نیاز برای قالب‌گیری
  • رضایت بیشتر بیمار و تیم دندان‌پزشکی از روند درمان
  • بهبود کیفیت تصویر و قالب‌گیری و قرارگیری بهتر ترمیم دندان در محل مورد نظر
  • کاهش میزان خطای تصویربرداری و قالب‌گیری و حذف خطاهای مربوط به ترمیم دندان
  • اسکن دندان‌ها و همچنین نحوه قرارگیری دندان‌های فک بالا و پایین بر روی یکدیگر در سه تا پنج دقیقه امکان‌پذیر است.
  • رضایت بیمار از فن‌آوری جدید؛ به این ترتیب بیمار بیشتر در جریان روند درمان قرار می‌گیرد. به کمک این فن‌آوری بیمار می‌تواند قالب دندان‌های خود را بر روی صفحه نمایش مشاهده کند.
  • قالب‌گیری کامپیوتری به صورت الکترونیکی و نامحدود قالب ذخیره است. در نتیجه کارایی ثبت اطلاعات افزایش پیدا کرده و نیاز به ذخیره پرونده کاغذی کاهش پیدا می‌کند.
  • دندان‌پزشکی سازگار با محیط زیست باعث رفع نیاز به سینی پلاستیکی یک بار مصرف و مواد قالب‌گیری می‌شود. اطلاعات دیجیتال تنها با فشار یک دکمه قالب حذف هستند.

گزینه های درمانی صاف کردن دندان‌ها | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

نحوه انجام قالب‌گیری دیجیتال چگونه است؟

در روش قالب‌گیری دیجیتال، دندان‌پزشک تصویر دندان تراش‌خورده را ضبط می‌کند. در بعضی از سیستم‌های قالب‌گیری دیجیتال، پس از بی‌حسی کردن منطقه مورد نظر و پاک کردن بزاق و خون، دندان‌ها با پودر مخصوص دی‌اکسید تیتانیوم پوشش داده می‌شوند تا از قوس و تماس دندان‌ها اسکن تهیه شود. به کمک سیستم‌های دیجیتالی دیگر (مانند Cadent iTero و فن‌آوری قالب‌گیری که با سیستم E4D Dentist جهت ترمیم دندانی CAD/CAM در مطب همراه هستند) دندان‌پزشک می‌تواند بدون نیاز به پودر، از دندان‌های بیمار تصویر سه‌بعدی تهیه کند.

معمولاً قالب دیجیتال به کمک یک ابزار داخل دهانی گرفته می‌شود. این ابزار داخل دهان بیمار قرار می‌گیرد و بر روی سطح دندان‌ها حرکت می‌کند. در بیشتر سیستم‌های قالب‌گیری دیجیتال جهت نمایش تصویر از یک صفحه نمایش در کنار تجهیزات دندان‌پزشکی استفاده می‌شود.

همچنین در بیشتر سیستم‌های قالب‌گیری کامپیوتری برای ایجاد تصویر نهایی دیجیتالی، تصاویر در کنار هم قرار داده می‌شوند. البته سیستم LAVA C.O.S تنها سیستمی است که برای نمایش تصاویر بر روی صفحه نمایش لمسی از ضبط تصاویر سه‌بعدی استفاده می‌کند. به کمک این روش ضبط تصاویر، بدون نیاز به قرار داده اطلاعات در کنار هم قالب دیجیتالی نهایی ساخته می‌شود.

زمان مورد نیاز جهت گرفتن تصویر دیجیتال از دندان حدود یک و نیم دقیقه می‌باشد. انجام قالب گیری از دندان در قوس مقابل فقط به 45 ثانیه زمان نیاز دارد.

در زمان بررسی تصویر الکترونیکی، دندان‌پزشک تصویر را بزرگ می‌کند و از اصلاح هر گونه خطا پیش از ارسال قالب دیجیتال به لابراتوار دندان‌پزشکی و یا به سیستم CAD/CAM در مطب اطمینان حاصل می‌کند. مراحل و روند کار به سیستم قالب‌گیری دیجیتالی مورد استفاده دندان‌پزشک بستگی دارد. در حال حاضر سیستم‌های موجود در مطب دندان‌پزشکی شامل قالب‌گیری دیجیتال یا سیستم‌های CAD/CAM در کنار تجهیزات دندان‌پزشکی می‌باشند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

انواع سیستم‌های قالب‌گیری دیجیتال

سیستم‌های قالب‌گیری دیجیتال، مانند Cadent iTero 3M ESPE Lava C.O.S و Sirona CEREC Connect – به صورت دیجیتالی مراحل آماده‌سازی دندان و دندان‌های مجاور قوس یا ربع قوس فک و تصویر دندان مقابل و نحوه قرارگیری دندان‌ها بر روی یکدیگر را ضبط می‌کنند. اطلاعات به صورت الکترونیکی جهت استفاده در ترمیم دندان به لابراتوار دندان‌پزشکی ارسال می‌شوند.

سیستم‌های دیجیتالی در کنار تجهیزات و صندلی دندان‌پزشکی
سیستم‌های دیجیتالی در کنار تجهیزات دندان‌پزشکی – مانند فن‌آوری D4d سیستم دندان‌پزشکی E4D و Cirona CEREC AC نیز برای ضبط قالب دیجیتالی استفاده می‌شوند. ولی اطلاعات ضبط شده در مطب دندان‌پزشکی جهت طراحی، تراش و تحویل نهایی استفاده می‌شوند.

سیستم‌های iTero و Lava Cos تنها سیستم‌های دیجیتالی هستند که برای تمامی انواع ترمیم دندان شامل بریج، روکش، اینله و انله و ونیر استفاده می‌شوند. دیگر انواع سیستم‌های قالب‌گیری دیجیتال برای انواع سیستم‌های سرامیکی و کامپوزیت طراحی شده‌اند.

هزینه قالب‌گیری دیجیتال

ابزار و تجهیزات اسکن دیجیتالی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش نیاز به مواد قالب‌گیری می‌شوند. همچنین فایل‌های مورد نظر به صورت الکترونیکی ارسال می‌شوند. دقت بالا و سهولت اسکن دیجیتالی باعث عدم نیاز به تنظیمات غیر ضروری یا بازسازی قالب می‌شود. در نتیجه در زمان، مواد مورد نیاز و هزینه نیروی انسانی صرفه‌جویی می‌شود و همچنین بازده و کارایی عملیات افزایش پیدا می‌کند.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ