مراحل استفاده از موم ارتودنسی

مراحل استفاده از موم ارتودنسی | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی مراحل استفاده از موم ارتودنسی

در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان مراحل استفاده از موم ارتودنسی را مورد بررسی قرار می دهیم.

نخستین مرحله : آمادگی لازم برای استفاده از موم

یک بسته موم ارتودنسی تهیه کنید

وقتی براکت‌ها و سیم ارتودنسی روی دندان‌هایتان گذاشته می‌شود، احتمالاً متخصص ارتودنسی بسته‌ای حاوی لوازم ضروری مانند موم ارتودنسی را در اختیارتان می‌گذارد. اگر این بسته را گم کردید یا موم داخل بسته تمام شد، می‌توانید یک بسته موم را از داروخانه تهیه کنید یا از متخصص ارتودنسی بخواهید که بسته جدیدی را به شما بدهد. بریس‌ ارتودنسی در روزهای اول ناراحت کننده‌تر است و داخل دهان را بیشتر تحریک می‌کند، بنابراین در ابتدای دوره درمان ارتودنسی به موم بیشتری نیاز دارید. پوست داخل دهان به مرور زمان سفت می‌شود و نیازتان به موم نیز کمتر می‌شود.

دست‌هایتان را بشویید

دست‌هایتان را حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید و سپس کاملاً خشک کنید. مسلماً نمی‌خواهید باکتری‌ها وارد دهانتان بشوند، به خصوص وقتی بریدگی یا زخمی در دهان دارید.

توپ کوچکی از موم درست کنید

تکه کوچکی از موم را از جعبه بردارید و آن را با انگشتانتان به صورت توپی کوچک دربیاورید. توپ مومیتان باید آنقدر بزرگ باشد که براکت و سیم تحریک کننده دهان را بپوشاند. توپی مومی به اندازه دانه ذرت یا نخود معمولاً کفایت می‌کند. موم را به مدت حداقل پنج ثانیه در دستتان گلوله کنید. گرمای انگشتان موم را نرم می‌کند و به این ترتیب استفاده از موم راحت‌تر می‌شود. اگر بیش از اندازه از موم استفاده کنید، موم از بریس جدا می‌شود و داخل دهانتان می‌ریزد.

ناحیه‌های دردناک را شناسایی کنید

تمام سیم‌های تیز و سختی را که داخل گونه‌ها و لب را تحریک کرده است، می‌توانید با موم بپوشانید. براکت‌های روی جلوی دندان‌ها و سیم‌های تیز عقب دهان متداول‌ترین ناحیه‌های تحریک هستند. گونه‌تان را با دست بکشید و وجود ناحیه‌های قرمز یا متورم را بررسی کنید یا گونه را با ملایمت لمس کنید تا ناحیه‌های حساس به لمس و دردناک را پیدا کنید. باید قبل از آن که زخمی ایجاد شود یا دچار عفونت شوید، از تمام این ناحیه‌ها محافظت کنید. اگر نمی‌توانید داخل دهان را به خوبی ببینید، گونه را با میله فلزی یا قاشق کوچک بکشید.

دندان‌هایتان را مسواک بزنید

هرچند مسواک زدن دندان‌ها ضروری نیست، اما مسواک زدن تجمع باکتری‌ها را کاهش می‌دهد و موم را تمیزتر نگه می‌دارد. اگر نمی‌خواهید مسواک بزنید، حداقل ذرات غذای باقیمانده بین براکت‌ها را قبل از زدن موم پاک کنید.

براکت‌ها را خشک کنید

براکت‌ها را قبل از زدن موم با دستمال خشک کنید. هرچه ناحیه استعمال موم خشک‌تر باشد، موم مدت زمان بیشتری به وسایل ارتودنسی می‌چسبد.

پاسخ به سوالات متداول در مورد موم ارتودنسی | بهترین دندانپزشک اصفهان

دومین مرحله : جایگذاری موم

اگر همچنان درد داشتید، با متخصص ارتودنسی تماس بگیرید

اگر استفاده از موم هم کمکی به تسکین دردتان نکرد، با متخصص ارتودنسی تماس بگیرید. تحریک مداوم و التیام نیافتن زخم‌ها می‌تواند علامت عفونت باشد و باعث بروز مشکلات جدی‌تری شود. اگر تحمل بریس واقعاً برایتان سخت است، ناراحتی‌تان را بدون خجالت و تردید به متخصص ارتودنسی اطلاع بدهید تا دوران درمان را با تدابیر لازم برایتان راحت‌تر کنند.

موم را روی ناحیه دردناک فشار بدهید

توپ مومی را روی براکت‌ها یا سیم عامل درد و تحریک فشار بدهید. اگر سیم عقب دهان است، موم را تا جایی که می‌توانید رو به عقب فشار بدهید، سپس انگشت شصتتان را عقب بکشید و موم را با زبان و انگشت سبابه روی محل مورد نظر نگه دارید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

موم را با انگشت روی نقطه مورد نظر بمالید

انگشت سبابه را چند بار روی موم بمالید تا موم به نقطه مورد نظر بچسبد. در این حالت موم همچنان کمی برآمده است و آن را مانند یک توده کوچک حس می‌کنید.

منتظر اثر کردن موم بمانید

انتظار می‌رود که وقتی موم را روی بریس زدید، دهان خودش را به سرعت التیام بدهد. مانع مومی تحریک را متوقف می‌کند و فرصت لازم را در اختیار دهان می‌گذارد تا زخم‌ها را التیام بدهد. پس از مدتی به بریس عادت می‌کنید و هر چه زمان بیشتر بگذرد، بریس کمتر و کمتر اذیتتان خواهد کرد و دیگر مجبور نخواهید بود که مرتب از موم استفاده کنید.

موم را به طور مرتب تجدید کنید

همیشه مقداری موم ارتودنسی همراه داشته باشید. موم را دو بار در روز یا هر وقت که در حال ریختن بود، تعویض کنید. موم نباید بیشتر از دو روز روی بریس بماند، در غیر این صورت به بستر مناسبی برای تجمع باکتری‌ها تبدیل می‌شود. هنگامی که غذا می‌خورید، ذرات غذا به موم می‌چسبد. اگر بریس آنقدر دردناک است، که بدون موم نمی‌توانید غذا بخورید، موم کثیف را پس از صرف غذا تعویض کنید. موم را قبل از مسواک زدن پاک کنید تا ذرات موم به مسواک نچسبد.

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در کلینیک24

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در دکتر آف

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

روش های تشخیص و درمان بی‌ نظمی دندان‌

روش های انجام روکش دندان

بررسی روشهای ترمیم مستقیم دندان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ