مزایا و معایب انواع مختلف ارتودنسی متحرک دندان

مزایا و معایب انواع مختلف ارتودنسی متحرک دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

مزایا و معایب انواع مختلف ارتودنسی متحرک دندان چیست؟

ارتودنسی متحرک دندان یکی از شیوه‌های درمانی است که برای اصلاح برخی از مشکلات و ناهنجاری‌های دندانی ساده تا متوسط به کار برده می شود. نکته مهمی که باید بدانید این است که این روش برای مشکلات شدید، جدی و پیچیده فک و دندان مناسب نیست. در ادامه این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان به بررسی مزایا و معایب انواع مختلف ارتودنسی متحرک دندان خواهیم پرداخت.

تعریف ارتودنسی متحرک دندان

امروزه که لبخند زیبا مهم ترین فاکتور زیباییست، اکثر افراد به ظاهر مرتب دندان های خود بسیار اهمیت می دهند. اگر شما هم جزو این افراد هستید با من همراه باشید تا شما را با روش ارتودنسی متحرک که یکی از روش های ارتودنسی دندان است، آشنا کنم. همانطور که از اسم آن پیداست، دستگاه ارتودنسی متحرک در موقعیت‌های متفاوت قابل برداشتن است. این دستگاه از اجزای فلزی و پلاستیکی تشکیل شده و بدون نیاز به چسب، روی دندان شما قرار می گیرد. معمولا ارتودنسی متحرک برای مدتی پس از ارتودنسی ثابت استفاده می شود. ولی اگر مشکل فکی یا دندانی جزئی باشد می توانید با صرف کمترین هزینه از این روش درمان بهره ببرید.

سن ۷ تا ۹ سالگی بهترین زمان برای انجام ارتودنسی متحرک می باشد. زیرا در سن رشد، فرم دهی دندان ها راحت تر است. دقت کنید طول مدت استفاده با توجه به مشکلات فکی شما می تواند تغییر کند. مدت زمان استفاده از دستگاه ارتودنسی متحرک و نوع آن را از متخصص ارتودنست جویا شوید.

مطلب پیشنهادی : تفاوت کاربردهای مینی ایمپلنت دندان

موارد استفاده از ارتودنسی متحرک دندان

ارتودنسی متحرک به عنوان یکی از انواع ارتونسی به تنهایی یک روش درمانی است که مشکلات جزئی دندان مانند صاف کردن تاج دندان را برطرف می کند. این نوع ارتودنسی‌ها توانایی حل مشکلات پیچیده تر را ندارد. کاربرد عمده این ارتودنسی در حرکت دادن فک ها در سنین کودکی و نوجوانی است. ولی با بررسی دکتر می تواند در هر سنی استفاده شود. پلاک متحرک دندان، نگهدارنده دندان ها پس از ارتودنسی ثابت است و همچنین می تواند فضای فک را برای انجام ارتودنسی دائمی آماده کند.

انواع بریس متحرک دندان

بریس های بایت پلیت

این پلاک‌ها از هم پوشانی دندان‌های جلویی، جلوگیری می کنند. بایت پلیت اغلب در ارتودنسی ثابت برای پیشگیری از آسیب به براکت های فک پایین استفاده می شود. بایت پلین انواع مختلفی و نحوه مراقبت سخت تری نیز دارند.

 بریس های هاولی

زمانی که فک عقب، جلو و یا باریک باشد، بریس‌های هاولی بهترین انتخاب هستند. دستگاه های بریس هاولی از چند جزء نگهدارنده و یک قوس لبی به عنوان جزء فعال تشکیل شده است. این اجزا در طول زمان با فشار به قسمت های جلو آمده باعث برگشتن دندان ها به حالت عادی می شود. برای موفقیت بیشتر این نوع ارتودنسی استفاده همیشگی از دستگاه بسیار مهم است.

 بریس های زد اسپرینگ

در صورتی که دندان های عقبی بیمار به سمت عقب منحرف شده باشد بریس زد اسپرینگ به کار می آید. علت نام گذاری این وسیله شباهت آن به حرف z انگلیسی می باشد. سنین هفت تا ده سالگی دوران طلایی برای استفاده از این روش است، زیرا کودک در سن رشد است و دندان در جای خود می تواند رشد کند. پلاک زد اسپرینگ دو نوع متحرک و ثابت دارد.

بریس های اینوزیلاین (ارتودنسی نامرئی)

اینویزیلاین یا همان ارتودنسی متحرک نامرئی، به ارتودنسی فلزی ارجحیت دارد. این بریس‌ها به لثه آسیب نمی زنند، صاف و راحت بوده و باعث جمع شدن جرم و پوسیدگی دندان نمی شود. بریس‌های نامرئی ظاهرزیباتری نسبت به بریس فلزی دارند.

عوارض و معایب انجام ارتودنسی دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

مزیت های انجام ارتودنسی متحرک دندان

  • یکی از مزایای ارتودنسی متحرک دندان قابلیت خارج کردن آن در موقعیت‌های متفاوت است. اگر به مهمانی دعوت شده اید و یا می خواهید غذا میل کنید به راحتی دستگاه را خارج کنید و در اولین فرصت دوباره در دهان قرار دهید.
  • بهداشت و نگهداری از آن بسیار ساده بوده و با مسواک و خمیر دندان تمیز می شود و نیاز به مسواک مخصوص ندارد.
  • دستگاه ارتودنسی متحرک ظاهر جذاب تری نسبت به ارتودنسی ثابت دارد. همین موضوع باعث اعتماد به نفس بیشتر شما می شود.
  • هزینه ارتودنسی متحرک ارزان تر از سایر روش هاست.
  • این دستگاه توسط لابراتور ساخته شده پس در زمان شما صرفه جویی می شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

عوارض ارتودنسی متحرک دندان

درمان ارتودنسی به خودی خود عوارض و خطر ندارد اما در صورت عدم مراقبت های صحیح، عوارضی در پی دارد. از جمله عوارض ارتودنسی دندان عبات است از:

  • کوتاه شدن طول ریشه دندان
  • پوسیدگی دندان
  • عفونت لثه
  • بازگشت درمان
  • واکنش های آلرژیک
  • احساس درد و ناراحتی که کاملا طبیعی است.

احساس ناراحتی تا چند روز پس شروع درمان به دلیل اینکه عادت به وجود بریس ها ندارید، نرمال است. اما احساس درد که ناشی از فشار براکت ها به دندان هاست با مصرف مسکن تحت نظر دندانپزشک قابل کنترل است.

معایب ارتودنسی متحرک دندان

  • اگر دستگاه را حداقل ۲۰ ساعت در شبانه روز استفاده نکنید، نتیجه لازم را نمی گیرید.
  • اگر لابراتور کار خود را به درستی انجام ندهد، دستگاه باعث ایجاد ناراحتی در محیط دهان می شود.
  • محدودیت در بهبود مشکلات فکی ، یکی از معایب ارتودنسی متحرک دندان است. اگر ناهنجاری ریشه ای باشد، چاره ای جز ارتودنسی ثابت نیست.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ