عوارض و معایب انجام ارتودنسی دندان

عوارض و معایب انجام ارتودنسی دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی عوارض و معایب انجام ارتودنسی دندان

قصد داریم تا در مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان که برای شما گردآوری شده است. به مطالعه و بررسی عوارض و معایب انجام ارتودنسی دندان بپردازیم. پاسخ به سوال فوق، بله است. ارتودنسی دندان فرآیندی است که با ایجاد تغییر در ساختار دندان و بافت استخوان میسر می شود و از آنجا که تمام ارگان های بدن متصل به هم و تاثیر گذار بر عملکرد یکدیگر هستند، خیلی دور از انتظار نیست که ارتودنسی عوارضی را به همراه داشته باشد. اما نکته مهم این است که این عوارض تا حد زیادی قابل کنترل هستند. چیزی که می تواند به میزان قابل توجهی بر میزان عوارض تاثیر بگذارد، انتخاب یک متخصص ارتودنسی و مناسب ترین روش ارتودنسی است. رعایت اصول بهداشتی حین و بعد از ارتودنسی است.

معایب انجام ارتودنسی دندان

تغییر ظاهر

بریس ها روی سطح جلویی دندان شما قرار می گیرند که قابل تشخیص برای دیگران است و چهره ی شما را تغییر می دهند. البته که اگر از ارتودنسی لینگوال (براکت پشت دندانی) استفاده شود، براکت ها از دید دیگران پنهان است. ضمن اینکه بریس ها اگر روی دندان باشند، در طرز قرارگیری لب ها نیز اثر بگذارد.

طول درمان بالای ارتودنسی

گاه ممکن است که طول درمان ارتودنسی طولانی تر از مدت پیش بینی شده باشد. طولانی شدن مدت درمان در اکثر موارد به دلیل عدم همکاری بیمار در عمل به دستورالعمل های ارتودنتیست است. به صورت معمول درمان ارتودنسی بین ۱۸ تا ۲۴ ماه به طول می انجامد. البته که این مدت بسته به نوع براکت و روش درمانی متفاوت است. یکی دیگر از معایب ارتودنسی این است که برای بزرگسالان، طول درمان طولانی تر خواهد چون بافت استخوان و ریشه دندان ها مستحکم تر بوده و سخت تر حرکت می کنند.

مطلب پیشنهادی : روش‌های افزایش ماندگاری ایمپلنت دندان

کشیدن دندان

گاه لازم است که در درمان ارتودنسی تعدادی از دندان ها گرچه سالم باشند کشیده شود. تعداد زیاد دندان ها که باعث ناهماهنگی در فک می شود، بیش از حد بزرگ بودن دندان، کوچکی فک دلایلی برای کشیدن دندان است که با هدف اصلاح رابطه بین فک و دندان انجام می شود.

عوامل موثر در ماندگاری درمان ارتودنسی دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

احتمال بازگشت درمان

یکی از رایج ترین معایبی که به درمان ارتودنسی وارد میشود، خطر بازگشت درمان و تغییر فرم و موقعیت دندان ها به همان فرم قبل است اما در صورت انجام مراقبت های لازم و انتخاب یک متخصص ارتودنسی می تواند تا حد زیادی شما را از بازگشت درمان در امان نگه دارد.

قیمت بالا

از دیگر خدمات پر هزینه دندانپزشکی، ارتودنسی دندان می باشد که برای صاف و ردیف کردن دندان های کج و بستن فاصله بین دندان ها، از طریق براکت ها و سیم کشی بین دندان ها انجام می گیرد و دارای انواع مختلفی همچون ارتودنسی ثابت، دیمون، سرامیکی، لینگوال، متحرک و نامرئی می باشد. البته هزینه و قیمت ارتودنسی برای انجام انواع ارتودنسی متفاوت می باشد.

بروز عوارض احتمالی بعد از ارتودنسی

معایب ارتودنسی در واقع همان عوارض کوتاه مدتی هستند که در همان روز های ابتدایی شروع درمان بروز میکنند. شایان ذکر است که عوارض ارتودنسی بسته به نوع روش درمانی و نوع براکت ها می تواند متغیر باشد. معایب ارتودنسی عبارتند از:

درد و ناراحتی

در روز های ابتدایی درمان هنوز به وجود بریس ارتودنسی عادت نکرده و احساس ناراحتی می کنید. احساس درد در ناحیه دندان ها به دلیل فشار وارده از سمت براکت ها (به منظور جابه جا کردن دندان ها) نیز از معایب آن به شمار می رود.

بوی بد دهان بعد از ارتودنسی

اگر باقی مانده های غذایی لابه لای اجزای بریس ارتودنسی به مدت زیادی باقی بمانند توسط باکتری ها تجزیه شده و بوی بد را در محیط دهان متصاعد می کنند.

زخم

گاه ممکن است که به هنگام نصب براکت ها در ناحیه لثه و زبان دچار زخم شوید. این مورد بیشتر در مورد ارتودنسی لینگوال که براکت ها پشت دندان نصب می شود، اتفاق می افتد. در چنین موقعیتی زبان مدام به براکت ها برخورد کرده و زخم می شود.

عفونت لثه و پوسیدگی دندان

وقتی براکت های ارتودنسی روی دندان هستند، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان کمی دشوار می شود و باید دقت لازم را داشته باشید تا باقی مانده های غذایی در میان شکاف های بین دستگاه ارتودنسی و دندان تمیز شوند وگرنه تجمع پلاک ها به مرور زمان می تواند به منجر به پوسیدگی دندان، عفونت لثه و بیماری های پریودنتال شود.

تحلیل طول ریشه

مکانیزم ارتودنسی دندان بر اساس تحلیل ریشه و استخوان و بازسازی مجدد آن است تا دندان حرکت کند و در جای درست قرار گیرد. در موارد نادری ممکن است که بخشی از ریشه ی دندان نسبت به قبل کوتاه تر شود که می تواند بر طول عمر دندان اثر سوء داشته باشد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

تخریب مینای دندان

اگر بریس ارتودنسی ثابت باشد و به شکل سنتی روی سطح دندان براکت ها نصب شوند، حرکت و فشار براکت ها می تواند ساییدگی و از بین رفتن مینای دندان را سبب شود. در این میان قند موجود در خوراکی ها نیز مزید بر علت می شوند و می توانند شرایط پوسیدگی را فراهم آورند.

آنکلیوز

آنکیلوز نوعی عارضه است که در آن ریشه ی یک دندان چنان به استخوان زیرین فک جوش خورده که درمان ارتودنسی و فشار های براکت هم قادر به حرکت آن نخواهد بود. این دندان می تواند در حرکت دندان های دیگر خلل ایجاد کرده و مانع از تکمیل درمان ارتودنسی شود.

واکنش های آلرژیک

اگر بدن بیمار به نیکل و لاتکس حساس باشد و ممکن است که به الاستیک ها (از جنس پلاستیک) و براکت های ارتودنسی (اگر از جنس فلز) واکنش نشان دهد. در صورت دارا بودن این دست آلرژی ها، دندانپزشک خود را در جریان بزارید تا از الاستیک های بدون لاتکس و سایر فلزات استفاده کند.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ