پیشگیری از پوسیدگی دندان در طول ارتودنسی

پیشگیری از پوسیدگی دندان در طول ارتودنسی | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان در طول ارتودنسی

شما باید مسئولیت سلامت دهان و دندان خود را بپذیرید. این بدان معنی است که روش صحیح مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، شستشو و موارد دیگر را بدانید. به طوری که وقتی این بریس‌ها از دهان خود خارج می‌کنید، دندان‌های سالم و زیبای شما بدرخشند. این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان در طول ارتودنسی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

به طور مرتب به ارتودنتیست مراجعه کنید

مراجعه به متخصص ارتودنسی برای معاینات منظم برای ایجاد تنظیماتی مانند سفت کردن بریس‌ها مهم است. کودکان به ویژه در طی درمان ارتودنسی مستعد ایجاد حفره و لکه بر روی دندان‌های خود هستند. زیرا احتمالا مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن به طور صحیح فراموش می‌شود. در چنین مواردی، متخصص ارتودنسی شما می‌تواند داخل دهان شما را بررسی کند تا از بروز هرگونه آسیب جلوگیری کند. غذاهای سالم بخورید مراقب خود و بریس‌های خود باشید.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با بریس

براکت‌ها و سیم‌ها می‌توانند ذرات غذایی را به دام بیندازند. اگر آن را به درستی تمیز نکنید، باکتری‌ها و پلاک که یک اسلحه چسبنده است، می‌توانند روی دندان‌ها و لثه‌ها جمع شوند. این اتفاق می‌تواند باعث قرمز شدن لثه‌ها و متورم شدن آن‌ها شود. دندان‌های شما ممکن است ضعیف شوند، لکه‌های سفیدی روی دندان شما ایجاد شود که حتی پس از برداشتن بریس‌ها نیز شما باقی می‌مانند و این باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود.

زاویه موی مسواک شما باید تقریباً 45 درجه به بالا و پایین باشد. در حالی که مسواک را به جلو می‌برید، آن را به صورت دایره‌های کوچکی حرکت دهید. شما همچنین می‌توانید از مسواک پروکسی استفاده کنید. مسواک پروکسی نوعی مسواک نایلونی است که برای تمیز کردن بین دندان‌ها طراحی شده است. آن را در زیر سیم قرار دهید و سپس آن را به بالا و پایین حرکت دهید. با این کار لبه براکت‌ها را نیز تمیز می‌کنید. نخ دندان را بین دو دندان بالا بزنید. نخ را چندین بار به عقب و جلو بکشید تا سطوح دندان‌های بالا و پایین شما تمیز شود. به یاد داشته باشید که زیر خط لثه را نیز تمیز کنید.

پیشگیری و رفع لکه‌های سفید روی دندان در حین ارتودنسی | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

ارتودنسی را در سنین پایین در نظر بگیرید

اگر کودک شما به بریس نیاز دارد، بهتر است آن‌ها را زودتر تهیه کنید. این به این دلیل است که وقتی تمام دندان‌های دائمی آن‌ها به تازگی رشد کرده باشند، هنوز سالم هستند و پر نشده‌اند. همچنین، کودکان فک نرم‌تری دارند، بنابراین این امر به درمان سریع‌تر کمک می‌کند. اگر بزرگسال هستید و قصد دارید از بریس برای مرتب کردن دندان‌های خود استفاده کنید، فقط مطمئن شوید که تمام حفره‌هایی را که از قبل در دندان‌ها شما ایجاد شده درمان کرده‌اید.

مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی

برای رعایت بهداشت دهان و دندان خود ممکن است لازم باشد که عادت‌های روتین مراقبت از دندان خود را فراموش کنید تا نسبت به مسواک زدن آگاهی بیشتری داشته باشید. پلاک می‌تواند در براکت‌ها و سیم‌های شما پنهان شود که به راحتی هم پاک نمی‌شود. عدم مراقبت مناسب دندانپزشکی در طی درمان ارتودنسی می‌تواند تجمع پلاک را بدتر کرده و باعث پوسیدگی دندان شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

خوردن مسئولانه با بریس

خوردن انواع غذاهای نامناسب می‌تواند به بریس‌های دندان شما آسیب برساند و منجر به پوسیدگی دندان شود. مواردی مانند آجیل سفت، چوب شور، ژله، جویدن یخ مواردی هستند که باید از خوردن آ‌ها اجتناب کنید. نکته مهم دیگر این است که مطمئن شوید میوه‌ها و سبزیجات خود را به اندازه مناسب برش داده و به جای گاز گرفتن آن را در دهان خود قرار دهید. همچنین از خوردن غذاهای چسبناک و جویدنی مانند شکلات‌های کارامل، آدامس و پاستیل خودداری کنید. این نوع غذاها می‌توانند به بریس‌های شما آسیب برسانند و باعث شکسته شدن آن‌ها شوند. این امر می‌تواند به زمان درمان شما بیفزاید، به این معنی که باید بریس‌ها را بیش از زمان تخمین زده شده در دهان خود نگه دارید.

همچنین مواد غذایی بسیاری وجود دارد که خوردن آن‌ها در طی دوره استفاده از بریس مشکلی ندارد. غذاهای نرم مانند ماست، بلغور جو دوسر، انگور، موز، اشکالی ندارند و برای شما مفید نیز هستند. اما اگر مجبورید یک چیز شیرین بخورید، می‌توانید شکلات، کیک، پای و کلوچه‌های ساده بخورید. فقط به یاد داشته باشید که بسیاری از این خوراکی‌ها سرشار از قند هستند، بنابراین باید بعد از خوردن آن‌ها به خوبی مسواک بزنید.

 

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ