پیشگیری و رفع لکه‌های سفید روی دندان در حین ارتودنسی

پیشگیری و رفع لکه‌های سفید روی دندان در حین ارتودنسی | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

روش های پیشگیری و رفع لکه‌های سفید روی دندان در حین ارتودنسی

این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان راه های پیشگیری و رفع لکه‌های سفید روی دندان در حین ارتودنسی را مورد بررسی قرار خواهد داد. بر اساس تجربیات دندانپزشکان در زمینه های مختلف ارتودنسی از جمله پیدا شدن لکه های سفید رنگ روی دندان در حین درمان و یا پس از حذف بریس ها، می توان نتیجه گرفت که روش های زیر در رفع نگرانی این مشکل در بسیاری از بیماران موثر است:

مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی

به این معنا که حتی بعد از یک وعده غذایی مختصر آخر شب یا یک میان‌وعده حاضری از ماشین فروش خودکار هم مسواک بزنید. ذرات غذا می‌توانند بین بریس دندان‌ها گیر کنند، و هرچقدر این ذرات مدت زمان بیشتری در دهان باقی بمانند، خطر بروز مشکلات دندانی مثل تشکیل پلاک روی دندان، بالاتر می‌رود. اگر بریس دارید، رعایت بهداشت دندان بطور مداوم برای پیشگیری از بوجود آمدن لک روی دندان، عفونت و پوسیدگی دندان‌ها اهمیت زیادی دارد.

استفاده از خمیردندان‌های سفیدکننده

از مارک‌هایی که مورد تایید انجمن دندان‌پزشکی آمریکا (ADA) هستند استفاده کنید، زیرا آن‌ها حاوی فلوراید (یک ماده معدنی ضروری برای سلامت دندان) هستند. خمیردندان‌های سفیدکننده حاوی مواد صیقل‌دهنده خاص مثل جوش‌شیرین و پراکسید هستند که لک‌های سطحی دندان‌ها را برطرف می‌کنند.
به‌هرحال، این محصولات فقط لک‌های سطحی را برطرف می‌کنند. آن‌ها رنگ مینای دندان را بطورکلی تغییر نمی‌دهند. خمیردندان‌های سفیدکننده مشکلی برای افرادی که ارتودنسی دارند بوجود نمی‌آورند. مواد صیقل‌دهنده موجود درخمیردندان آسیبی به سیمان و پوشش روی سیم‌های ارتودنسی نمی‌رسانند.

از مسواک برقی و خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید

مسواک برقی در برطرف کردن پلاک از دندان‌ها و تمیز نگهداشتن آن‌ها بسیار موثر است. اگر نمی‌خواهید برای مسواک برقی هزینه کنید، باید یک مسواک نرم سرگرد استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که طرز استفاده صحیح از مسواک را کاملا می‌دانید و حرکات صحیح آن را تمرین کنید تا از هر مشکلی در آینده پیشگیری کنید. از دندان‌پزشک خود بخواهید که مسواک زدن صحیح به هنگام اورتودنسی را به شما آموزش دهد. همینطور از اینکه خمیردندانتان حاوی فلوراید است مطمئن شوید. در مطالعات اخیر، ثابت شده خمیردندان‌های حاوی فلوراید تا 70% لک‌های سفید روی دندان را برطرف می‌کنند. دندان‌پزشک به شما توصیه می‌کند که از دهان‌شویه حاوی فلوراید یکبار در روز و بطور منظم استفاده کنید.

حتما حداقل دو دقیقه مسواک بزنید

قبل از مسواک زدن دهانتان را با آب شستشو دهید تا ذرات غذا که بین سیم‌های ارتودنسی گیر کرده‌اند، راحت‌تر جدا شوند. شما می‌توانید از مسواک اینترپروکسیمال، که طوری طراحی شده تا زیر سیم‌های ارتودنسی هم نفوذ کند، برای برطرف کردن پلاک و ذرات غذا از دندان‌ها استفاده کنید. حداقل دو دقیقه مسواک بزنید، دقت کنید که دندان‌ها و پایین و بالای براکت‌ها را کامل مسواک بزنید. مسواک زدن را از مرز بین دندان و لثه آغاز کنید، مسواک را با زاویه 45 درجه نگه دارید و حرکات دایره‌ای کوچک در طول حاشیه بین لثه و دندان‌ها انجام دهید. سپس مسواک را با زاویه رو به پایین روی قسمت بالایی براکت‌ها حرکت دهید و آن‌ها را تمیز کنید.

مسواک را روی قسمت بالایی براکت‌ها با زاویه‌ای به سمت بالا نگه دارید و آن را بصورت چرخشی با دامنه کم حرکت دهید. با آب، دهانتان را شستشو دهید تا خمیردندان از روی دندان‌ها به خوبی تمیز شود. سپس دهان را با دهانشویه‌ای که حاوی مواد سفیدکننده نباشد بشویید (گرچه می‌تواند حاوی فلوراید یا کلرهگزیدین باشد). با بررسی ظاهر بریس، از تمیز شدن دهان و سیم‌کشی دندان اطمینان حاصل کنید (در صورتی که ظاهرشان درخشان باشد)، کدر بودن قسمت فلزی بریس به معنای وجود غذا و/یا باکتری روی دندان و بریس است.

مراقبتهای دوران ارتودنسی | بهترین دندانپزشک اصفهان

از مصرف خوراکی‌های حاوی قند و طعم‌دهنده‌ها یا رنگ‌های مصنوعی اجتناب کنید

گرچه حفظ رژیم غذایی خوراکی‌های لذت‌بخش مثل بستنی، پودینگ، ژله و شکلات داغ مشکل است، از افراط در مصرف شیرینی‌جات خودداری کنید. مصرف بیش از حد قند باعث ایجاد مشکلات دندان مثل پلاک و پوسیدگی می‌شود، که می‌تواند باعث ایجاد لک‌های سفید بعد از برداشتن ارتودنسی شود.

عوامل شناخته شده پوسیدگی دندان را از رژیم غذایی خود حذف کنید و سعی کنید شیرینی‌جات را فقط در مواقع خاص مصرف کنید. همیشه پس از مصرف غذاهای شیرین و حاوی طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌های مصنوعی خوب مسواک بزنید تا از باقی ماندن این مواد روی دندان‌ها به مدت طولانی پیشگیری کنید.
با دهان‌شویه یا مخلوط نصف قاشق جوش‌شیرین در یک لیوان آب دهان را به خوبی بشویید تا باکتری‌ها را از بین برده و از مینای دندان محافظت کنید.

دندان‌ها را حداقل یک‌بار در روز با نخ دندان تمیز کنید

نکته کلیدی دیگر در رعایت بهداشت دندان استفاده از نخ‌دندان حداقل یک‌بار در روز است. احتمالا با وجود ارتودنسی استفاده از نخ‌دندان مشکل است، زیرا باید بین براکت‌ها و زیر سیم‌های ارتودنسی را هم نخ‌دندان بکشید. استفاده از نخ‌دندان را به کمک فلاس تریدر یا نخ‌دندان مخصوص ارتودنسی راحت‌تر کنید. این محصولات را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید یا از دندان‌پزشکتان بخواهید یک نمونه به شما بدهد.

از نخ‌دندان موم‌دار استفاده کنید تا نوع بدون موم آن، زیرا حرکت آن بین دندان‌ها آسان‌تر و احتمال اینکه به بریس شما گیر کند کمتر است. فلاس تریدر با اتصال به نخ‌دندان به شما کمک می‌کند راحت‌تر نخ را زیر بریس ببرید و به دندان دسترسی پیدا کنید. کنترل شما روی نخ را هم راحت‌تر می‌کند. همیشه حاشیه خط لثه و دندان را بخوبی نخ بکشید. احتمالا با وجود ارتودنسی نخ کردن دندان نیاز به تمرین دارد، اما صبور باشید و از زمان بخوبی استفاده کنید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

اگر فضای بین دندان‌هایتان زیاد است، از مسواک اینترپروکسیمال استفاده کنید. چنانچه هنوز فضای بین دندانی تمیز نشده از نخ‌دندان کمک بگیرید.
مقدار زیادی آب بنوشید با این کار دهانتان مرطوب می‌ماند و به مقدار کافی بزاق برای ازبین‌بردن پلاک و تمیز کردن دهان حفظ می‌کنید. بزاق یک خنثی کننده اسید طبیعی است که به ازبین‌بردن اسید دهان که در نتیجه باکتری‌های دهان ایجاد می‌شود، کمک می‌کند. با نوشیدن آب فراوان در طول روز به تولید مداوم بزاق دهان کمک کنید. سعی کنید آب بدون گاز بنوشید زیرا آب گازدار باعث افزایش رسوب جرم روی دندان و کاهش pH دهان می‌شود.

مصرف قهوه، چای و نوشابه را کاهش دهید

قهوه و چای روی دندان‌ها لک ایجاد می‌کنند و رفع کامل این لک‌ها از دندان‌های ارتودنسی شده مشکل است. همینطور نوشابه‌ها و سایر نوشیدنی‌های حاوی قند مثل نوشیدنی‌های ورزشی که معمولا حاوی فسفوریک اسید هستند، که می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد و باعث ایجاد پلاک روی دندان، پوسیدگی و حساسیت دندان شود.

از ژل سفیدکننده دندان استفاده کنید

این محصول در اکثر داروخانه‌ها بدون نیاز به نسخه پزشک موجود است. ژل سفیدکننده را با قلم‌موی مخصوص آن روی دندان‌ها بمالید، حدودا بعد از 30 دقیقه سفت می‌شود.

  • برای پاک کردن ژل، به راحتی دندان‌ها را مسواک بزنید.
  • اگر دندان‌های شما ارتودنسی شده، احتمالا استفاده از ژل اطراف براکت‌ها و سیم‌های آن سخت‌تر است.
  • این ژل حاوی مقدار هیدروژن پراکسید کمتری نسبت به مواد مورد استفاده در مطب دندان‌پزشکی است.
  • ژل‌های سفیدکننده دندان در مقایسه با روش استفاده از تری تاثیر یکسانی ندارند. نتایج از فردی تا فرد دیگر متفاوت‌ هستند.

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ