پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان و نوجوانان

پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان و نوجوانان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان و نوجوانان چیست؟

قصد داریم تا در ادامه مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان  به بررسی راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان و نوجوانان بپردازیم. پوسیدگی دندان در اثر خوردن لایه محافظ خارجی (مینای دندان) توسط باکتری رخ می‌دهد. با استفاده از عادت‌های سالم زیر، به جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان خود کمک کنید:

آموزش مسواک زدن روزانه و کشیدن نخ دندان به کودک

لثه‌های کودک خود را با مسواک نرم یا پارچه تمیز و مرطوبی پاک کنید تا پلاک قبل از ورود به اولین دندان‌ها برداشته شود. وقتی به اولین دندان‌های کودک وارد شد، با مسواک نرم دندان‌ها را تمیز کنید و مقدار بسیار کمی (دانه اندازه برنج) خمیر دندان فلوراید استفاده کنید. زمانیکه کودک شما 3 ساله است، استفاده از خمیر دندان به اندازه یک نخود فرنگی اشکالی ندارد. وقتی کودک دندان‌هایی دارد که یکدیگر را لمس می‌کنند، نخ دندان کشیدن را برایش شروع کنید. برای اطلاعات بیشتر، به موضوع مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان‌های کودک مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی : روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان

جلوگیری از تماس طولانی مدت با قندهای موجود در شیر خشک و شیر مادر

قبل از اینکه کودک به خواب رود، بطری را از دهان او خارج کنید. این روش به تولید اسیدهایی که باعث پوسیدگی دندان کودک می‌شود، جلوگیری می‌کند. همچنین دندان‌های کودک خود را پس از تغذیه به خصوص شب تمیز کنید.

استاده هوشمندانه از آب میوه و نوشیدنی‌های شیرین

آب میوه فیبر با ارزش میوه کامل را ندارد. میوه و سبزیجات کامل را به جای آب میوه به آن‌ها ارائه دهید. اگر به آن‌ها آب می‌دهید، 100 درصد آب شیرین نشده را انتخاب کنید و به 2/1 فنجان در روز آن را محدود کنید. از نوشیدنی‌های شیرینی مانند نوشیدنی‌های پاپ و میوه‌های طعم دار پرهیز کنید. این نوشیدنی‌ها تغذیه زیادی ندارند و جای نوشیدنی‌های سالمی مانند آب و شیر را می‌گیرند.

برنامه ریزی برای نوشیدنی‌هایی غیر از شیر مادر یا شیر خشک در 6 ماهگی

برای استفاده نکردن از بطری شیشه شیر تا سن 12 تا 18 ماهگی در تلاش باشید. در این سن، تغذیه مکرر با بطری، به ویژه با آب میوه یا سایر مایعات پر قند، کودک را در معرض پوسیدگی دندان قرار می‌دهد.

شایع ترین بیماری های دهان و دندان در کودکان چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان

تامین غذای سالم کودک

غذاهای مقوی به کودک خود بدهید و آن‌ها را با روش‌هایی ترکیب کنید که به کاهش خطر پوسیدگی دندان کمک کنند. به عنوان مثال، وعده‌های غذایی حاوی غلات کامل، سبزیجات و میوه‌ها را ارائه دهید. موزارلا و پنیرهای دیگری مانند ماست و شیر برای دندان‌ها مفید هستند و میان وعده‌های عالی بعد از غذا درست می‌کنند. آن‌ها به پاك كردن دهان از قندهای مضر كمك کرده و از پلاك محافظت می‌كنند. سعی کنید بعد از خوردن غذاهای حاوی قند بالا به ویژه غذاهای شیرین و چسبناکی مانند کشمش، دندان‌های ان‌ها را بشویید یا مسواک بزنید.

مقادیر طبیعی فلوراید که به منابع عمومی آب و آب بطری اضافه می‌شوند، برای کودکان و بزرگسالان بی‌خطر هستند
اگر کودک تان به فلوراید اضافی نیاز دارد، دندانپزشک ممکن است یک مکمل به او پیشنهاد کند. از این موارد فقط طبق دستور استفاده کنید و آن‌ها را از دسترس فرزند خود دور نگه دارید. مقدار زیاد فلوراید می‌تواند سمی باشد و باعث لک شدن دندان‌های کودک شود.

نحوه جلوگیری از پوسیدگی دندان در نوجوانان

اواخر کودکی و اوایل بزرگسالی می‌تواند زمان سختی باشد. نوجوانان در این سن شروع به بلوغ می‌کنند که این امر آن‌ها را مستعد نوسانات خلقی و خلط خواهد کرد. آن‌ها در این سن بیشتر در معرض فشار همسالان هستند و ممکن است از والدین خود کناره بگیرند.

با توجه به چالش‌های اواخر کودکی و اوایل بزرگسالی، یک چیز اضافی که باید نگران آن باشید، سلامت دندان‌های فرزندانتان است. خبر خوب این می‌باشد که می‌توانید با رعایت چند نکته ساده به سلامت دندان‌های نوجوان خود اطمینان داشته باشید.

نکات مهم برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در نوجوانان به شرح زیر هستند:

الزام دوبار مسواک در روز برای نوجوانان

مطمئن شوید که آن‌ها حتما یک بار شب قبل از خواب مسواک می‌زنند و یک بار دیگر در صبح آن را تکرار می‌کنند. خمیردندان‌هایی که استفاده می‌کنند. باید حاوی فلوراید در ppm 1350 یا بالاتر باشد. به فرزندان خود بگویید پس از مسواک زدن خمیردندان را تف کنند و دهان خود را آبکشی نمایند. اگر نوجوان تان بعد از مسواک زدن دهان خود را بشوید، باعث شستشو فلوراید و کاهش اثر خمیردندان می‌شود.

مصرف دهانشویه برای جلوگیری از پلاک

اگرچه نباید به کودکان خردسال دهان شویه بدهید. زیرا ممکن است آن را ببلعند، اما می‌توان به نوجوانان این اطمینان را داد که از دهان شویه به درستی استفاده می‌کنند. همچنین می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد که دندان‌های خود را به درستی مسواک می‌زنند. با این حال، باید بر کودکان ده سال به پایین نظارت کنید تا اطمینان حاصل شود که هنگام مسواک زدن، همه ذرات غذا را از دهان خود خارج می‌کنند.

اجازه ندهید نوجوانتان اغلب غذاهای شیرین بخورد

در حالت ایده آل، باید غذاها را به عنوان یک دسر به زمان صرف غذا محدود کنید.

مراجعه مرتب نوجوان به دندانپزشک

دندانپزشکان می‌توانند زود پوسیدگی دندان را شناسایی کرده و قبل از بدتر شدن آن را درمان می‌کنند. اما آن‌ها چند بار باید به دندانپزشک مراجعه کنند؟ خب، قرارها هر شش ماه یک بار صورت قانونی کلی خوب هستند. با این حال، برخی از نوجوانان به قرارهای بیشتری احتیاج دارند، در حالی که برخی هم فقط با یک قرار ملاقات در سال می‌توانند از این طریق وقت بگیرند.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب لوله کشی فلوئوریزه است، پس نوجوان خود را به نوشیدن آب شیر به جای آب بطری تشویق کنید. به این دلیل که فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند و باعث استحکام دندان می‌شود. در مقابل، آب بطری معمولاً حاوی فلوراید نیست، بنابراین این فواید را فراهم نمی‌کند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان 

تجربه سیگار و الکل در سال‌های نوجوانی

البته نیازی نیست بگوییم که سیگار و الکل برای بهداشت دهان و دندان فرزندان تان مضر هستند. استعمال دخانیات دلیل اصلی سرطان دهان می‌باشد و الکل باعث کم آبی دهان می‌شود و این باعث ترشح پلاک خواهد شد. از گفتگو با نوجوان خود در مورد خطرات نوشیدن و سیگار نترسید.

داشتن الگوهای رفتاری خوب

شاید بهترین کاری که والدین می‌توانند برای سلامت دندان‌های فرزندان خود انجام دهند. این باشد که از دندان خود مراقبت کنند. وقتی نوجوانان می‌بینند که والدین شان دندان‌های خود را مسواک می‌زنند و از نخ دندان استفاده می‌کنند. این یک الگوی رفتار خوب است و آن‌ها را ترغیب می‌کند تا از بهداشت دهان و دندان خود مراقبت کنند.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ