روش های تشخیص ، پیشگیری و درمان آبسه دندان

روش های تشخیص ، پیشگیری و درمان آبسه دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی

روش های تشخیص ، پیشگیری و درمان آبسه دندان

آبسه دندان (Dental Abscess) نوعی عفونت باکتریایی است که در ریشه یا بین لثه و دندان ایجاد می‌شود. بروز آبسه اگر در انتهای دندان ایجاد شود، «پریاپیکال» نام دارد و اگر در لثه ایجاد شود به آن آبسه «پریودنتال» گفته می‌شود. آبسه دندان اغلب با درد و احساس لرز همراه است؛ پس ضروری است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود، زیرا آبسه خود به خود از بین نمی‌رود. این بیماری گاهی اوقات می‌تواند در قسمت‌های دیگر بدن هم پخش شود و فرد را بیمار کند. قصد داریم تا در ادامه مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان  به بررسی روش های تشخیص ، پیشگیری و درمان آبسه دندان بپردازیم.

راه‌های تشخیص آبسه دندان

یک پرستار آشنا با مراقبت‌های اولیه یا متخصص اطفال می‌تواند علائم و نشانه‌ها را ارزیابی کند، تا مشخص شود آبسه دندان در طول معاینه وجود دارد یا خیر. سپس آنها می‌توانند بیمار را برای تشخیص و درمان به یک دندانپزشک ارجاع دهند. تشخیص این عارضه به شکل کلی شامل موارد زیر هستند:

• علائم گزارش شده توسط بیمار
  • معاینه و آزمایشاتی که توسط دندانپزشک انجام می‌شود.
  • آنچه که با رادیوگرافی (اشعه ایکس) گرفته می‌شود.

درمان بیماری آبسه دندان

در بزرگسالان، درمان معمول برای یک دندان آبسه کرده، با پاک کردن صحیح عفونت آغاز می‌شود. درمان بستگی به میزان گسترش عفونت دارد. دوره عمل معمولاً شامل آنتی بیوتیک‌های خوراکی مانند «پنی سیلین» است. دندان برای خارج کردن محتویات آلوده درون محفظه پالپ باز می‌شود و در صورت لزوم، برش و زهکشی روی بافت نرم انجام می‌شود تا باعث خارج شدن بیشتر چرک شود و فشارعفونتِ رو به رشد را کاهش دهد.

در برخی شرایط، عفونت می‌تواند به سرعت گسترش یابد و نیاز به توجه فوری داشته باشد. اگر دندانپزشک در دسترس نباشد و تب، تورم در صورت یا تورم در فک وجود داشته باشد، مراجعه به اورژانس توصیه می‌شود. در صورت مشکل در تنفس یا بلع نیز مراجعه به اورژانس ضروری است.

مطلب پیشنهادی : پاسخ به سوالات متداول در مورد درمان با ارتودنسی

پس از پاک شدن عفونت و ترمیم دندان، یک روش به نام عصب کشی «درمان کانال ریشه» انجام می‌شود. در این روش کل فضای داخلی دندان (محفظه پالپ و کانال‌های مرتبط) تمیز می‌شوند و با یک ماده لاستیکی بی‌اثر به نام «گوتا پرکا» فضا آب بندی می‌شود. تمیز کردن و آب بندی فضای داخلی دندان باعث محافظت بیشتر آن در برابر عفونت‌های تهاجمی می‌شود. دندان ممکن است در برخی مواقع در صورت از بین رفتن ساختار یا استخوان اطراف آن در اثر پوسیدگی و عفونت، نیاز به کشیدن داشته باشد.

راه های تشخیص و درمان ورم لثه | بهترین دندانپزشک اصفهان

در مورد دندان‌های اوليه كودكان (دندان‌های بچه گانه)، اگر دندان آبسه کرده باشد، احتمال نجات دندان بسيار كم است، چون عفونت پیشرفت کرده است و راهی برای از بین بردن کامل عفونت وجود ندارد. درمان مناسب برای از بین بردن عفونت، کشیدن دندان مبتلا به آبسه است. کشیدن کامل دندان آبسه کرده جهت جلوگیری از عفونت مداوم ضروری است و می‌تواند خطر آسیب به دندان بزرگسالی را که در زیر آن ایجاد می‌شود را نیز کاهش داد. بسته به میزان عفونت ممکن است به آنتی بیوتیک‌های خوراکی نیاز داشته یا نداشته باشید.

علل بروز آبسه دندان در دوران بارداری

آبسه در دوارن حاملگی به دلایل زیادی ممکن است رخ دهد:

پوسیدگی دندان:

خفیف تا پوسیدگی گسترده دندان می‌تواند منجر به عفونت شدید در حفره دهان شود. عفونت ممكن است منجر به ایجاد آبسه در دندان آسیب دیده شود.

بیماری پریودنتال:

آسیب شدید لثه می‌تواند بافت‌هایی را که از دندان محافظت می‌کنند. شعله‌ور کرده و می‌تواند منجر به ایجاد چرک در پالپ دندان شود.

دندان خرد شده یا شکسته:

ترک‌های مینای دندان به باکتری‌ها اجازه می‌دهد تا پالپ را آلوده کند. عفونت در بافت پالپ سرانجام منجر به آسیب کامل پالپ و سپس دندان آبسه‌دار را نتیجه می‌دهد.

در دوران بارداری، آبسه دندان نیاز به توجه فوری دارد تا بتواند گستردگی عفونت را به حداقل برساند. هرگونه عفونت در دوران بارداری نگران کننده است، زیرا این عفونت در زنان باردار شدیدتر بوده است و یا می‌تواند به جنین آسیب برساند.

برخی از عوارض بارداری که به دلیل مشکلات دندانی رخ می‌دهد عبارتند از:

• خطر بالای زایمان زودرس
  • وزن کم هنگام تولد در نوزادان نارس
  • در معرض خطر بالای مشکلات سلامتی در نوزادان نارس

شیوع آبسه در سایر قسمت‌های بدن (چنین چیزی می‌تواند منجر به عوارض شدید پوستی مانند آنژین لودویگ شود که می‌تواند بارداری را به خطر بیاندازد).
ابتلا به پوسیدگی دندان‌های اولیه کودک وجود دارد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان

پیشگیری از بروز آبسه دندان

پیشگیری ازاین بیماری بستگی به میزان گسترش عفونت دارد. معمولاً هنگامی که عفونت در دندان موضعی قرار گرفت، اگر به محض مشاهده علائم به دنبال درمان بروید، پیشگیری بسیار مفید است، اما اگر این عفونت قسمت اعظم اطراف دندان را تحت تأثیر قرار دهد و باعث شُل شدن دندان شود، احتمال نجات دندان کاهش می‌یابد. همچنین عادت‌های خوب بهداشت دهان و ویزیت‌های منظم دندان توسط پزشک می‌تواند نقش زیادی در جلوگیری از آبسه دندان داشته باشند.

زمان نیز نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد، این بدان معنا است که آیا به دندان اجازه دسترسی به نقطه عفونت داده می‌شود یا خیر؟ هرچه دندان دیر درمان شود، احتمال بروز عفونت و تبدیل آن به آبسه بیشتر می‌شود. هنگامی که یک دندان پوسیده، شکسته یا حساس مشاهده شد، انجام اقدامات پیشگیرانه برای رفع زودرس آن به منظور جلوگیری از مشکلات بزرگ‌تر مانند آبسه دندان، می‌توانند کمک کننده باشند.

سخن نهایی با افراد مبتلا به آبسه دندان

شما می‌توانید با حفظ بهداشت دهان و دندان قبل و در طول دوره خود، هرگونه مشکل دندانپزشکی را به حداقل برسانید. پیگیری برنامه درمانی و توجه زود هنگام به این بیماریف می‌تواند به مشکلات کمر دامن بزند. اگر دندان آبسه کرده تحت درمان قرار نگیرد، خطر مرگ را دارد!. بنابراین، ضروری است با مشاهده کوچکترین علایم این بیماری، دست به کار شده و خود را به دندانپزکش برسانید.

نکته :

• صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم