آشنایی با ارتودنسی فانکشنال

آشنایی با ارتودنسی فانکشنال | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی و آشنایی با ارتودنسی فانکشنال

ارتودنسی فانکشنال یک شاخه بسیار جالب از ارتودنسی است که بیشتر افراد با این روش آشنایی کافی ندارند. ارتودنسی فانکشنال نه تنها دندان‌ها را صاف می کند، بلکه فک بالا و پایین را نیز در موقعیت صحیح قرار می‌دهد و ظاهر بهتری را برای بیماران به وجود می‌آورد. در مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان به آشنایی با ارتودنسی فانکشنال می پردازیم.

دستگاه‌هایی بر روی فک بالا و پایین قرار داده شده است تا آن را گسترده تر کرده و یک پروفایل متعادل تر ایجاد کند و همچنین باعث گسترش سینوس‌ها و تصحیح آپنه خواب یا مشکلات تنفسی شود. با استفاده از روش غیر استخراجی که از دستگاه گسترده ساز استفاده می کند، می‌توانید به نتیجه مطلوبی برسید. با این حال، این وسایل قابل جدا شدن نیستند و باید برای مدت زمان مشخصی در دهان قرار بگیرند. اگرچه برخی از بیماران با این دستگاه مشکل دارند اما نتایج به دست آمده ارزش تحمل آن را دارد.

مقایسه ارتودنسی فانکشنال با ارتودنسی معمولی و سنتی

اکثر مردم از روش‌های مختلف برای مرتب کردن دندان‌ها آگاهی ندارند. اکثر دندان‌پزشکان از ارتودنسی معمولی استفاده می‌کنند که همیشه مؤثر نیست و تنها 5 درصد دندان‌پزشکان از ارتودنسی فانکشنال برای معالجه دندان‌های به هم ریخته بیمار استفاده می‌کنند. در ابتدا باید تفاوت بین ارتودنسی و ارتوپدی را بدانید. ارتودنسی دندان‌ها را حرکت می‌دهد در حالی که ارتوپدی با مشکلات استخوان سروکار دارد. در گذشته، ارتودنسی معمولی در بین ارتودنسی‌ها برای معالجه بیماران استفاده می‌شد.

در این بخش تفاوت بین ارتودنسی فانکشنال و سنتی توضیح داده شده است. از آنجا که مفاهیم، روش‌ها و نظریه‌های آن‌ها متفاوت است، بنابراین نتایج درمانی آن‌ها نیز متفاوت است. دستگاه معمولی از بزرگ‌سالی قابل استفاده است، زیرا ارتودنتیست تا زمانی که تمام دندان‌های دائمی رشد نکرده باشند، نمی‌تواند از این روش استفاده کند. اگر دندان‌های شما شلوغ و پر تعداد است، در ارتودنسی معمولی برخی از این دندان‌ها بیرون کشیده می‌شوند تا فضای کافی برای جا به جایی سایر دندان‌ها فراهم گردد. از آنجا که فضای کافی وجود دارد، دندان‌ها صاف و مرتب می‌شوند. در 90 درصد از موارد، حدود چهار دندان اضافی به منظور ایجاد فضای کافی بیرون کشیده می‌شود.

مراقبت‌های قبل و بعد از ارتودنسی | بهترین ایمپلنت اصفهان

اما مشکل این روش ساختن یک پروفایل صورت صاف و ظاهری که جذابیت کمتری برای بیماران دارد و وقتی آن‌ها لبخند می‌زنند فقط 6 دندان جلوی آن‌ها مشخص می‌شود. برای پر کردن شکاف‌هایی که به دلیل کشیدن دندان ایجاد می‌شود، دندان‌های بیشتری به عقب کشیده می‌شوند. این امر می‌تواند به اختلال عملکرد گیجگاهی فکی (TMJ) و مشکلات راه هوایی منجر شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

از طرف دیگر ارتودنسی فانکشنال در سنین پایین تر (در سن 7 سالگی) کاربرد دارد. در حالی که بیمار هنوز در حال رشد است، ارتودنسی باعث گسترش قوس‌های دندانی می‌شود و فضای لازم را برای دندان‌های شلوغ فراهم می کند. با گسترش قوس دندانی، تمام دندان‌های دائمی فضای کافی برای جا به جایی دارند. درمان ارتوپدی حرکت استخوان است.

تا زمانی که قوس‌ها در حال گسترش هستند، فک پایین به موازات فک فوقانی دوباره جابجا می‌شود. از آنجا که هیچ دندان با این روش استخراج نمی‌شود، برای بیمارانی که لبخند وسیع‌تری دارند، بسیار مؤثر است. همچنین به دلیل اینکه فک پایین به جای عقب حرکت می کند، TMJ نیز بهبود می‌یابد.در مرحله آخر در ارتودنسی فانکشنال، از براکت‌های نامرئی بر روی دندان‌های صاف استفاده می‌شود، بنابراین در این روش هم ارتودنتیست و هم ارتوپدی برای معالجه بیمار استفاده می‌شوند.

مدت زمان طول دوره درمان

زمان درمان بستگی به این دارد که مشکل چقدر شدید است. با این حال، بیشتر کارها با این بریس معمولاً در 9 تا 12 ماه انجام می‌شود. بعد از این مدت ممکن است فقط شب ها از این ابزار اصلاحی برای حفظ تغییرات به وجود آمده در دهان و دندان استفاده شود. با این حال، پیشرفت به مرحله دوم درمان با یک بریس مسیر قطاری ممکن است سریعاً توصیه شود.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

علل و علائم هشدار دهنده بروز پوسیدگی در دندان

انواع درمان در ترمیم مستقیم دندان

علل و علائم ایجاد دندان درد

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ