علل و علائم ایجاد دندان درد

علل و علائم ایجاد دندان درد | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی علل و علائم ایجاد دندان درد

درد در داخل و اطراف دندان مشکلی شایع، به ویژه در میان افرادی است که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند. دندان درد گاهی مداوم است و گاهی پس از تحریک‌هایی مانند گرما، سرما، خوراکی‌های شیرین، جویدن یا مسواک زدن بروز می‌یابد و در بعضی موارد هر دو حالت صادق است. در مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان علل و علائم ایجاد دندان درد را مورد بررسی قرار می دهیم.

پوسیدگی دندان رایج‌ترین علت درد دندان است. با رعایت بهداشت دهان و دندان و یک رژیم غذایی سالم و مناسب می‌توانید از پوسیدگی دندان پیشگیری کنید. عفونت دندان کودکان غالباً مورد توجه کافی قرار نمی‌گیرد و فقط هنگامی تشخیص داده می‌شود که به شدت گسترش پیدا کرده و برای کودک مشکل‌ساز شود. علت درد دندان کودکان می تواند نوع تغذیه بچه شما باشد. آب نبات، شیرینی های شکلاتی و نوشیدنی های شیرین دارای کربوهیدرات های تصفیه شده و شکر به اشکال مختلف است.

باکتری های موجود در دهان شکر را به اسیدی تبدیل می کنند که با کلسیم موجود در مینای دندان واکنش نشان می دهد. این موضوع منجر به ایجاد پوسیدگی یا فرسایش دندان می شود که مشکلاتی همچون سوراخ شدن دندان، بیماری های لثه یا حتی آسیب دیدن ریشه های دندان را می تواند به همراه داشته باشد. درد دندان زمانی اتفاق می افتد که پوسیدگی ناحیه مرکزی دندان را تحت تاثیر قرار دهد یا پوسیدگی به این ناحیه بسیار نزدیک شود. این ناحیه اعصاب دندان و مویرگ های خونی بسیار کوچک را در بر می گیرد و بطور خاص به وجود پوسیدگی یا هر نوع اختلال واکنش نشان می دهد.

علل دندان درد

• پوسیدگی دندان
  • شکستگی دندان
  • ترک دندان گاهی نامشخص و تشخیص آن دشوار است.
  • تحریک عصب پس از درمان‌های دندانپزشکی: درمان هر چقدر هم که خوب انجام شده باشد و مواد به کار برده شده برای پر کردن دندان هر چقدر هم که مرغوب باشد، ممکن است پس از پر شدن دندان دچار دندان درد شوید. البته این نوع دندان درد پس از چند روز برطرف می‌شود.
  • دندان قروچه شبانه و فشار دادن و ساییدن دندان‌ها در طول روز
  • سوراخ شدن پرکردگی دندان یا پوسیدگی زیر پرکردگی
  • از بین رفتن لایه محافظ عاج دندان در اثر تحلیل لثه
  • مسواک زدن به روش نامناسب نیز باعث حساسیت دندان نسبت به گرما، سرما و خوراکی‌های اسیدی و ترش می‌شود.

سایر مشکلات دندان با علائمی شبیه به دندان درد:

• آبسه لثه در اثر بیماری‌های لثه
  • زخم بودن لثه‌ها (ژنژنویت زخمی حاد)
  • زخم بافت نرم گونه، زبان و لب‌ها
  • التهاب لثه در اطراف دندان در حال درآمدن (پری کرونیت) به ویژه در مورد دندان عقل
  • التهاب سینوس‌ها (سینوزیت) غالباً در هوای سرد بروز می‌یابد و با درد دندان فک بالا اشتباه گرفته می‌شود.
  • عارضه‌های دیگری نیز باعث احساس درد در دهان می‌شود، بنابراین در صورت مواجهه با دندان درد حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید.

شایان ذکر است که عصب‌های مربوط به دندان گاهی پیام اشتباه به مغز می‌فرستند. بنابراین اگرچه یک دندان معین درد می‌گیرد، اما ممکن است مشکل مربوط به دندان دیگری باشد که گاهی حتی در فک مقابل قرار دارد.

روش های مدیریت درد در ایمپلنت دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

علائم دندان درد

درد دندان و دهان در اصل علامت دندان درد است، اما نوع درد یکسان نیست و به صورت‌های زیر بروز می‌یابد:

• درد مداوم، ضربان‌دار یا تیرکشنده
  • دندان دردی که فقط هنگام وارد شدن فشار بروز می‌یابد.
  • متورم و دردناک شدن لثه‌ها
  • بدمزه بودن دهان که نتیجه عفونت دندان است.
  • تب یا سردرد

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

پیشگیری از بروز دندان درد

رعایت بهداشت دهان و دندان مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از پوسیدگی دندان و دندان درد است. با مسواک زدن، نخ کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشک از دندان‌ها و لثه‌های خود مراقبت کنید.

به توصیه‌های زیر نیز توجه کنید تا دچار دندان درد نشوید:

• وعده‌های غذایی مغذی میل کنید و مصرف تنقلات را کاهش دهید. اگر لازم است خوراکی‌های شیرین میل کنید، آنها را همراه با غذا یعنی زمانی بخورید که دهان حاوی مقدار بیشتری آب دهان حفاظت کننده از دندان‌ها است.
  • اگر عادت به جویدن آدامس دارید، آدامس‌های بدون قند را انتخاب کنید. جویدن آدامس حاوی زایلتول از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند.
  • اگر فلوراید در آب شرب وجود ندارد، از دندانپزشک درباره مکمل‌های فلوراید بپرسید.
  • بین دندان‌ها را طبق توصیه دندانپزشک با مسواک بین دندانی یا نخ دندان تمیز کنید.

• صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.

روش های ترمیم غیر مستقیم دندان

علل و علائم هشدار دهنده بروز پوسیدگی در دندان