ارتباط بهداشت دهان و سلامت کبد

ارتباط بهداشت دهان و سلامت کبد | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی ارتباط بهداشت دهان و سلامت کبد

احتمالا شما هم این موضوع را شنیده اید، که بیماری های دهان دندان و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان منجر به بیماری های سیستماتیک می گردد. جالب است بدانید برخی از بیماری ها که بر اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است به آن مبتلا شوید، بیماری های خطرناکی هستند. دهان می تواند به عنوان دروازه ای باشد که بیماری های مختلف را به دیگر نقاط بدن شما انتقال می دهد. در این مقاله از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان ارتباط بهداشت دهان و سلامت کبد را مورد بررسی قرار می دهیم.

ارتباط بیماری های دهان و دندان با سرطان کبد

محققان همچنان به کشف مشکلات پزشکی مرتبط با عدم رعایت بهداشت سلامت دهان و دندان می پردازند. به عنوان مثال، در اوایل سال جاری، دانشمندان دانشگاه ملکه بلفاست دریافتند که شیوه های عدم رعایت بهداشت دهان دندان احتمال ابتلا به سرطان کبد را 75 ٪ افزایش می دهد. این محققان همچنین شواهدی را پیدا کردند که نشان می دهد سلامت دهان و دندان ضعیف می تواند منجر به اشکال دیگر سرطان از جمله سرطان روده بزرگ و لوزالمعده را افزایش می دهد.

اگر چه این تحقیق کمی سختگیرانه است اما وجود ارتباط بین بیماری پریودنتال و سرطان کبد یک امر قطعی می باشد، محققان با اطمینان نمی توانند مکانیسم های بیولوژیکی خاص را نشان دهند که سلامت دهان و دندان نامناسب و سرطان کبد را مرتبط می کند. با این حال، آنها این نظریه را مطرح می كنند که نقش کبد در بدن دفع باکتری های مضر و بیماری زا می باشد و از آنجا كه سلامت دهان و دندان نامناسب باعث افزایش قابل توجهی در تعداد باكتریها در بدن انسان ها می شود. کبد باید سخت تر از قبل  تلاش كند تا آنها را از بین ببرد. با گذشت زمان، این فرایند باعث تضعیف کبد را تضعیف کبد می شود و احتمال مشکلات کبد مانند سرطان را افزایش می دهد.

پیشگیری از بیماری های کبدی با بهبود بهداشت دهان دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت از دندان ها و لثه های شما علاوه بر ایجاد لبخند زیبا شما را در برابر برخی بیماری ها نظیر بیماری های کبدی محافظت می کند.

حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید:

از خمیردندان فلوراید و یک مسواک  نرم استفاده کنید. این از بین بردن پلاک و باکتری ها در خط لثه کمک می کند. حتماً تمام سطوح دندانها، از جمله پشت و طرفین را مسواک بزنید.

استفاده از نخ دندان یک بار در روز:

مسواک زدن به تنهایی نمی تواند فضاهای بین دندان های خود تمیز کنید. برای تمیز کردن این مناطق، به نخ دندان احتیاج دارید. یک تکه نخ را که طول آن 18 اینچ باشد را دست بگیرید. انتهای نخ را بین انگشتان میانی خود را بپیچید. با استفاده از انگشت شست و پیشانی خود، نخ را بین دو دندان راهنمایی کنید. نخ را به شکل C به صورت در بیاورید و با استفاده از حدود 10 ضربه به صورت بالا و پایین آن را تمیز کنید. بعد، نخ را به دور دندان دیگر بپیچید و تکرار کنید. این روند را روی تمام دندان های خود ادامه دهید. اگر مشکلات ضعف لثه دارید، می توانید از برس های مخصوص برای پاک کردن بین دندان ها استفاده کنید.

ارتباط دیابت و بهداشت دهان و دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

زبان خود را پاک کنید:

زبان شما مانند اسفنج است و می تواند باکتری ها را درون خود نگه دارد. هر وقت دندان های خود را مسواک می زنید، فراموش نکنید که زبان خود را پاک کنید برای این منظور می توانید از مسواک زبان استفاده کنید. یا می توانید یک اسکرابر زبان را که در داروخانه ها موجود است را خریداری کنید.

هر روز از دهانشویه ضد باکتریایی استفاده کنید:

دهانشویه ضد باکتریایی به دفع باکتری های مضر دهان و دندان کمک می کند. علاوه بر شستشوی مواد غذایی باقی مانده در لابه لای دندان ها، باعث کاهش پلاک می شود. برای جلوگیری از خشکی دهان، حتماً یک فرمول بدون الکل انتخاب کنید.

مرتباً به دندانپزشک خود مراجعه کنید:

معاینات معمول دندانپزشکی و تمیز کردن حرفه ای دهان و دندان یک امر ضروری است. بسیاری از افراد نیاز به معاینه شش ماهه دارند. اما اگر مستعد ابتلا به بیماری های دهان دندان مانند حفره های دندانی، مشکلات ریشه، بیماری لثه یا سایر مشکلات سلامت دهان و دندان هستید، بهتر است در فواصل کوتاهتری به دندانپزشک مراجعه کنید.

از استعمال سیگار و سایر محصولات دخانیات خودداری کنید:

سیگار کشیدن علت اصلی بیماری لثه و سرطان دهان است. بهتر است از مصرف این محصولات به طور کلی جلوگیری کنید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

مزیت های رعایت بهداشت دهان و دندان

دندانپزشک شما ممکن است بتواند دندان های شما را در اثر پوسیدگی یا بیماری لثه آسیب دیده اند را ترمیم کند اما بیشتر افراد همیشه ترجیح می دهد قبل از شروع مشکلات دهان و دندان آن را متوقف کنند. در اینجاست که رعایت بهداشت دهان و دندان مطرح می شود. تمرین بهداشت دهان و دندان طیف گسترده ای از مزایا را ارائه می دهد، از جمله:

  • برخورداری از دندان ها و لثه های سالم.
  • داشتن یک لبخند زیبا.
  • برخورداری از نفس خوشبو
  • نیاز به انجام کارهای دندانپزشکی مانند پر کردن، تاج، پل، کاشت یا پروتز به میزان زیادی کاهش می یابد.
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت و کبدی سایر مشکلات بهداشتی کاهش پیدا می کند.
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان دهان.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، مسترشیپ پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

مزیت های کاشت ایمپلنت دندان جلو

تعداد واحد ایمپلنت مورد نیاز برای کاشت

مزایای جایگزین کردن ونیر کامپوزیت شکسته با لمینت سرامیکی

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ