ارتباط دیابت و بیماری های لثه

ارتباط دیابت و بیماری های لثه | بهترین ایمپلنت اصفهان

بررسی ارتباط دیابت و بیماری های لثه

افزایش سطوح گلوکز خون به مدت طولانی می تواند خطر ابتلا به مشکلات سلامت دهان، مانند بیماری لثه را افزایش دهد. بیماری لثه که به نام پریودنتیت نیز شناخته می شود، ششمین بیماری شایع در جهان است. زمانی اتفاق می افتد که در این وضعیت باکتری های داخل دهان شروع به تشکیل پلاک چسبنده می کنند که روی سطح دندان قرار می گیرد. بیماری لثه بر اساس شدت توسعه آن طبقه بندی می شود. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان ارتباط دیابت و بیماری های لثه را مورد بررسی قرار می دهیم.

بیماری لثه سه مرحله دارد:

التهاب لثه

التهاب لثه مرحله اولیه بیماری های لثه است که به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و برداشتن نامنظم پلاک از روی دندان ایجاد می شود. این وضعیت با التهاب لثه، قرمز و حساس شدن آنها مشخص می شود. در این شرایط لثه ها ممکن است هنگام مسواک زدن باعث خونریزی شود. خوشبختانه ورم لثه برگشت پذیر است و از طریق بهبود تکنیک های بهداشت دهان و دندان و مراجعه به دندانپزشک یا متخصص بهداشت برای مشاوره در مورد برنامه مراقبت از سلامت دندان در منزل، باید بتوانید این روند را معکوس کنید.

پریودنتیت (خفیف)

ژنژیویت درمان نشده می تواند منجر به پریودنتیت خفیف شود. خطر تبدیل ژنژیویت به پریودنتتیک در افرادی که سابقه خانوادگی بیماری لثه، بهداشت نامناسب دهان و دیابت کنترل نشده دارند، بیشتر است. در این مرحله لثه ها و استخوان های نگهدارنده دندان ها آسیب می بینند. به منظور پیشگیری از آسیب بیشتر، مراجعه سریع به دندانپزشک برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر ضروری است.

پریودنتیت (شدید)

این مرحله پیشرفته ترین مرحله بیماری لثه است که با از دست دادن قابل توجه بافت و استخوان اطراف دندان مشخص می شود.

داشتن سطوح بالای گلوکز خون به مدت طولانی می تواند منجر به پیشرفت یا بدتر شدن سریعتر بیماری لثه شود، اما بررسی سطوح در محدوده طبیعی خطر گسترش عفونت را کاهش می دهد. متأسفانه، زمانی که بدن شروع به مبارزه با عفونت می کند، سطح گلوکز خون معمولاً در پاسخ افزایش می یابد. در صورت تشدید عفونت در دهان ممکن است در غذا خوردن خود و مدیریت دیابت دچار مشکل شوید. اگر به بیماری لثه یا عفونت دیگری در دهان مبتلا شده اید، دندانپزشک می تواند در مورد دیابت به شما مشاوره دهد.

علائم همراه با درد لثه | بهترین دندانپزشک اصفهان

میزان شیوع بیماری لثه در افراد مبتلا به دیابت

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) هشدار می دهد احتمال بروز مشکلات پریودنتال در مبتلایان به دیابت در حال افزایش است. تقریباً 22٪ از همه افراد دیابتی را تحت تأثیر قرار می دهد و آن را به مشکل اصلی سلامت دهان در میان آنها تبدیل می کند.

علاوه بر این، بیماری لثه باعث افزایش قند خون می‌شود که مدیریت بیماری را برای افراد دیابتی دشوارتر می‌کند. به همین دلیل است که ADA به سلامت دهان و دندان به عنوان وسیله ای برای بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت اهمیت زیادی می دهد. کنترل ضعیف قند خون نه تنها خطر ابتلا به مشکلات بهداشت دهان و دندان را افزایش می دهد، بلکه احتمال بروز بیماری های مختلف دیگری را نیز افزایش می دهد که می تواند عوارض جدی را به همراه داشته باشد.

چرا افراد مبتلا به دیابت مستعد ابتلا به بیماری لثه هستند؟

دهان انسان به طور طبیعی پر از گونه های مختلف باکتری است که در هماهنگی با یکدیگر زندگی می کنند و تا زمانی که تحت کنترل هستند به بدن آسیب نمی رسانند. آنها برای رشد از قند تغذیه می کنند و گلوکز خون بالا می تواند باعث تکثیر سریع آنها و عفونت شود. به همین دلیل است که دیابت کنترل نشده یک نشانه بد برای سلامت دهان و دندان در نظر گرفته می شود.

بیشتر به این دلیل که جریان بزاق را محدود می کند، که برای شستشوی بقایای مواد غذایی که در داخل دهان پس از صرف غذا گیر کردند لازم است. کمبود بزاق باعث تجمع چنین ذرات غذایی در داخل دهان می شود که قند بیشتری را برای تغذیه باکتری ها فراهم می کند. مخلوطی از مواد آلی، باکتری ها و بزاق یک بیوفیلم چسبنده به نام پلاک را تشکیل می دهد که روی دندان ها و لثه ها می نشیند. همانطور که باکتری های پلاک غذا را تجزیه می کنند، اسیدهای خورنده ای آزاد می کنند که به مینای دندان آسیب می زند و لکه دار می شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

تجمع کنترل نشده باکتری های پلاک در داخل دهان می تواند منجر به عفونت لثه ها شود. این بیماری لثه در مراحل اولیه به عنوان ژنژیویت شناخته می شود که در آن عفونت به بافت لثه محدود می شود. در صورت عدم درمان مناسب و به موقع، عفونت می تواند شدیدتر شود و باعث عقب نشینی بافت لثه و نمایان شدن ریشه دندان ها شود. این به تدریج در عمق دندان ها و استخوان فک زیرین گسترش می یابد و آسیب های جبران ناپذیری به بار می آورد که اغلب منجر به از دست دادن کامل دندان می شود. این مرحله پیشرفته بیماری لثه به عنوان پریودنتیت شناخته می شود.

بدن به طور معمول با تحریک یک پاسخ التهابی به هر عفونتی پاسخ می دهد، اما دیابت چنین پاسخی را تشدید می کند و در نتیجه علائم شدیدتری ایجاد می کند. علاوه بر این، عفونت باعث افزایش بیشتر قند خون می شود و کنترل دیابت را دشوارتر می کند. بنابراین، شما در یک چرخه معیوب گیر کرده اید.

به بیان ساده، دیابت مدیریت نشده نه تنها شما را مستعد ابتلا به بیماری های لثه می کند، بلکه توانایی بدن شما را برای مبارزه با آن نیز به خطر می اندازد. بهترین راه برای جلوگیری از این امر این است که دیابت را تحت کنترل نگه دارید، سلامت دهان و دندان را حفظ کنید و در اولین نشانه مشکلات لثه یا دندان به دنبال درمان باشید.

• صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، مسترشیپ پیوند لثه و استخوان تایید گردد.

روش های درمان عفونت دندان عقل

علل و علائم درد سقف دهان