بررسی موم ارتودنسی

بررسی موم ارتودنسی | بهترین ایمپلنت اصفهان

آشنایی و بررسی موم ارتودنسی

موم ارتودنسی مومی طبیعی است که از لثه‌ها و داخل دهان در برابر بریس محافظت می‌کند. وقتی موم ارتودنسی را روی بریس می‌زنید، موم مانند مانعی عمل می‌کند که اجازه نمی‌دهد بریس روی بافت‌های داخل ساییده شود. برای استفاده از موم ارتودنسی کافی است که دست‌هایتان را بشویید، کمی موم ارتودنسی را در دست گلوله کنید. سپس دندان‌هایتان را مسواک بزنید و براکت‌ها را خشک کنید. در مرحله بعد موم را روی براکت یا سیم فشار دهید و بکشید. به طور مرتب، به خصوص بعد از صرف غذا از موم استفاده کنید. در این بخش سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان به بررسی موم ارتودنسی می پردازیم.

ترکیبات موم ارتودنسی

موم ارتودنسی از ترکیبی از مواد طبیعی و مصنوعی تشکیل می‌شود. موم طبیعی از گیاهانی مانند موم کارنائوبا، حشراتی مانند موم زنبور عسل و منابع معدنی مورد استفاده در پارافین و موم‌های میکروکریستالین تهیه می‌شود. این مواد طبیعی خواص ویژه‌ای به موم ارتودنسی می‌دهند، اما به ندرت پیش می‌آید که موم ارتودنسی به صورت صددرصد خالص از این مواد ساخته شود. مواد طبیعی معمولاً با رزین‌ها ترکیب می‌شوند و هر ماده با هدف ایجاد ویژگی‌های فیزیکی مطلوب برای کاربرد خاص موم ارتودنسی به آن افزوده می‌شود. ویژگی‌های موم با توجه به کاربرد آن تعیین می‌شود. این ویژگی‌ها بر دامنه ذوب، انبساط گرمایی، روانی و باقیمانده اضافی موم اثر می‌گذارد، ویژگی‌هایی که برای موم ارتودنسی بسیار مهمند. مصرف کننده باید هنگام انتخاب و استفاده از موم به این ویژگی‌ها توجه کند.

مراحل انجام ارتودنسی پیشگیرانه | بهترین جراح لثه اصفهان

کاربردهای موم ارتودنسی

فرمولاسیون موم ارتودنسی به گونه‌ای است که با چسبیدن به براکت‌ها و سیم بریس ارتودنسی و به قلاب‌ها و لیگاتورهای ارتودنسی ناراحتی بیماران را در طول درمان کاهش می‌دهد. دندانپزشکان و متخصصان ارتودنسی استفاده از موم ارتودنسی را برای تسکین درد و تحریک ناشی از تماس وسایل ارتودنسی با بافت نرم داخل دهان توصیه می‌کنند. موم ارتودنسی از لثه‌ها و لایه پوشش دهنده داخل گونه‌ها و لب‌ها محافظت می‌کند و مانعی را در برابر سرهای تیز سیم و وسایل ارتودنسی ایجاد می‌کند که تحمل آن برای بیمار بسیار راحت است.

همچنین موم ارتودنسی برای بیمارانی که از دندان‌های مصنوعی تکه‌ای استفاده می‌کنند، مناسب است تا گیره‌های سیم باعث ناراحتی، زخم یا ساییدگی بافت‌های نرم نشود. موم ارتودنسی برای استفاده شخصی در قوطی‌های کوچکی بسته‌بندی می‌شود که برای مصرف داخل خانه و خارج خانه ایده‌آل است. قوطی کوچک موم ارتودنسی را می‌توانید به راحتی در جیب و کیفتان بگذارید و همه جا همراه داشته باشید. از موم ارتودنسی برای از بین بردن ناراحتی و زخم ناشی از وسایل ارتودنسی استفاده کنید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

زمانبندی استفاده از موم ارتودنسی

هر زمان که احساس ناراحتی کردید و استفاده از موم را لازم دانستید، می‌توانید از موم استفاده کنید. احتمالاً در روزهای اول درمان ارتودنسی بیشتر به موم نیاز خواهید داشت، چرا که دهان هنوز به وجود این همه قطعات فلزی جدید عادت نکرده است. موم فرصت لازم را برای التیام یافتن زخم‌ها و بریدگی‌ها ایجاد می‌کند و از ایجاد شدن زخم‌های جدید جلوگیری می‌کند. پوست داخل دهان بعد از مدتی به وجود بریس عادت می‌کند و نیازتان به موم کمتر می‌شود.

روش پاک کردن موم ارتودنسی

برای پاک کردن موم ارتودنسی می‌توانید از وسایل مختلفی مانند خلال دندان، مسواک بین‌دندانی یا حتی نخ دندان معمولی استفاده کنید. دست‌هایتان را قبل از پاک کردن موم به خوبی بشویید و موم را به آرامی با انگشتانتان جدا کنید. موم باید به راحتی جدا شود. اگر موم را جدا نکنید، به مرور زمان ساییده می‌شود و می‌ریزد.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

بررسی روکش PFM دندان

انواع پروتز دندان و موارد استفاده

علل تعویض آمالگام با کامپوزیت

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ