علل تعویض آمالگام با کامپوزیت

علل تعویض آمالگام با کامپوزیت | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی علل تعویض آمالگام با کامپوزیت

اگر شما یک یا چند عدد دندان پوسیده دارید به احتمال خیلی زیاد توسط یک ماده فلزی که آمالگام نام دارد پر شده است. این ماده خاکستری رنگ فلزی، نقره است که وقتی شما سر خود را عقب می‌برید و می‌خندید. یا وقتی که دهان خود را به طور کامل باز می‌کنید دیده می‌شود. در گذشته این فیلینگ فلزی خاکستری تنها گزینه موجود در اختیار بیماران قرار داشت. و به این ترتیب اگر شما ۳۰ سال به بالا سن دارید. و پوسیدگی دندان داشتید به احتمال زیاد برای درمان آن از آمالگام استفاده کردند. جالب است بدانید که طبق تحقیقات و پیشرفت‌های جدید در عرصه دندان پزشکی نشان داده که پر کردن دندان با آمالگام فلزی با برخی خطرات در ارتباط با سلامت همراه است. در این بخش سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان علل تعویض آمالگام با کامپوزیت را مورد بررسی قرار میدهیم.

امروزه به جای آمالگام فلزی از کامپوزیت استفاده می‌شود که شبیه رنگ دندان است که علاوه بر زیبایی ظاهری در مقایسه با فیلینگ قدیمی عملکرد بهتری دارد. احتمالاً شما هم این جمله را شنیده اید که وسایل قدیمی با ارزش هستند اما این مسئله همیشه صادق نیست و در خصوص فیلینگ صدق نمی‌کند. فیلینگ کامپوزیت جدید که شبیه رنگ دندان است برای همه بیمارانی که به تازگی دچار پوسیدگی دندان شده‌ اند کاربرد دارد اما تعداد زیادی از افرادی که از فیلینگ قدیمی استفاده می‌کنند دوست دارند که فیلینگ قدیمی خود را با کامپوزیت عوض کنند. تعداد زیادی از افراد ترجیح می‌‌دهند که به دلایل زیر به عوض کردن فیلینگ آمالگام خود بپردازند.

غیر قابل تشخیص بودن فیلینگ کامپوزیت

هنگامی ‌که شما لبخند می‌زنید یا می‌خندید فیلینگ آمالگام دیده می‌شود. هنگام خندیدن علاوه بر آنکه فیلینگ دیده می‌شود دیگران هم متوجه می‌شوند که شما چند عدد فیلینگ دارید. از آنجایی که فیلینگ کامپوزیت شبیه رنگ دندان است به نحوی طراحی و ساخته شده است که با رنگ دندان شما مطابقت داشته باشد و به عبارتی قابل مشاهده نباشد. آیا قصد دارید به تعویض فیلینگ آمالگام قدیمی خود بپردازید؟ این امر یک تصمیم شخصی است و به احساسی که شما از ظاهر فیلینگ، میزان راحتی آن، قابلیت عملکردی و آرامش ذهنی تان در خصوص مسائل مربوط به زیبایی دارید ارتباط دارد.

وجود جیوه در آمالگام

بیش از ۵۰ درصد از فیلینگ آمالگام از جیوه ساخته شده است که به شدت باعث بروز واکنش آلرژیک می‌شود. شایع ترین واکنش آلرژیک و علامت آلرژی به چیزی اختلال در عملکرد غشای مخاطی دهان است که در اطراف فیلینگ به صورت سفید رنگ دیده می‌شود.

سایر علائم و نشانه‌های واکنش آلرژیک عبارت است از احساس سوزش و خونریزی از لثه، احساس طعم فلزی در دهان و بروز التهاب. هنگامی ‌که با این علائم و نشانه‌ها مواجه می‌‌شوید اولین کاری که باید انجام دهید این است که فوراً به دندان پزشک مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کنند که آیا مشکل ایجاد شده واقعاً به علت جیوه موجود در آمالگام به وجود آمده است یا خیر زیرا این علائم و نشانه‌ها تا حدودی شایع هستند و سایر بیماری‌ها نیز می‌‌توانند باعث به وجود آمدن آنها شوند سپس باید برنامه درمان و تعویض آمالگام طراحی شود. از آنجایی که درمان هر دندان با تاثیرات خاصی بر بدن همراه از معمولاً پس از ترمیم دندان شامل استراحت نیاز خواهد داشت.

کمت بودن طول عمر فیلینگ نقره

برخلاف کامپوزیت که به دندان وصل می‌شود فیلینگ آمالگام روی سطح دندان قرار داده می‌شود. اگر شما نیز قبل از فیلینگ آمالگام استفاده کرده باشید می‌دانید که طول عمر آن حدود ۱۰ سال است. با گذر زمان این نوع فیلینگ از بین می‌‌رود و دندان در معرض خطر ورود باکتری‌ها قرار می‌گیرد و ریسک شروع پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد و متاسفانه شما حتی نمی‌توانید این اختلال را مشاهده کنید. اکنون این سوال مطرح می‌‌شود که چه اتفاقی رخ می‌‌دهد؟ در صورتی که آمالگام از روی سطح دندان برداشته شود باعث می‌شود که دندان شروع به پوسیدگی نماید و به علت از بین رفتن دندان شما به روکش دندان نیاز داشته باشید. اگر شما از دردسرهای حاصل از استفاده از این نوع فیلینگ خسته شده اید می‌توانید برای تعویض آن اقدام کنید.

چگونگی پر کردن دندان با کامپوزیت و آمالگام | بهترین دندانپزشک اصفهان

واکنش به تغییرات دمایی در فیلینگ آمالگام

منبسط و منقبض شدن فلز به علت افزایش و کاهش دما طبیعی است اما این مسئله می‌‌تواند باعث بروز مشکل شود حتی زمانی که از آن برای پر کردن یک دندان پس از پوسیدگی استفاده می‌شود. حدود ۵۰ درصد از فیلینگ آمالگام از جیوه ساخته شده است که از این ماده در دماسنج استفاده می‌شود زیرا با دمای محیط اطراف وفق پیدا می‌کند به عنوان مثال فیلینگ آمالگام هنگامی ‌که شما یک نوشیدنی داغ می‌خورید منبسط می‌شود و به دندان شما فشار وارد می‌‌کند و در نهایت باعث ترک خوردن یا شکستگی آن خواهد شد.

این مسئله در خصوص خوردن نوشیدنی‌های خنک نیز صدق می‌‌کند یعنی غذا و نوشیدنی‌های سرد باعث می‌‌شود. که فیلینگ آمالگام منقبض شود و این هم باعث به وجود آمدن فاصله بین دندان‌ها و فیلینگ خواهد شد. اگرچه دندان‌های شما قوی هستند فقط تا حدودی می‌توانند انقباض و انبساط را تحمل کنند و در صورتی که این مسئله ادامه پیدا کند با گذر زمان دندان‌های شما ضعیف خواهد شد.

فیلینگ کامپوزیت باعث قوی شدن دندان‌ها می‌شود

از آنجایی که فیلینگ آمالگام مانند یک پاک کننده عمل می‌‌کند که فقط روی سوراخ ایجاد شده درون دندان را می‌پوشاند فیلینگ به دندان متصل نخواهد شد. اما فیلینگ کامپوزیت علاوه بر پر کردن سوراخ دندان به نحوی طراحی شده است. که به طور مستقیم به دندان شما متصل می‌شود و دندان و فیلینگ به خود با هم کار می‌‌کنند و به یکدیگر ساییده نمی‌شوند این در حالی است. که این مسئله در خصوص فیلینگ آمالگام صدق نمی‌‌کند. اگر دندانی که فیلینگ دارد تحت فشار قرار بگیرد آمالگام می‌‌تواند فشار ایجاد شده را تحمل کند و این امر باعث توزیع نابرابر فشار می‌شود و منجر به آسیب دیدگی سایر نقاط دندان از قبیل ترک و شکستگی خواهد شد.

اقدامات پس از انجام فیلینگ کامپوزیت

از فیلینگ دندان برای پر کردن سوراخ‌هایی که به علت پوسیدگی دندان به وجود آمده است. و جلوگیری از بروز آسیب دیدگی بیشتر دندان استفاده خواهد شد. فیلینگ دندان به حفظ ظاهر طبیعی دندان و عملکرد آن کمک می‌‌کند. به طور کلی فیلینگ دندان توسط دندان پزشک برای پرکردن آسیب دیدگی گسترده دندان ناشی از پوسیدگی آن استفاده می‌شود. کلینیک دندان انواع مختلفی دارد که می‌توان یکی از آنها را انتخاب کرده انواع مختلف آن از قبیل آمالگام و طلا و نقره وجود دارد اما محبوب ‌ترین آنها پرسلین و فیلینگ کامپوزیت است.

اولین کامپوزیت از مواد پلاستیکی و شیشه کامپوزیت ساخته می‌شود. و از لحاظ زیبایی ظاهر بهتری دارند زیرا می‌‌توانند ظاهری شبیه دندان‌های طبیعی شما را به وجود بیاورند و معمولاً برای دندان‌های ردیف جلو بیشتر انتخاب می‌شوند. در صورتی که به خوبی از فیلینگ کامپوزیت مراقبت شود ماندگاری بهتری خواهد داشت.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

در بخش زیر به برخی از نکات مهم در خصوص مراقبت از فیلینگ کامپوزیت اشاره می‌‌کنیم که باید از آنها پیروی کنید:
  • به طور منظم به دندان پزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان‌های شما را بررسی کند.
  • در یک هفته اول پس از درمان شما به دمای مواد غذایی به ویژه غذاهای سرد حساسیت خواهید داشت.
  • به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بدهید. پس از هر وعده غذایی دندان‌های خود را مسواک بزنید و حداقل دو بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • در صورت بروز درد می‌توانید از داروهای مسکن استفاده کنید. اما در صورتی که درد شما بیش از ۳۰ دقیقه طول کشید فوراً با دندان پزشک خود تماس بگیرید.
  • پس از انجام فیلینگ دندانی شما می‌‌توانید رژیم غذایی معمولی خود را دنبال کنید. زیرا فیلینگ کامپوزیت با استفاده از نور آبی به خوبی روی دندان نصب می‌شود.
  • در صورتی که هنگام قرار دادن دندان‌های تان روی هم متوجه شدید که فیلینگ کامپوزیت شما خیلی بالا است. یا ناصاف می‌باشد حتماً به دندان پزشک خود اطلاع دهید.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

مقایسه ایمپلنت با بریج دندان

بررسی روکش PFM دندان

انواع پروتز دندان و موارد استفاده

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ