کاربرد انواع روکش پرسلن به فلز

کاربرد انواع روکش پرسلن به فلز | بهترین ایمپلنت اصفهان

بررسی کاربرد انواع روکش پرسلن به فلز

روکش‌های پرسلن به فلز یا روکش PFM نسبت به روکش‌های سرامیکی، مقرون به صرفه‌تر هستند. اگر ظاهر و زیبایی آن‌ها به خوبی روکش‌های سرامیکی نیستند، اما همچنان گزینه‌ی خوبی برای ترمیم دندان‌های عقبی می‌باشند. در این بخش سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان کاربرد انواع روکش پرسلن به فلز را مورد بررسی قرار می دهیم.

از روکش پرسلن به فلز (روکش‌های PFM می‌توان به عنوان روکش‌های کامل و تمام قالب (full-cast)) یاد کرد که دارای یک پرسلن جوش داده شده در بیشتر یا تمام قسمت‌های دندان می‌باشد. این روکش‌ها ترکیبی بین پرسلن و روکش‌های فلزی هستند. کل روکش دارای یک لایه فلزی زیرین و پرسلن / سرامیک در بالای آن است.

چارچوب فلزی آن، نازک، قوی و کاملاً متناسب با دندان‌های آماده شده است. این ترکیبی از انواع مختلف آلیاژ است که به گونه‌ای طراحی شده است که بسیار خوب با پرسلن اتصال می‌یابد. از آلیاژهای فلزی با درجه حرارت ذوب بالا برای جوش دادن پرسلن به سطح و جلوگیری از ذوب فلز استفاده می‌شود. این امر باعث می‌شود پرسلن ها بدون تغییر رنگ با اطمینان پیوند بخورد.

کاربرد روکش پرسلن به فلز

روکش‌های پرسلنی روکش‌هایی هستند که بیشتر از انواع دیگر ترجیح داده می‌شوند زیرا به راحتی و بهتر از روکش‌های فلزی با رنگ دندان‌های مجاور مطابقت پیدا می‌کنند. اگرچه آن‌ها نسبت به رزین و روکش‌های فلزی، بیشتر باعث آسیب به دندان‌های مقابل می‌شوند. برخی موارد نشان می‌دهد که قسمت پرسلن روکش نیز می‌تواند از دندان پریده یا تراشیده شود.

چنین روکش‌هایی برای لثه‌های تحلیل رفته مناسب نیستند زیرا پرسلن روی این لثه‌ها ممکن است خود را نشان دهد و ظاهری معلوم داشته باشد. این روکش‌ها برای دندان‌های پشتی و جلویی مناسب هستند.

انواع مختلف روکش‌های پرسلن به فلز

چارچوب فلزی این روکش ترکیبی از انواع مختلف آلیاژ است. نوع چارچوب یکی از عواملی است که می‌تواند قیمت روکش پرسلن به فلز شما را تعیین کند.

پرسلن جوش خورده به آلیاژهای فلزی پایه

همان‌طور که از نام این نوع روکش پیداست، در این چارچوب از ترکیبی از فلزات پایه استفاده می‌شود که در دندانپزشکی محبوب هستند. اگرچه برخی از بیماران ممکن است نسبت به برخی فلزات پایه مانند نیکل حساسیت داشته باشند. انتخاب روکش‌های فلزی از جنس فلزات نجیب کمک می‌کند تا از حساسیت جلوگیری شود.

پرسلن جوش خورده به آلیاژهای تیتانیوم

آلیاژهای تیتانیوم از خاصیت فلزات نجیب مانند طلا برخوردار هستند. از آنجا که دارای خواص برتری هستند، استفاده از آن‌ها برای ایمپلنت‌ها و سایر پروتزهای دندان مفید می‌باشد. دندانپزشک روکشی را روی آن می‌سازد که مانند دندان‌های طبیعی شما احساس می‌شود. روکش پرسلن به آلیاژهای تیتانیوم دارای خواص بهتری نسبت به آلیاژهای فلز پایه می‌باشد اما آلیاژهای طلا حتی خواص بهتر از این هم دارند.

انواع مختلف روکش دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

روکش پرسلن به آلیاژهای طلا

آلیاژهای طلا بهترین خواص، بیشترین مقاومت و دوام را دارند و باعث ایجاد حساسیت نمی‌شوند. اگرچه در نام این نوع فقط طلا گفته شده است، اما یک آلیاژ طلا ترکیبی از طلا، پلاتین، نقره، پالادیوم، مس و قلع است. چهار فلز اول در یک آلیاژ طلا به دلیل داشتن خواص برتر به عنوان فلزات نجیب شناخته می‌شوند. دو فلز آخر به عنوان فلزات پایه شناخته می‌شوند. هرچه میزان فلزات نجیب موجود در یک آلیاژ طلا بیشتر باشد، قیمت آن بالاتر بوده و خواص بیشتری دارند.

به طور کلی، آلیاژهای طلای دندان، طلای 16 عیار هستند. بنابراین، ترمیم‌های طلا مورد استفاده در دندانپزشکی نیز ارزش فروش بالایی دارند. ترکیب آلیاژهای طلا بسته به نوع استفاده متفاوت است. روکش‌های PFM، اینله های طلا و روکش‌ها/ پل‌های دندانی از جنس طلا بر اساس ویژگی‌های مورد نیاز، ترکیب متفاوتی دارند. اگر از آلیاژ طلا در زیر PFM استفاده می کنید، بیشتر اوقات، 40٪ روکش حاوی طلا، 20٪ آن حاوی سایر فلزات گران‌بها مانند پلاتین، نقره و پالادیوم و 40٪ حاوی فلزات پایه می‌باشد. دندان‌پزشکان این نوع روکش PFM را به عنوان پرسلن که روکش پرسلن به فلز نجیب می‌نامند.

گاهی ممکن است روکش شما بیش از 25٪ فلزات نجیب داشته باشد و بقیه فلزات پایه است. دندان‌پزشکان این نوع را پرسلن به روکش فلزی نجیب می‌نامند. فلز طلا خورده نمی‌شود، باعث حساسیت نمی‌شود، خیلی خوب با دندان خود پیوند می‌خورد و ماندگاری بیشتری دارد. یک مزیت اصلی یک پایه‌ی روکش از جنس طلا این است که حتی اگر یک روکش نازک‌تری را برای حفظ ساختار طبیعی دندان شما آماده شود، طلا همین خصوصیات را دارد. ضخامت نقشی در قدرت و استحکام طلا ندارد. اگر از آلیاژ طلا برای روکش‌های PFM استفاده می‌کنید می‌توانید از خط سیاه لثه خلاص شوید.

مراحل ساخت روکش پرسلن بر پایه‌ی فلز

فرآیند تهیه‌ی روکش پرسلن به فلزی مانند سایر روکش‌ها است. دندان‌پزشک دهان شما را معاینه و بررسی می‌کند، آن را بی حس کرده و دندان شما را آماده می‌کند (به حد کافی می‌تراشد)، از آن قالب می‌گیرد و روکشی را طراحی می‌کند. هنگامی که دندان شما برای قرار دادن چنین روکشی آماده شد. قسمت بزرگی از بافت دندان از بین می‌رود و فضای پرسلن و فلز را نیز فراهم می‌شود.

دندانپزشک روکش را بررسی کرده و اطمینان حاصل می‌کند که پرسلن خوب به فلزی که در دمای بالاتر برای ساختن روکش‌های PFM شما ذوب شده است، جوش خورده می‌شود. بنابراین، روکش‌های روکش پرسلن به فلز در دهان شما ذوب نمی‌شوند و اتصالات آن‌ها را هنگام خوردن غذاهای گرم یا خیلی گرم تغییر نمی‌دهید. این خاصیت فلزاتی که برای ساخت روکش استفاده می‌شود همچنین این اطمینان را حاصل می‌کنند که پرسلن‌ها هنگام ساختن روکش‌های پرسلن به فلز، رنگ طبیعی خود را در هنگام چسباندن آن به فلزات حفظ می‌کنند. یک روکش پرسلنی روی پوسته فلزی جوش داده می‌شود. لایه پرسلن بسته به مساحت دندان شما از 1.5 تا 2 میلی‌متر ضخامت دارد. لایه پرسلن سخت است و در مقابل نیروهای ناشی از جویدن بسیار مقاومت می‌باشد و مانند دندان‌های طبیعی شما به نظر می‌رسد.

انواع لایه پرسلن

  • روکش یا ونیر کامل: تمام سطوح دندان شما را تحت پوشش قرار می‌دهد
  • روکش جزئی: فقط سطح جلویی یا سطح قابل رؤیت دندان شما را می‌پوشاند. در اینجا بقیه سطحی که دندان شما را می‌پوشاند فلزی است.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

نکات مراقبتی روکش پرسلن به فلزی

از گاز گرفتن غذاهای بسیار سخت با دندانی که روکش پرسلن به فلزی دارد خودداری کنید. لایه پرسلن ممکن است شکسته شود. هر چقدر پرسلن خوب باشد، به اندازه دندان‌های طبیعی شما خوب نیست. به خاطر داشته باشید که حتماً روزی دو بار مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و مرتباً زبان خود را تمیز کنید تا دهانتان سالم بماند.

انواع دیگر روکش

پرسلن کامل یا تمام روکش‌های سرامیکی به دلیل شفاف بودنشان معمولاً در ترمیم دندان‌های جلویی انتخاب بهتری هستند. معروف‌ترین روکش‌های پرسلنی کامل عبارت‌اند از:

  • روکش‌های Emax
  • روکش‌های زیرکونیوم
  • روکش لاوا (Lava)

برای دندان‌های عقبی ممکن است بخواهید اطلاعات بیشتری در مورد روکش‌های Captek کسب کنید که یک پرسلن مخصوص بر پایه‌ی فلز طلا است. این نوع روکش‌ها معمولاً کمی گران‌تر از پرسلن سنتی باشند، اما کیفیت عالی آن‌ها ممکن است هزینه اضافی را در بر داشته باشد. در چند سال گذشته پیشرفت‌های زیادی در زمینه روکش‌های پرسلن بر پایه‌ی فلز دیده‌شده است. بیمارانی که تمام روکش‌های پرسلن کامل بر روی دندان‌هایشان داشته‌اند، اکنون در حال جایگزین کرد روکش‌های قدیمی‌شان با این نوع روکش هستند. آخرین نوع روکش‌های Captek (کاپتک) نیز، خط سیاهی که در اطراف لثه بیماران بعد از روکش دندان‌ها ظاهر می‌شود از بین می‌برند. این روکش‌ها رایج‌ترین گزینه برای دندان‌پزشکان و همچنین برای بیماران بالاتر از 35 سال است.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

انواع پروتز دندان و موارد استفاده

علل تعویض آمالگام با کامپوزیت

بررسی موم ارتودنسی

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ