بررسی و مقایسه قالب‌ گیری دیجیتال و سنتی

بررسی و مقایسه قالب‌ گیری دیجیتال و سنتی | بهترین ایمپلنت اصفهان

بررسی و مقایسه قالب‌ گیری دیجیتال و سنتی

در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان قالب‌ گیری دیجیتال و سنتی را مورد بررسی قرار می دهیم.

میزان درصد خطا قالب‌گیری

روش قالب‌گیری سنتی شامل استفاده از مواد مختلف و مراحل متعددی است. قالب‌گیری سنتی روشی بسیار ظریف و حساس است در نتیجه امکان بروز خطای انسانی و یا بروز مشکلاتی مانند وجود حفره یا حباب هوا در مواد قالب‌گیری در این روش زیاد می‌باشد.

روش قالب‌گیری دیجیتال به مقدار زیادی باعث کاهش مشکلات فوق و میزان خطای ناشی از قالب‌گیری سنتی می‌شود. همچنین در این روش در زمان قالب‌گیری نیز صرفه‌جویی می‌شود.

در قالب‌گیری فیزیکی، دندان‌پزشک جهت اطمینان از کیفیت مطلوب قالب‌گیری به منظور ارسال به لابراتوار، از ارزیابی بصری استفاده می‌کنند. قالب‌گیری سنتی به صورت نگاتیو (منفی) تهیه می‌شود و در نتیجه تشخیص خطاها در قالب دشوارتر خواهد بود. در صورت تشخیص هر گونه خطا، دندان‌پزشک باید یک قالب دیگر تهیه کند. در این حالت بیمار بایستی دوباره جهت قالب‌گیری به مطب دندان‌پزشک مراجعه کند و مراحل قبلی بایستی دوباره تکرار شوند. درنتیجه رضایت بیمار از روند درمان کاهش پیدا کرده و میزان مصرف مواد و هزینه مورد نیاز جهت قالب‌گیری افزایش پیدا می‌کند.

به علاوه قالب‌گیری دیجیتال امکان مشاهده تصاویر به صورت مثبت و با اندازه بزرگتر را برای دندان‌پزشک جهت ارزیابی دقیق‌تر فراهم می‌کند. پیش از ارسال قالب به لابراتوار، رفع سریع هر گونه خطا نیز امکان‌پذیر است. به کمک قالب‌گیری دیجیتال، پس از اسکن قالب نهایی و ثبت تماس بین دندانی، دندان‌پزشک می‌تواند مدل مجازی را در صفحه نمایش مشاهده کند. مدل مجازی نشان‌دهنده نحوه قرارگیری دندان‌های بالا و پایین بر روی یکدیگر است.

این فن‌آوری امکان نمایش تراش ناکافی دندان به صورت رنگی را فراهم می‌کند. در نتیجه دندان‌پزشک می‌تواند میزان تراش دندان را تغییر دهد تا از قرارگیری ترمیم نهایی و عملکرد مناسب آن اطمینان حاصل کند.

قالب‌گیری دیجیتال دندان و مزایای آن | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

تعداد جلسات لازم برای قالب‌گیری

به کمک ابزار قالب‌گیری کامپیوتری، در بیشتر موارد نیازی به مراجعه مجدد به مطب دندان‌پزشک نمی‌باشد. اگر قسمتی از اسکن دیجیتال اولیه از دست رفته باشد، برخی از قالب‌گیری‌های دیجیتال مانند Lava C.O.S امکان اصلاح اسکن بدون نیاز به قالب‌گیری دوباره را فراهم می‌کنند.

به کمک قالب‌گیری دیجیتال دندان‌پزشک می‌تواند به منظور بهبود نمایش تصویر، اسکن اضافی را بر روی مدل اصلی مجازی لایه‌گذاری کند. تکرار اسکن به منظور ثبت تصاویر بدون بروز هر گونه خطا باعث بهبود مدل مجازی قبلی می‌شود. در این حالت فقط اطلاعات از دست رفته در اسکن قبلی به مدل اضافه می‌شوند. انجام اسکن‌های بیشتر باعث دست‌یابی به مدل دقیق‌تری می‌شوند. در قالب‌گیری سنتی چنین موردی امکان‌پذیر نمی‌باشد.

مواد مورد نیاز در قالب‌گیری

قالب‌گیری دیجیتال نیاز به قرار دادن مواد قالب‌گیری به مدت بیش از پنج دقیقه در دهان (که در قالب‌گیری سنتی انجام می‌شود) را رفع می‌کند. در نتیجه رضایت و راحتی هر چه بیشتر بیمار فراهم می‌شود و بیمار با تمایل بیشتری جهت رسیدگی و ترمیم دندان‌های خود اقدام می‌کند.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

علل تعویض آمالگام با کامپوزیت

بررسی موم ارتودنسی

کاربرد انواع روکش پرسلن به فلز

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ