درمان بیماری های لثه با جراحی فلپ لثه

درمان بیماری های لثه با جراحی فلپ لثه | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

آشنایی با درمان بیماری های لثه با جراحی فلپ لثه

جراحی فلپ روشی پیشتاز و جدید برای درمان و ترمیم جیب‌های پریودنتال است. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان به بررسی درمان بیماری های لثه با جراحی فلپ لثه خواهیم پرداخت.

تعریف جیب

جیب‌ها مناطقی در زیر خط لثه و در محلی هستند که بافت لثه از دندان جدا شده است. در این محل فضای غیرقابل دسترسی هنگام مسواک زدن وجود دارد که در آن باکتری‌های مضر می‌توانند تکثیر شوند. این باکتری‌ها باعث التهاب بافت‌ها و در نتیجه بروز حساسیت، خونریزی و درد می‌شوند. اگر این مشکل درمان نشود ممکن است منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای از جمله بیماری لثه، از دست دادن ساختار استخوان نگهدارنده دندان و حتی احتمالاً مشکلات سیستمیک (در کل بدن) گردد.

اولین مرحله درمانی در زمان عفونت جیب‌های پریودنتال معمولاً تمیز کردن و جرم‌گیری است (که به آن دبریدمان ریشه نیز اطلاق می‌شود). این عمل با استفاده از یک ابزار دستی یا اولتراسونیک انجام می‌گیرد. در صورت مؤثر نبودن این درمان عمل جراحی پریودنتال (لثه) انجام می‌شود. جراحی فلپ به ایجاد محیطی بهتر برای حفظ سلامت بافت‌های اطراف دندان (لثه) کمک می‌کند. حتی اگر مستعد ابتلا به بیماری‌های لثه هستید، درمان صحیح و حرفه‌ای و مراقبت منظم در خانه می‌تواند به حفظ سلامت دندان‌های شما در مدتی طولانی کمک کند.

نشانه های بیماری لثه

بیماری لثه یک بیماری خاموش است. به این معنی که علائم همیشه در هر مرحله‌ای و تا زمانی که بیماری پیشرفت نکرده است، ظاهر نمی‌شوند. برخی از علائم هشدار دهنده بیماری بافت‌های اطراف دندان عبارتند از:

  • پس‌روی لثه
  • زخم‌های دهان
  • خونریزی به ویژه هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن
  • لثه‌های قرمز، متورم یا حساس
  • دندان‌های لق یا در حال جدا شدن
  • بوی بد مداوم دهان
  • تغییر در بایت

وقتی به عفونت لثه مشکوک هستید، متخصصان بیماری لثه می‌توانند سلامت دهان شما را ارزیابی کرده و درمان‌های مرتبط را انجام دهند.

مطلب پیشنهادی : دلایل تعویض لمینت دندان

مزایای جراحی فلپ لثه

جراحی فلپ لثه برای بیماران مبتلا به فرم پیشرفته بیماری لثه مزایای زیادی دارد. این روش قادر به انجام موارد زیر است:

بهبود شکل لبخند:

جراحی فلپ لثه با برداشتن پلاک و جرم در زیر خط لثه می‌تواند بافت لثه را ترغیب کند تا مجدداً به ریشه‌های دندان متصل شود. همچنین با انجام این عمل جراحی از عمق و ظاهر جیب‌های لثه کاسته خواهد شد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری جدی:

بیماری لثه با بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌های سیستمیک مانند سرطان و بیماری‌های تنفسی مرتبط است. درمان حرفه‌ای بیماری لثه می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش داده و سلامت کلی را بهبود دهد.

جلوگیری از از دست دادن استخوان یا دندان:

در صورت عدم درمان به موقع، بیماری پیشرفته لثه می‌تواند منجر به از دست دادن دندان و استخوان شود. جراحی فلپ لثه می‌تواند دندان‌های شما را نجات دهد و از نیاز به اقدامات ترمیمی مانند ایمپلنت دندان یا پیوند استخوان جلوگیری کند.

علل بروز عقب نشینی لثه چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان

افراد واجد شرایط برای جراحی فلپ لثه

دندانپزشک در طول جلسه مشاوره سطح بیماری لثه را ارزیابی می‌کند. اگر او تشخیص دهد که اسکیلینگ و روت پلنینگ روش‌های موثری برای مدیریت وضعیت شما نیستند، ممکن است جراحی فلپ لثه را توصیه کند. این روش معمولاً برای بیماران مبتلا به بیماری لثه در مراحل متوسط تا پیشرفته که به درمان‌های اولیه و محافظه‌کارانه پاسخ نمی‌دهند، کاربرد دارد.

عمل جراحی فلپ لثه

ابتدا ناحیه مورد نظر بی حس می‌شود. سپس متخصص بیماری‌های لثه با استفاده از اسکالپل لثه‌ها را از دندان جدا می‌کند. لثه به صورت فلپ برداشته یا جمع می‌شود. این عمل به متخصص اجازه دسترسی مستقیم به ریشه‌ها و استخوان‌های نگهدارنده دندان را می‌دهد.

بافت ملتهب از بین دندان‌ها و از هر حفره موجود در استخوان خارج می‌شود. سپس متخصص بیماری‌های لثه از روش‌هایی به نام اسکیلینگ و روت پلنینگ برای پاکسازی پلاک و جرم استفاده می‌کند. اگر دچار نقص استخوان هستید متخصص بیماری‌های لثه آن‌ها را نیز برطرف خواهد کرد. به این روش ریکانتورینگ استخوان گفته می‌شود. طی این عمل لبه‌های استخوان با استفاده از فایل یا مته‌های چرخشی صاف می‌شود.

در نهایت لثه مجدداً به محل اصلی خود بازگردانده و بخیه زده می‌شود. برخی از متخصصین بیماری‌های لثه از بخیه‌هایی استفاده می‌کنند که خود به خود جذب می‌شوند. برخی دیگر از بخیه‌هایی استفاده می‌کنند که باید پس از یک هفته تا 10 روز برداشته شوند. همچنین ممکن است محل جراحی بانداژ شود که به آن پانسمان پریودنتال می‌گویند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

مراحل تکمیلی جراحی فلپ لثه

بعد از انجام عمل جراحی ناراحتی خفیف تا متوسطی خواهید داشت. متخصص بیماری‌های لثه می‌تواند برای کنترل درد مسکن تجویز کند. بسیاری از افراد فقط با داروی مسکن بدون نسخه احساس بهتری خواهند داشت.

رعایت بهداشت دهان هنگام بهبودی محل جراحی بسیار مهم است. دهان خود را به طور معمول مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. اگر محل جراحی پانسمان نشده است، می‌توانید به آرامی با استفاده از مسواک پلاک‌ها را از روی دندان‌ها پاک کنید. شوینده‌های ضدمیکروبی حاوی کلرهگزیدین اغلب پس از جراحی فلپ لثه تجویز می‌شوند. این شوینده‌ها باکتری‌ها را از بین می‌برند، رشد پلاک‌ها را به تعویق می‌اندازند و به بهبود دهان کمک می‌کنند.

پس از عمل جراحی ممکن است مقداری تورم وجود داشته باشد. اگر کیسه یخ را در قسمت خارج از صورت خود در ناحیه تحت درمان قرار دهید تورم کاهش می‌یابد. در برخی شرایط ممکن است برای جلوگیری از عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز شود. داروها را حتماً طبق دستورالعمل مصرف کنید. متخصص بیماری‌های لثه پس از 7 تا 10 روز مجدداً شما را معاینه خواهد کرد.

عوارض و خطرات جراحی فلپ لثه

بعد از جراحی فلپ لثه ممکن است کمی خونریزی و تورم داشته باشید. خطر ابتلا به عفونت نیز وجود دارد. لثه در ناحیه تحت درمان احتمالاً به مرور زمان عقب خواهد رفت. دندان‌هایی که تحت درمان قرار گرفته‌اند ممکن است نسبت به گرما و سرما حساس‌تر شوند. احتمال بروز حفره‌ها در ریشه دندان‌ها نیز افزایش می‌یابد.

مراحل بهبودی بعد از جراحی فلپ

  • بلافاصله پس از بخیه زدن (0 تا 24 ساعت) لخته خون ایجاد می‌شود.
  • یک تا 3 روز پس از جراحی فلپ فضای بین فلپ و دندان یا استخوان نازک‌تر است و سلول‌های اپیتلیال به سرتاسر مرز فلپ انتقال می‌یابند.
  • یک هفته پس از جراحی لخته خون با بافت گرانولاسیون مشتق شده از بافت همبند لثه، مغز استخوان و رباط پریودنتال جایگزین می‌شود.

 

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ