راه های درمانی برای برگشت ارتودنسی

راه های درمانی برای برگشت ارتودنسی | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی راه های درمانی برای برگشت ارتودنسی

در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان راه های درمانی برای برگشت ارتودنسی را مورد بررسی قرار می دهیم. عوامل متعددی باعث بازگشت درمان ارتودنسی می‌شود. به همین دلیل است که دندان‌های به تازگی یا چندی پیش مرتب شده باید با استفاده از نگهدارنده ثابت یا متحرک ارتودنسی ثابت نگه داشته شود. نتیجه نهایی تابعی از تعهد بیمار در استفاده از نگهدارنده ارتودنسی است. همان‌طور که سالم و تمیز نگه داشتن دندان‌ها وظیفه‌ای مادام‌العمر است. حفظ لبخند زیبای به دست آمده نیز نیاز به مراقبتی همیشگی و استفاده درازمدت از ریتینر دارد.

انواع نگهدارنده های ارتودنسی

متخصص ارتودنسی ریتینر مناسب را با توجه به آناتومی منحصر به فرد دهان هر بیمار و وضعیت دندان‌های وی تجویز می‌کند. ریتینرهای جدید ظریف‌تر و راحت‌تر هستند و به طور سفارشی ساخته می‌شوند تا به خوبی روی دندان‌ها قرار بگیرند. نگهدارنده ارتودنسی انواع مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به پلاک متحرک هاولی، ریتینر اسیکس و ریتینر ثابت اشاره کرد.

ریتینر هالی:

این نگهدارنده از آکریلیک و فلز ساخته می‌شود. بخش آکریلیک سقف دهان را می‌پوشاند یا کنار زبان پشت دندان‌های پایین قرار می‌گیرد. بخش‌های فلزی سبک پلاک هاولی روی دندان‌های پایه گیر داده می‌شود تا سیم قوسی شکل و ریتینر محکم روی دندان‌ها بماند. این سیم اجازه نمی‌دهد که دندان‌های پیشین فک بالا کج و نامرتب شود.

ریتینر اسیکس:

ریتینر اسیکس پلاک پلاستیکی شفافی شبیه به پلاک ارتودنسی نامرئی است که برای ساخت آن نیاز به قالب‌گیری از دندان‌ها است. در ریتینر اسیکس بدون آن که جلب توجه کند به خوبی روی هر دندان قرار می‌گیرد. این شیوه نگهداری سه بعدی به بهترین و مطمئن‌ترین شکل نتیجه درمان ارتودنسی را حفظ می‌کند. به علاوه پلاک Essix نامرئی است و باعث ناراحتی خاطر بیماران نوجوان و بزرگسال نمی‌شود.

نگهدارنده ثابت:

این وسیله از طریق سیم‌هایی سبک حفظ مادام‌العمر نتیجه را تضمین می‌کند. نگهدارنده ثابت به پشت دندان‌ها چسبانده می‌شود. ریتینرهای ثابت معمولاً به پشت دندان‌های پیشین فک پایین یعنی دندان‌هایی متصل می‌شود که احتمال برگشت آنها بیش از بقیه دندان‌ها است. فقط متخصص می‌تواند این ریتینر را بردارد، اما خوردن غذاهای چسبناک یا سفت باعث شل شدن آن می‌شود. اگر ریتینر ثابت آسیب ببیند، برای ترمیم آن باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کرد.

اقدامات اورژانسی در دوران ارتودنسی | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

طریقه استفاده از ریتینرها

بیمار باید بلافاصله پس از اتمام ارتودنسی به طور دائم، پس از مدتی فقط شب‌ها و در نهایت فقط یک یا دو شب در هفته از ریتینر متحرک استفاده کند. اکثر بیماران باید تا پایان عمر از ریتینر استفاده کنند. ریتینر تنها روش برای حفظ هزینه و زمانی است که برای درمان ارتودنسی صرف شده است. احتمال برگشت ارتودنسی همواره وجود دارد، خوشبختانه ریتینر روشی ساده برای مقابله با نیروهایی است که دندان‌ها را به سمت موقعیت اولیه می‌کشد.

همچنین ریتینر در حد فاصل بین دو جلسه ارتودنسی به عنوان نوعی ابزار اندازه‌گیری به کار برده می‌شود. میزان سفت بودن ریتینر هنگام قرار دادن روی دندان‌ها نشان دهنده میزان حرکت دندان‌ها است.

ضرورت استفاده از ریتینر

استفاده نکردن از ریتینر لزوماً به برگشت ارتودنسی و بازگشت دندان‌ها به وضعیت اولیه منجر نمی‌شود. برگشت ارتودنسی به اصلاحات انجام شده و نوع نامرتبی درمان شده بستگی دارد. اصلاحات ارتودنسی غالباً فقط دندان‌ها را حرکت نمی‌دهد، بلکه شامل تغییراتی در استخوان فک، لثه و دندان می‌شود و بر ساختار عضلانی اطراف دهان نیز اثر می‌گذارد. بعید است که بازگشت ارتودنسی تمام این تغییرات را خنثی کند و وضعیت دندان‌ها به خانه اول برگردد؛ به ویژه اگر ساختارها رشد کرده باشد.

برخی متخصصین معتقداند که اکثر بیماران نیازی به ریتینر ندارند. اما مشکل اینجا است که نمی‌توان با قطعیت تعیین کرد که استفاده از نگهدارنده برای کدام بیماران ضروری است. بنابراین ما موفقیت درمان را به شانس محول نمی‌کنیم و ریتینر را برای تمام بیماران تجویز می‌کنیم.

در مجموع استفاده از ریتینر اجباری نیست، اما اکیداً توصیه می‌شود و بخشی از پروتکل‌های اصلی درمان ارتودنسی محسوب می‌شود. متخصص ارتودنسی فقط استفاده از ریتینر را توصیه می‌کند و تصمیم‌گیری نهایی به عهده خود بیمار است. همه چیز بستگی به خواسته درازمدت بیمار دارد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

درمان مجدد برگشت ارتودنسی

برگشت ارتودنسی قابل درمان است. یک راه‌حل استفاده از بریس‌های شفافی مانند ارتودنسی نامرئی است که دندان‌ها را به موقعیت صحیح هدایت و آنها را مرتب می‌کند. ارتودنسی نامرئی می‌تواند موارد برگشت ارتودنسی را به خوبی درمان کند. در این روش از مجموعه پلاک‌های متحرک شفافی استفاده می‌شود که به طور سفارشی برای مرتب کردن دندان‌های هر بیمار ساخته می‌شود. دیگر مشکلات مربوط به نامرتبی دندان‌ها باید با استفاده از ریتینرهای مخصوص یا بریس‌های فلزی معمولی اصلاح شود.

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در کلینیک24

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در دکتر آف

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

آنچه باید در مورد فیشور سیلانت دندان بدانید

مقایسه پر کردن دندان با کامپوزیت و آمالگام

دلیل انواع لکه های سفید (فلورسیس) روی دندان کودکان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ