روش های بازسازی دندان

روش های بازسازی دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

بررسی روش های بازسازی دندان

شیوه های مختلفی برای بازسازی دندان وجود دارد که می تواند به طور همزمان ظاهر و عملکرد دندان ها را بازیابی کند. نحوه بازسازی دندان با توجه به نوع و دامنه آسیب دندانی شما تعیین می شود. در مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان روش های بازسازی دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

پرکردن دندان

از این شیوه برای پر کردن حفره های استفاده می شود که در اثر پوسیدگی و سایش بر روی دندان ایجاد می شود. پرکردن دندان رایج ترین روش باز سازی بافت دندان محسوب می گردد که غالبا عصب و ریشه آسیب خاصی ندیده است. پر کردن دندان در مطب دندانپزشکی انجام شده و نیازی به مراقبت متخصص ندارد.

در این فرایند دندانپزشک پوسیدگی دندان را تمیز کرده و حفره را پر می کند. سپس با کمک چندین ماده مختلف همچون آمالگام نقره یا رزین کامپوزیت داخل حفره را پر می نماید. اگر دندان آسیب دیده جلوی دهان باشد و هنگام صحبت کردن یا لبخند زدن به طور کامل یا قسمتی از آن قابل رویت باشد، دندانپزشک از مواد همرنگ دندان را برای پر کردن و ترمیم بافت آسیب دیده استفاده می کند.

تاج ها

تاج بخش سطحی و بیرونی دندان است که وظیفه هضم و خرد کردن تکه های غذا را بر عهده دارد. همچنین از بافت های عمیق و ریشه نیز محافظت می کند. این بخش بیرونی بیشتر از سایر قسمت های دندان دچار فرسودگی و آسیب می شود بر همین اساس نیاز به رسیدگی بیشتری دارد.

هنگامی که تاج دندان آسیب ببیند یا دچار پوسیدگی شود. دنداپزشک برای ترمیم این بخش از انواع روکش ها به عنوان کلاهک استفاده می کند. این روکش های بر روی کل دندان قرار می گیرند و برای حفاظت از دندان هایی با حفره های بیش از حد بزرگ پر شده، دندان های ضعیف یا ترک خورده، دندان های فرسوده، یک دندان آسیب پذیر بعد از کانال ریشه و… استفاده می شود.

دندانپزشکان عمدتا از دو نوع روکش برای باز سازی تاج دندان استفاده می کند که برخی از آنها در مطب خود ساخته و نصب می شوند؛ و نوعی دیگر این روکش ها از روی قالبی که دندانپزشک از دندان ها بر می دارد در آزمایشگاه ساخته می شوند.

بررسی مزایا و معایب ونیر کامپوزیت آی پی اس | بهترین دندانپزشک اصفهان

ایمپلنت ها

ایمپلنت در واقع بافت و ریشه های مصنوعی هستند که جایگزین دندان های از بین رفته می شوند و که توسط تاج یا بریج در داخل دهان و لثه تثبت می گردند. با اینکه ایمپلنت شبیه دندان های طبیعی است اما دوره درمان آن طولانی بوده و هزینه بیشتری را می طلبد. جراحان دهان و دندان وظیفه کاشت ایمپلنت را بر عهده دارند که در این شیوه ترمیمی از دو مدل استفاده می کنند:

ایمپلنت اندوستال

در این شیوه ریشه مصنوعی یا همان پیچ فلزی استخوان فک سوراخ می کند و با این بافت سخت پیوند برقرار می کند.

ایمپلنت ساب پریوستئال

در این روش ریشه مصنوعی روی استخوان فک یا بالای آن قرار می گیرد. چرا که استخوان فک سلامت و استحکام کافی برای نگه داشتن ایمپلنت اندوستال را ندارد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

بریج (پروتز پارسیل ثابت)

بریج ها دندان های مصنوعی (پونتیک) هستند که برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شوند. آنها توسط تاج هایی بر روی دندان های اطراف (اباتمنت) متصل می شوند که ظاهر و عملکرد مشابه دندان های طبیعی دارند. بریج معمول از جنس پرسلن ساخته می شوند که با رنگ دندان های طبیعی مطابقت بسیار زیادی دارد.

در فرایند ترمیم و بازسازی دندان به کمک بریج ممکن است دندانپزشک دندان های سالم دو طرف بافت آسیب دیده را با روکش هایی بپوشاند تا بدین وسیله پل میانی را در جای خود محکم کند. همچنین در برخی موارد ممکن است دندانپزشک برای حمایت از بافت آسیب دیده و ترمیم شده از ایمپلنت های زیر دندانی استفاده کند.

دندان مصنوعی

دندان مصنوعی در حقیقت پروتزهای متحرکی هستند به جای دندان های از دست رفته استفاده می شوند. و دقیقاً شبیه دندان ها طبیعی عمل می کنند. چنانچه فرد تمام دندان های خود را به دلیل آسیب، پوسیدگی یا بیماری لثه از دست باشد می تواند از دندان مصنوعی استفاده کند.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، مسترشیپ پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

پیشگیری از بوی بد دهان بعد از کامپوزیت

مراحل و روش های جراحی وستیبولوپلاستی

آمادگی های قبل از انجام لمینت دندان

نظر در"روش های بازسازی دندان"

  1. خداوردی

    برای اینکه جای خالی دندانم پر بشه انتخابم کاشت دندان بود . برای کاشت ایمپلنت دندان به دکتر برجیان مراجعه کردم و ایشون برام با دقت و حوصله توی چند جلسه انجامش دادند

  2. شهریاری

    دکتر برجیان زحمت دو واحد کاشت ایمپلنت دندان برام کشیدند قدردان زحماتشونم ایشون توی روند درمان با صبوری برام کار انجام دادند

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ