روش های جلوگیری از باز شدن پیچ ایمپلنت دندان

روش های جلوگیری از باز شدن پیچ ایمپلنت دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

بررسی روش های جلوگیری از باز شدن پیچ ایمپلنت دندان

مقاله امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین متخصص ایمپلنت اصفهان که برای شما خوانندگان عزیز گردآوری شده است. به بررسی و مطالعه روش های جلوگیری از باز شدن پیچ ایمپلنت دندان خواهیم پرداخت. با توجه به تحقیقات انجام گرفته رعایت نکات زیر علاوه بر جلوگیری از باز شدن ایمپلنت در نگهداری و عملکرد طولانی مدت ایمپلنت ها تاثیر دارد:

چکاپ منظم نزد دندانپزشک

پروتز های دندان مصنوعی ایمپلنت باید مرتبا از طرف دندانپزشک مورد بررسی قرار بگیرند. در رابطه با مراقبت از پروتز های دندان مصنوعی، دستورالعمل های مخصوصی برای بیمار وجود ندارد بلکه جراح پس از سوار کردن تاج دندان موارد لازم را به بیمار گوشزد خواهد کرد. گاهی اوقات عوارضی مانند باز شدن پیچ ایمپلنت و ترک خوردن یا شکستن پروتز دندان مصنوعی در طول معاینات خود را نشان می دهند. با پیگیری منظم معاینات، دندانپزشک می تواند به سرعت هر گونه مشکلی را تشخیص داده و پیش از حاد شدن مشکلات، آنها را برطرف نماید.

مطلب پیشنهادی : عوارض استفاده از دهانشویه الکل دار

استفاده از قطعاتی که به درستی با یکدیگر چفت می شوند

سیستم اباتمنت و ایمپلنت، یک مجموعه بهم پیوسته است که از قطعات جداگانه ای تشکیل شده است. علاوه بر این که اجزا این سیستم نقش بزرگی در عملکرد موفقیت آمیز آن دارند. واکنش آن ها نسبت به یکدیگر در سیستم، اهمیت بسیار زیادی در موفقیت امیز بودن کاشت ایمپلنت دارد. به همین سبب، انتخاب قطعاتی که متناسب با یکدیگر طراحی شده اند. در افزایش دوام و طول عمر ایمپلنت رضایتمندی مشتری اهمیت بسیاری دارد.

تناسب دقیق میان اجزاء

برای هر قطعه ایمپلنت، انواع مختلفی از اباتمنت ها از طرف شرکت های متعدد تولید شده اند. انتخاب بهترین و متناسب ترین مورد آن شاید کمی سخت باشد. به همین علت جراح باید در انتخاب آن ها محتاط باشد. شاید طراحی برخی از پیچ های ایمپلنت از نظر ظاهری مناسب بنظر برسند اما ممکن است از نظر طراحی با برخی اجزا تناسب برقرار نکند و عوارضی را به همراه داشته باشد. عوارض ناشی از انتخاب اباتمنت نامناسب ممکن است موجب باز شدن پیچ ایمپلنت و نقص در کاشت ایمپلنت دندان شود.

محکم کردن پیچ ایمپلنت

محکم کردن پیچ ایمپلنت با ابزارهای مناسب توسط جراح از باز شدن آن در کوتاه مدت جلوگیری میکند. در حال حاضر شرکت های متعددی، پیچ گوشتی های مخصوص محکم کردن پیچ ایمپلنت تولید کرده اند که متناسب با قطعه پیچ و اباتمنت در سایزها و اندازه های مختلف طراحی شده اند.

شایع ترین بیماری های دهان و دندان در بزرگسالان | بهترین دندانپزشک اصفهان

مراقبت از ایمپلنت دندان

علاوه بر احتیاط هایی که جراح هنگام انتخاب و محکم کردن پیچ ایمپلنت باید در نظر داشته باشد؛ خود بیمار نیز با مراقبت از ایمپلنت دندان و پروتز دندان مصنوعی می تواند نقش موثری در جلوگیری از باز شدن پیچ ایمپلنت داشته باشد.  بیمار باید با پروتز دندان مصنوعی مانند دندان طبیعی خود رفتار کند. رعایت بهداشت دهان و دندان، جلوگیری از ایجاد عفونت، عدم ساییدن پروتز دندان مصنوعی به دندانهای مقابل، عدم استفاده از پروتز دندان مصنوعی به جای ابزار برای باز کردن در قوطی یا کیسه های پلاستیکی و خودداری از کشیدن سیگار از مهمترین مراقبت های پس از کاشت ایمپلنت است که از باز شدن پیچ ایمپلنت نیز جلوگیری می کند.

توزیع مناسب فشار روی پیچ

علت باز شدن پیچ اباتمنت میتواند تقسیم نشدن فشار وارده بر پیچ ایمپلنت به طور مساوی در سمت راست و چپ باشد. به عنوان مثال اگر جراح از اباتمنت مخصوصی که برای ایمپلنت نوبل بیوکر طراحی شده استفاده نکند، منجر به اعمال فشار نابرابر به سمت چپ و راست ایمپلنت می شود. اعمال نامناسب فشار روی پیچ ها موجب جابجایی اجزای دیگر ایمپلنت می شود که یکی از عوامل باز شدن پیچ ایمپلنت و شکستن پروتز دندان مصنوعی است. از طرفی فشار زیاد میتواند موجب شکستن قطعات دیگر شود. برای جلوگیری از این مسئله، شرکت های معتبر مانند زیمر و نوبل بیوکر اقدام به طراحی و ساخت قطعات اختصاصی مانند پیچ ایمپلنت کرده‌اند که همراه با پایه ایمپلنت به بازار عرضه می شود و کاملا در پایه چفت می شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان 

انتخاب پیچ ایمپلنت مناسب و دقیق

نوبل بیوکر، برای ایمپلنت هایی که ساخت شرکت خودشان باشد. پیچ هایی با توجه به اباتمنت، اتصالات و اندازه سطح آن، پیچ هایی با روکش و بدون روکش، با استحکام وتناسب بین اباتمنت و ایمپلنت می سازد که از باز شدن پیچ ایمپلنت جلوگیری می کند. در عوض شرکت دی ال سی روکش هایی تولید کرده که تحت نام تجاری تورک تایت به بازار عرضه می شوند. و در مقایسه با روکش های تیتانیومی، فشار بیشتری بر پیچ وارد می کند. بنابراین جراح باید با دقت و حساسیت زیاد پیچ ایمپلنت را انتخاب نماید.

  • جلوگیری از باز شدن پیچ ایمپلنت هنگام عمل جراحی کاشت ایمپلنت
  • در انتخاب قطعات پروتز، ترمیم و پیچ ایمپلنت احتیاط کند.
  • از پیچ ایمپلنت استفاده کند که از طرف شرکت به صورت پلمپ شده خریداری شده باشند.
  • هرگز از پیچ های آزمایشگاهی کلینیک دندان استفاده نکند.
  • از ابزار های مخصوص برای محکم کردن پیک ایمپلنت استفاده کند.
  • از دستور العمل ذکر شده شرکت سازنده برای محکم کردن اباتمنت استفاده کند.

نکته :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم


دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ