روش های درمان بیماری پریودنتال

روش های درمان بیماری پریودنتال | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

آشنایی با روش های درمان بیماری پریودنتال

بیماری لثه (پریودنتال) با روش‌های مختلفی درمان می‌شود که با توجه به مرحله بیماری، چگونگی واکنش بدن به درمان‌های اولیه و سلامت عمومی شما انتخاب می‌شود. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان به بررسی روش های درمان بیماری پریودنتال خواهیم پرداخت.

پس از ارزیابی کامل لثه، پیشنهادات درمانی می‌تواند شامل درمان‌های غیرجراحی تا درمان‌های جراحی باشد. روش‌های غیرجراحی رشد باکتری را کنترل می‌کند. درمان‌های جراحی بافت اطراف را بازسازی کرده و از دندان حمایت می‌کند.

دندانپزشک یا متخصص لثه می‌تواند اکثر این روش‌های درمانی را در مطب انجام دهد. زمان مورد نیاز برای اجرای این روش‌های درمانی، شدت بیماری و زمان مورد نیاز جهت بهبودی، در یک بیمار نسبت به بیمار دیگر متفاوت است. عوامل دیگر، نوع و مقدار درمان و سلامت عمومی بیمار است. بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن ناحیه درمان قبل از شروع درمان بکار می‌رود. در صورت لزوم، داروی آرام‌بخش به بیمار داده می‌شود.

جراحی استخوان

جراحی استخوان، حفره‌های سطحی استخوان را که به دلیل تحلیل متوسط تا شدید استخوان ایجاد شده، هموار می‌کند. پس از انجام جراحی فلپ، استخوان اطراف دندان دوباره شکل می‌گیرد تا حفره‌ها را کاهش دهد. اینکار تجمع و رشد باکتری‌ها را سخت می‌کند.

در برخی از بیماران، روش‌های غیرجراحی تمیز کردن و جرم‌گیری ریشه، تنها درمانی است که برای بیماری لثه لازم است. هنگامی جراحی انجام می‌شود که بافت اطراف دندان سالم نباشد و نمی‌توان آن را با روش‌های غیرجراحی ترمیم کرد.

جرم‌گیری تخصصی دندان

در طول چکاپ معمول دندان، دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان، جرم و رسوب دندان را که روی سطح دندان تجمع یافته و سخت شده، از بین می‌برد. (جرم، لایه‌ای است که دندان را می‌پوشاند، که می‌توند باعث پوسیدگی و بیماری لثه شود. تاتار، رسوب سخت و ضخیم زردرنگی است که روی دندان ایجاد می‌شود) هنگامی که جرم و رسوب به سطحی از تجمع می‌رسند، فقط با جرم‌گیری تخصصی می‌توان آن‌ها را از بین برد. جرم‌گیری دندان، جرم و تاتار را از بالا و پایین خط لثه در تمامی نواحی دندان‌ها از بین می‌برد. اگر نشانه‌های بیماری لثه دارید، دندانپزشک ممکن است جرم‌گیری تخصصی دندان را برای بیش از دوبار در سال به شما پیشنهاد دهد.

داروها

آنتی‌بیوتیک می‌تواند همراه با جراحی و دیگر روش‌های درمان یا به تنهایی استفاده شود. آنتی‌بیوتیک باکتری بیماری پریودنتال را کاهش داده یا بطور موقت از بین می‌برد. آن‌ها از تخریب اتصال دندان به استخوان جلوگیری می‌کنند.

کلرهگزیدین (پریدکس، پریوچیپ، پریوگارد و دیگر برندهای بدون نسخه موجود) یک داروی آنتی‌بوتیک است که برای کنترل جرم دندان و التهاب لثه در دهان یا در پاکت‌های پریودنتال (فضای بین لثه‌ها و دندان‌ها) مصرف می‌شود. داروهایی با عنوان دهان شویه یا با عنوان تراشه حاوی ژلاتین وجود دارند که پس از درمان ریشه، در پاکت لثه قرار داده می‌شوند. این دارو به آرامی در طول 7 روز آزاد می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌های دیگر شامل داکسی‌سایکلین، تتراسایکلین و میانوسایکلین است که برای درمان بیماری لثه مصرف می‌شود.

علاوه بر این، اغلب، استفاده از خمیردندان‌های بدون نسخه که تری‌کلوزان نامیده می‌شوند توصیه می‌شود. این خمیردندان حاوی فلوراید و یک آنتی‌بیوتیک است که جرم دندان و التهاب لثه را کاهش می‌دهد.

عوامل ایجاد عفونت ایمپلنت دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

اسکیلینگ (جرم‌گیری) و درمان ریشه

این روش که جرم‌گیری عمیق و روش غیرجراحی است و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. جرم‌ سخت و رسوب (تاتار نیز نامیده می‌شود) از نواحی بالا و پایین خط لثه برداشته می‌شود (اسکیلینگ). همچنین هر لکه سختی که روی نواحی عمیق دندان ایجاد شده، تمیز می‌شود. تمیز کردن نواحی عمیق دندان، باکتری را از بین می‌برد و سطح تمیز لثه‌ها دوباره به دندان‌ها متصل می‌شود.

روش‌های خاص

گاهی اوقات کنترل جرم و التهاب بافت لثه را می‌توان بدون جراحی انجام داد. آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند ماینوسایکلین HCI (ارستین) یا کلروهگزیدین (پریوچیپ) را می‌توان در دهان در فضای بین لثه و دندان (پاکت پریودنتال) قرار داد.

 

پیوند استخوان

در روش پیوند استخوان، از بخش‌هایی از استخوان بیمار، استخوان مصنوعی یا استخوان اهدایی استفاده می‌شود. استخوان پیوندی، جایگزین استخوان– و به رشد مجدد استخوان کمک می‌کند – در نواحی که استخوان به دلیل بیماری پریودنتال از بین رفته، می‌شود. این روش، اتصال دندان به استخوان را حفظ می‌کند. درمان دیگری به نام مهندسی بافت، بدن را تحریک می‌کند تا استخوان و بافت را با سرعت ترمیم کند.

پیوند بافت نرم

این درمان، لثه‌های نازک را تقویت کرده و در نواحی که لثه تحلیل رفته است، جایگزین می‌شود (نواحی که ریشه دندان آشکار شده است). اغلب اوقات بافت پیوندی از سقف دهان گرفته شده و در جای مورد نیاز بخیه زده می‌شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بازسازی بافتی هدایت شونده

این روش هنگامی انجام می‌شود که استخوان حمایت کننده دندان، از بین رفته و باعث تحریک رشد استخوان و بافت لثه می‌شود. این درمان همراه با جراحی فلپ انجام می‌شود و تکه کوچکی از پارچه منفذدار بین استخوان و بافت لثه قرار داده می‌شود. این جسم از رشد بافت لثه در نواحی که باید استخوان قرار داشته باشد، جلوگیری می‌کند، به استخوان و بافت پیوندی این امکان را می‌دهد که برای حمایت بهتر از دندان‌ها، دوباره رشد کنند.

جراحی فلپ / جراحی حذف پاکت پریودنتال

در طول این روش درمانی، لثه به سمت بالا کشیده می‌شود و رسوب برداشته می‌شود. در برخی موارد، سطوح نامنظم استخوان آسیب دیده، هموار می‌شود. اینکار، نواحی را که در آن باکتری‌های بیماری‌زا پنهان می‌شوند، محدود می‌کند. سپس لثه‌ها در جای خود قرار داده می شوند و در نتیجه بافت لثه بطور کامل به دندان متصل می‌شود. حذف فضای بین لثه و دندان نیز، نواحی رشد باکتری‌های مضر را کم می‌کند. احتمال بروز مشکلات سلامتی جدی که می‌تواند منجر به بیماری پریودنتال شود، کاهش می‌یابد.

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ