روش های رایج درمان درد دندان

روش های رایج درمان درد دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

بررسی روش های رایج درمان درد دندان

پوسیدگی دندان با توجه به شدت آن درمان می‌شود. در هر حال دندان نمی‌تواند بخش پوسیده را ترمیم و بازسازی کند. دندانپزشک درمان مناسب را برای انواع دندان درد به منظور حفظ دندان و پیشگیری از بروز عوارض پیشنهاد می‌دهد. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان روش های رایج درمان درد دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

پر کردن دندان

درمان استاندارد و معمول پوسیدگی دندان پر کردن دندان است. دندانپزشک بخش پوسیده دندان را برمی‌دارد و حفره ایجاد شده را با مواد سختی به نام آمالگام (مخلوطی از چند فلز)، طلا، سرامیک یا رزین کامپوزیتی پر می‌کند. اگر پوسیدگی وسیع باشد و پس از برداشتن بخش پوسیده ساختار دندان ضعیف شود، دندان روکش می‌شود.

عصب‌کشی

فضای داخل دندان که پالپ (مغز)، رگ‌های خونی و عصب‌ها را در خود جای می‌دهد، کانال ریشه نامیده می‌شود. اگر عفونت باعث آبسه یا مردن عصب‌ها بشود، عصب‌کشی دندان ضرورت می‌یابد. ابتدا دندانپزشک حفره‌ای را با دریل در تاج دندان ایجاد می‌کند، پالپ عفونی را خارج و کانال را تمیز و ضدعفونی می‌کند. در مرحله بعد کانال پر می‌شود و حفره ایجاد شده مهر و موم می‌شود.

جرم‌گیری

اگر پوسیدگی تازه شروع شده باشد، گاهی با جرم‌گیری و پس از آن فلورایدتراپی می‌توان روند پوسیدگی را متوقف کرد. دندانپزشک سطوح دندان‌ها را در درمان جرم‌گیری تمیز و صاف می‌کند تا باکتری‌ها نتوانند به دندان بچسبند و رعایت بهداشت دندان‌ها ساده‌تر شود.

علل دندان درد بعد از ایمپلنت | بهترین جراح لثه اصفهان

کشیدن دندان عقل

اگر دندان عقل نهفته علت دندان درد باشد، می‌توان دندان را کشید. دندانپزشک ابتدا دندان و اطراف آن را با تزریق آمپول بی‌حس می‌کند، سپس برشی را در لثه ایجاد می‌کند تا به دندان دسترسی پیدا کند و آن را بکشد. دندانپزشک شکاف ایجاد شده را در نهایت بخیه می‌زند. زخم ظرف 10 روز التیام می‌یابد.

کشیدن دندان

اگر پوسیدگی آن‌قدر شدید باشد که نتوان دندان را حفظ کرد، برای جلوگیری و درمان دندان درد شدید چاره‌ای جز کشیدن دندان باقی نمی‌ماند. دندان کشیده شده با ترمیم‌هایی مانند بریج، ایمپلنت یا دندان مصنوعی جایگزین می‌شود.

بریج یا پل دندانی از سه یا تعداد بیشتری دندان مصنوعی متصل به هم تشکیل می‌شود که با سیمان ثابت می‌شود. برای کاشت دندان یک پین تیتانیومی در استخوان نگهدارنده دندان قرار داده می‌شود که چون به استخوان جوش می‌خورد، پایداری بالایی دارد. پس از محکم شدن ایمپلنت یک دندان مصنوعی به آن متصل می‌شود. از ایملپنت می‌توان برای جایگزینی چند دندان نیز استفاده کرد. دندان مصنوعی را می‌توان به صورت کامل یا تکه‌ای تهیه کرد. دندان مصنوعی معمولاً با گیره یا ثابت کننده‌های شیمیایی مختلف به دندان‌های مجاور ثابت می‌شود. از ایمپلنت نیز می‌توان برای ثابت نگه داشتن دندان مصنوعی استفاده کرد. دندان مصنوعی در دو نوع ثابت و متحرک وجود دارد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

درمان های خانگی دندان درد

اگر می‌خواهید بدانید که تا زمان مراجعه به دندانپزشک چه کارهایی می‌توانید برای دندان درد بکنید، توصیه‌های زیر را رعایت کنید:

• پرهیز از خوراکی‌های داغ، سرد یا شیرین. این خوراکی‌ها مانع از بروز دندان درد می‌شود.
  • اگر درد دندان مداوم و شدید است، مسکن‌هایی مانند پاراستامول یا ایبوپروفن دوای دندان درد است. به خاطر داشته باشید که هر چند درد پس از مصرف مسکن آرام می‌شود، اما درد در نهایت شدیدتر از قبل عود خواهد کرد.
  • اگر درد پی‌آمد از بین رفتن مینای دندان باشد، از خمیردندان‌های ضدحساسیت استفاده کنید، می‌توانید دندان‌ها را طبق معمول مسواک بزنید یا خمیردندان را روی ریشه نمایان دندان بمالید. اثر خمیردندان پس از چند روز مشخص می‌شود. اگر این روش موثر نباشد، دندانپزشک داروی قوی‌تری را به کار می‌برد یا ناحیه حساس را پوشش می‌دهد.
  • اگر درآمدن دندان علت درد است، با یک قاشق چایخوری نمک و یک فنجان آب گرم دهانشویه تهیه کنید و ناحیه دردناک را شستشو دهید.

• صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.

درمان پزشکی آبسه دندان و لثه

آشنایی با ساختار دندان ها