علل استفاده از بریس دندان

علل استفاده از بریس دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی علل استفاده از بریس دندان

مشاوره اولیه با متخصص ارتودنسی به طور معمول شامل معیاینه بصری دندان‌ها و ساختار چهره بیمار و بحث و گفتگو با بیمارا در این باره است. اگر متخصص ارتودنسی به اطلاعات دقیق‌تری نیاز داشته باشد، یا بیمار موافقت کند که درمان را آغاز کند، آزمایشات تشخیصی برای بیمار انجام خواهد شد. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان علل استفاده از بریس دندان را بررسی خواهیم کرد.

این آزمایشات، شامل تصویربرداری با اشعه ایکس، قالب گیری از دندان‌ها و عکس گرفتن از صورت و دندان‌های بیمار، توسط متخصص ارتودنسی برای بررسی بیشتر و تدوین یک برنامه درمانی مخصوص بیمار است. اگرچه برای مراجعه به اکثر متخصصان ارتودنسی نیازی به ارجاع از طرف یک دندانپزشک عمومی نیست، اما برای انتخاب یک متخصص اورتودنسی مناسب مشاوره با یک دندانپزشک عمومی ایده خوبی است.

موارد استفاده از بریس دندان

از بریس برای منتقل کردن دندان‌ها به موقعیت ایده آل و تراز كردن بایت دندان‌ها استفاده می‌شود كه این کار به “اکلوژن” یا جفت کردن (دندان‌های بالا و پایین) معروف است. اصطلاح “مال‌اکلوژن” برای توصیف ناهماهنگی دندان‌های قوس بالا و قوس پایین به کار می‌رود، که در آن از اولین دندان‌های آسیاب به عنوان نقطه مرجع استفاده می‌شود.

بر اساس روش طبقه بندی آنجل (Angle) سه نوع مختلف ناهمترازی دندانی وجود دارد. این روش طبقه بندی به طور گسترده توسط دندانپزشکان در سراسر جهان توسعه یافته و استفاده می‌شود.

انواع طبقه بندی آنجل :

کلاس I:

در این حالت اگرچه فک‌ بالا و پایین به درستی روی هم قرار گرفته‌اند اما دندان‌ها دچار مشکلاتی مثل شلوغی یا فاصله زیادی هستند و .. که در بایت کلاس I وجود دارد.

کلاس II:

معمولاً به عنوان “اور بیت” شناخته می‌شود. دندان آسیاب اول پایین بیمار در موقعیت خیلی عقبتتری نسبت به دندان آسیاب اول فوقانی قرار گرفته است. فک پایین لزوماً بیرون نزده است و فک بالا ممکن است عقب باشد. بایت کلاس II دارای دو زیر کلاس است که موقعیت دندان‌های جلویی فوقانی را نیز توصیف می‌کند ، اما در هر دو مورد، رابطه دندان‌های آسیاب یکسان است.

پیشگیری و رفع لکه‌های سفید روی دندان در حین ارتودنسی | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

کلاس III:

اولین دندان آسیاب تحتانی بیمار نسبت به اولین دندان اسیاب فوقانی جلوتر قرار گرفته است. فک پایین بیرون زده نیست اما فک بالا ممکن است عقب باشد. فک پایین، یا آرواره پایین، بیرون زده است و تقریبا حالت “آندر بایت” دارد.
ممکن است در بعضی از بیماران فک بالا و فک پایین به خوبی جفت باشند. اما به درجات مختلفی دچار شلوغی دندانی یا فاصله زیاد دندان‌ها از یکدیگر باشند، یعنی مشکلات دیگری که ارتباطی با ناهمترازی فک بالا و پایین ندارند. ازدحام یا شلوغی دندان‌ها وضعیتی است که باعث می‌شود دندان‌ها روی هم قرار بگیرند، یا چرخیده باشند، در برخی موارد در جای نادرستی در دهان رشد کرده و یا در موارد شدیدتر باعث گیر افتادن دندان در استخوان فک می‌شود.

شلوغی دندان‌ها یا به این خاطر اتفاق می‌افتد که قوس دندانی برای دندان‌های دائمی خیلی کوچک است و یا این که دندان‌های دائمی بزرگتر از حد طبیعی هستند. از دست دادن زود هنگام دندان‌های شیری ویا بیش از حد معمول باقی ماندن آن‌ها در دهان کودک هم ممکن است باعث شلوغی دندان‌ها شود. این عوامل ممکن است مانع رویش دندان‌های دائمی شده و باعث شود دندان‌های دائمی در جای نادرستی دربیایند و رشد کنند. شلوغی دندان‌ها درست مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را دشوار کرده و ممکن است منجر به پوسیدگی دندان‌ها یا التهاب لثه شود.

از آن طرف، کوچکتر بودن دندان‌ها یا اندازه فک نیز به درجات مختلفی ممکن است باعث وجود فاصله بین دندان‌ها شود. بارزترین نمونه فاصله بین دندان‌ها، فاصله داشتن دو دندان جلویی بالایی است که با عنوان “دیاستما” شناخته می‌شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

سایر مزیت های ارتودنسی دندان

مشکلاتی که به خاطر نامرتب بودن دندان‌ها و بایت نادرست ایجاد می‌شوند ممکن است چیزی فراتر از نازیبا بودن لبخند باشد. ارتودنسی به طور بالقوه می‌تواند مشکلات زیر را اصلاح کند:

  • اشکالات گفتاری
  • درد فک یا مفصل فکی گیجگاهی (TMJ)
  • مشکلات جویدن و خوردن غذا
  • آپنه خواب ناشی از تنفس دهانی و خروپف
  • دندان قروچه یا فشردن دندان‌ها به هم
  • بیماری‌های‌ لثه و پوسیدگی دندان
  • اشخاصی که هر یک از علائم فوق را دارند لازم است به دندانپزشک مراجعه کنند تا علت بیماریشان مشخص شود.

ملاک زیبایی برای تصمیم گیری درباره این که فردی به بریس نیاز دارد یا خیر نقش مهمی ایفا می‌کند. ارتودنسی ممکن است باعث بهبود اعتماد به نفس بیمارانی شود که نگران ظاهر دندان‌ها یا فرم صورت خود هستند. گزینه‌های درمانی بسیاری برای اصلاح ظاهر دندان‌ها و داشتن لبخندی زیباتر در دسترس هستند.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ