علل اصلی شفافیت دندان ها

علل اصلی شفافیت دندان ها | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی علل اصلی شفافیت دندان ها

به پوسته خارجی نازک و نیمه شفاف که قسمت قابل مشاهده هر دندان را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پوشاند، مینای دندان گفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. لایه دوم دندان که زیر مینای شما قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد، عاج نامیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. از آنجایی که مینای دندان شما نیمه شفاف است، تنها بخشی از رنگ دندان شما را تامین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. عاج مسئول تامین رنگ باقیمانده دندان است و ممکن است سفید، خاکستری، زرد یا مایل به سفید باشد. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان علل اصلی شفافیت دندان ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

عاج تا لبه های دندان امتداد نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد، به این معنی که نوک آن فقط از مینای دندان تشکیل شده است. به همین دلیل، لبه‌های دندان‌ ممکن است سفید مایل به آبی، خاکستری یا حتی شفاف به نظر برسند. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که مینای دندان از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود، یا اگر هرگز به درستی تشکیل نشود، دندان ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند ظاهری کدر، شفاف یا مومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خود بگیرند. پس اگر دندان‌های شما شروع به شفاف شدن کرده است، مینای دندان در اطراف لبه‌های دندان‌تان که در آن عاج کشیده نمی‌شود، ساییده خواهد شد. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که مینای دندان شروع به فرسایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، معمولاً دندان های شفاف ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های بسیار اسیدی ممکن است فرسایش مینای دندان را تسریع کند و منجر به شفافیت دندان ها شود. برخی از غذاها و نوشیدنی های اسیدی عبارتند از:

  • قهوه
  • آب نبات
  • نوشابه های گازدار
  • میوه های سیتریک

علاوه بر آن، برخی بیماری های خاصی وجود دارد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بر شکل گیری و استحکام مینای دندان تأثیر بگذارد و در نتیجه باعث شفافیت دندان های شما شوند.

هیپوپلازی مینای دندان

این یک بیماری ژنتیکی است که باعث مینای ضعیف، گچی یا نازک و شفاف شدن آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. متأسفانه، مینای دندان به سرعت فرسایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. در موارد نادر، دندانی بدون هیچ گونه مینای تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و عاج کاملاً نمایان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

رفلکس اسید

قرار گرفتن مکرر در معرض اسید معده ممکن است مینای دندان را از بین ببرد. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که ریفلاکس معده درمان نشود، احتمال دارد منجر به بروز بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) شود، که ممکن است باعث نارسایی اسید معده مکرر و عوارض بعدی بر مینای دندان شما شود.

استفراغ مکرر

این شامل شرایط مزمن، مانند پرخوری عصبی و اعتیاد به الکل، و همچنین شرایط حاد مانند تهوع صبحگاهی مرتبط با بارداری است.

بیماری سلیاک

این بیماری خودایمنی با آسیب روده پس از مصرف گلوتن در غذاها مشخص می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در حالی که علائم گوارشی مانند نفخ و اسهال در این عارضه شایع است، دندان های برخی افراد مبتلا به این وضعیت شفاف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

خشکی دهان

یکی دیگر از علت های شفاف شدن دندان ها است. خشکی دهان ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • افزایش سن
  • داروهایی که مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید.
  • برخی بیماری ها مانند سندرم شوگرن یا دیابت

عوامل ایجاد لکه‌های خارجی و زرد شدن دندان‌ها | بهترین دندانپزشک اصفهان

نشانه های شفاف شدن دندان

علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که ممکن است با دندان های شفاف تجربه کنید، عبارتند از:

حساسیت دندان

درد خفیف دندان و حساسیت به غذاهای شیرین و اسیدی و همچنین دمای بسیار گرم و سرد از نشانه های فرسایش مینای دندان است.

تغییرات بصری

در لبه‌های دندانی که شفاف شده ممکن است فرورفتگی‌های سطحی، تغییر رنگ و شکستگی دندان، را مشاهده کنید. حتی لبه های دندان نیز ممکن است شروع به زبر و دندانه دار شدن کنند.

زخم‌های شانکر

آفت‌های دهان می‌توانند در نتیجه همان اسیدی که مینای دندان شما را می‌ساید ایجاد شود. لبه های دندانی ناهموار و تیز نیز ممکن است باعث ایجاد آفت شوند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

خطرات و عوارض شفافیت دندان

در حالی که دندان های نیمه شفاف ممکن است ظاهر و زیبایی های دندان شما را تحت تاثیر قرار دهد، همچنین بهتر است که سایر مسائل بهداشت دهان و دندان را نیز در نظر بگیرید که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با شفافیت دندان مرتبط باشد. متأسفانه، از بین رفتن مینای دندان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به بروز حساسیت دندان شود. این شرایط مصرف نوشیدنی ها و غذاهای سرد یا گرم را برای شما دشوار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. همچنین می‌تواند دندان‌های شما را مستعد آسیب حتی بعد از مسواک زدن روزانه‌تان کند.

زمان نیاز به تماس با دندانپزشک

بهتر است با مشاهده اولین علائم از هر گونه تغییر رنگ دندان خود، از جمله دندان هایی که ظاهر شفافی دارند، با دندانپزشک خود تماس بگیرید . در صورت عدم توجه، تغییر رنگ ممکن است منجر به عوارض دیگری مانند فرورفتگی دندان و شکستگی شود. همچنین اگر تغییراتی در سلامت دهان و دندان خود تجربه کردید، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید. علائم زیر ممکن است علائم هشدار دهنده اولیه فرسایش مینای دندان باشد:

  • زخم های شانکر
  • خشکی دهان
  • تغییر رنگ دندان ها
  • دندان درد
  • حساسیت دندان

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

شایع ترین انواع عفونت های دهانی

علل احساس طعم ترش در دهان

شرایط استفاده از ونیرهای کامپوزیت بر روی دندان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ