نکات مراقبتی در جراحی برداشتن دندان عقل

نکات مراقبتی در جراحی برداشتن دندان عقل | بهترین ایمپلنت اصفهان

بررسی نکات مراقبتی در جراحی برداشتن دندان عقل

جراحی دندان عقل قبل از ۲۰ سالگی به طور معمول ساده‌تر از عملی است که در سنین بالاتر انجام می‌شود. ریشه‌های دندان در افراد جوان به طور کامل تشکیل نشده است. این مسئله باعث می‌شود که این دندان‌ها راحت‌تر برداشته شوند و سریع تر بهبود یابند. با افزایش سن، ریشه‌های دندان بلندتر و منحنی شکل می‌شوند که کشیدن آن‌ها را دشوار‌تر می‌کند. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان نکات مراقبتی در جراحی برداشتن دندان عقل را مورد بررسی قرار می دهیم.

خطرات جراحی دندان عقل

عوارض جراحی دندان عقل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت
  • مشکلات سینوسی
  • تحریک شدن اعصاب
  • ایجاد حفره خشک، یک وضعیت دردناک است که در صورت جدا شدن لخته خون پس از جراحی رخ می‌دهد.

هدف از جراحی دندان عقل

دندانپزشک رشد دندان عقل را در طول ویزیت و به کمک تصویر‌برداری اشعه ایکس دندان کنترل می‌کند. در صورت بروز موارد زیر، ممکن است که دندانپزشک جراحی را توصیه کند:

  • عفونت
  • پوسیدگی دندان
  • بیماری پریودنتال
  • دندان از دست رفته
  • آسیب به دندان‌های اطراف

دندانپزشک ممکن است انجام جراحی را حتی اگر علائم شما زیاد هم جدی نباشد. توصیه کند تا از بروز مشکلات احتمالی قبل از شروع آنها جلوگیری شود. از آنجایی که دندان عقل در ناحیه‌ای قرار دارد که تمیز کردن آن چالش برانگیز است. حفظ بهداشت دهان و دندان در محل دندان عقل می‌تواند تاحدودی دشوار باشد.

ممکن است برای انجام این عمل جراحی به یک جراح دهان ارجاع داده شوید. بدون شک جراح قبل از جراحی برای بررسی سوابق سلامتی دندان‌های شما و تهیه تصویر اشعه ایکس برای تایید دامنه نیاز شما به جراحی، اقداماتی را انجام دهد. در صورتی که با یک وضعیت اورژانسی دندانپزشکی، مانند درد شدید، تب یا لق شدن دندان مواجه هستید، با دندانپزشک یا جراح خود تماس بگیرید و منتظر تاریخ جراحی خود نباشید.

از جراح خود هر گونه سوالی در مورد نگرانی قبل از انجام عمل جراحی دارید، بپرسید. آنها می‌توانند به شما بگویند که در روزهای قبل از جراحی چه کاری انجام دهید و چگونه برای زمان بهبودی پس از آن برنامه ریزی کنید. آنها همچنین می‌توانند در مورد نوع بیهوشی مورد استفاده و شرایط پس از جراحی با شما صحبت کنند. هزینه جراحی دندان عقل به سطح نهفتگی و تعداد دندان‌هایی که قرار است کشیده شوند، بستگی دارد. جراحی برداشتن دندان عقل در مطب دندانپزشک یا جراح دهان انجام می‌شود.

زمان کشیدن دندان عقل | بهترین جراح لثه اصفهان

شرایط انجام جراحی کشیدن دندان عقل

دستورالعمل‌های جراح برای خوردن و آشامیدن قبل از جراحی دنبال کنید. اگر داروی بیهوشی داخل وریدی دریافت کنید، پس از نیمه شب، در شب قبل از عمل نمی‌توانید چیزی بخورید یا بنوشید، بنابراین باید معده شما خالی باشد. خطر مشکلات مرتبط با خونریزی می‌تواند با مصرف داروهایی مانند آسپرین، کومادین (وارفارین) و ادویل (ایبوپروفن) افزایش یابد. قبل از جراحی دندان، به پزشک و دندانپزشک خود اطلاع دهید که آیا داروهای خاصی را مصرف می‌کنید یا خیر. آنها به شما اطلاع می‌دهند که آیا می‌توانید به مصرف داروهای فعلی خود ادامه دهید یا اینکه (و چه زمانی) باید مصرف آنها را برای آمادگی برای جراحی متوقف کنید.

برای پیشگیری از بروز عوارض، پزشک خود را در مورد همه داروهای مصرفی خود از جمله داروهای تجویزی یا بدون نسخه، ویتامین‌ها یا سایر مکمل‌ها مطلع کنید. حداقل هشت ساعت قبل از جراحی دندان عقل، از مصرف دخانیات و الکل خودداری کنید.

فرآیند جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل ممکن است حدود ۴۵ دقیقه طول بکشد. با وجود بیهوشی، نباید هیچ گونه درد یا ناراحتی را احساس کنید. بسته به نوع روش آرامبخشی که استفاده می‌شود، ممکن است در طول جراحی خواب یا هوشیار باشید. مراحل زیر، شامل یک فرآیند بیهوشی یا آرامبخشی پرکاربرد است:

استفاده از آرام‌بخش

اگر قرار باشد اکسید نیتروژن دریافت کنید، یک ماسک کوچک روی بینی شما قرار می‌گیرد تا آرامبخش را استنشاق کنید. این روش به شما اجازه می‌دهد که هوشیار باشید اما آرام بمانید. اگر آرامبخش داخل وریدی (IV) تجویز شود، دستیار جراح یک سوزن در ورید بازوی شما قرار می‌دهد تا داروی آرام‌بخش در طول جراحی تجویز شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

استفاده از روش بی‌حسی

پس از آرام‌بخشی، جراح با بی‌حس کردن دندان عقل و بافت‌های اطراف آن، به کمک بی‌حسی موضعی، فرآیند را شروع خواهد کرد. سپس بافت برداشته می شود. جراح هرگونه بافت لثه‌ای که دندان عقل را احاطه کرده است را می‌برد تا به دندان دسترسی پیدا کند. دندان عقل نهفته ممکن است به طور کامل یا جزئی با استخوان پوشانده شود. در این صورت، از یک هندپیس با سرعت بالا برای سوراخ کردن و برداشتن استخوان پوشاننده دندان استفاده می‌شود.

زمانی که دندان عقل نهفته برای دندانپزشک قابل مشاهده است، از ابزارهای جراحی مختلف برای جدا کردن آن استفاده می‌شود. علاوه براین ممکن است که جراح دندان را به قطعات کوچکتری برش دهد تا راحت‌تر آنها را حذف کند.

برداشتن دندان

زمانی که دندان عقل لق یا به طور کامل بریده شد، جراح آن را خارج می کند. جراح از ابزارهای جراحی که مخصوصاً برای برداشتن کامل دندان طراحی شده‌اند، استفاده خواهد کرد. سپس جراح برای پانسمان ناحیه جراحی، آن را بخیه می زند.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

علل احساس طعم ترش در دهان

شرایط استفاده از ونیرهای کامپوزیت بر روی دندان

علل اصلی شفافیت دندان ها

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ