علل انواع آفت دهان

علل انواع آفت دهان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی علل انواع آفت دهان

آفت‌های دهان زخم‌هایی هستند که داخل دهان ظاهر شده و اغلب در داخل گونه‌ها مشاهده می‌شوند. آفت دهان می‌تواند در هنگام غذا خوردن، نوشیدن یا مسواک زدن دردناک باشد. آفت‌ گاه به گاه در دهان معمولاً بی‌خطر بوده و به خودی خود برطرف می‌شوند. در صورتی که این زخم‌ها بیشتر از ۳ هفته باقی بمانند یا بطور مکرر عود می‌کنند، باید به دنبال توصیه‌های پزشکی باشید. آفت‌های دهان قابل انتقال به فرد دیگری نیستند. در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان علل انواع آفت دهان را مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع مختلف آفت دهان

انواع اصلی آفت دهان عبارتند از:

• زخم‌های جزئی: این زخم‌ها حدود ۲ تا ۸ میلی‌متر قطر دارند و معمولاً ظرف ۱۰ روز تا دو هفته برطرف می‌شوند.
  • زخم‌های عمده: این زخم‌ها بزرگ‌تر و عمیق‌تر هستند و اغلب حاشیه‌ی برجسته و نامنظمی دارند. بهبودی این نوع زخم می‌توان چند هفته طول بکشد و ممکن است باعث ایجاد جای زخم در دهان شود.
  • زخم‌های تبخالی شکل: این نوع زخم بصورت خوشه‌هایی از ده‌ها زخم کوچک‌تر هستند.

دلیل اصلی بیشتر زخم‌های دهان ناشناخته است. استرس یا آسیب به بافت به عنوان علت زخم‌های ساده‌ی دهان تلقی می‌شود. عوامل محرک مختلفی وجود دارند که می‌توانند باعث تشکیل آفت دهان و زخم دهان شوند.

علائم انواع آفت دهان

ممکن است در شرایط زیر دچار آفت دهان شوید:

• زخم یا زخم‌های دردناک داخل دهان، روی زبان، کام نرم (بخش عقبی سقف دهان)، یا داخل گونه‌ها.
  • زخم‌هایی در دهان که بصورت گرد، خاکستری رنگ و با لبه یا حاشیه‌ی قرمز هستند.

در حملات شدید آفت دهان ممکن است شرایط زیر را تجربه کنید:

• ضعف جسمانی
  • تورم غدد لنفاوی

برفک دهان

این وضعیت در اثر رشد بیش از حد قارچ کاندیدا آلبیکس در دهان ایجاد می‌شود. این قارچ بریدگی‌های سفید و کرم رنگی در داخل گونه و زبان ایجاد می‌کند که در صورت عدم درمان تبدیل به زخم می‌شوند. جدا از ضایعات سفید، برفک دهان همچنین بصورت ترک‌هایی در گوشه‌های دهان، از دست رفتن حس چشایی و خشکی دهان وجود دارد.

ترک سیگار

هنگامی که برای اولین بار سیگار را ترک می‌کنید ممکن است بیشتر از حالت عادی دچار آفت دهان شوید اما این وضعیت موقتی است.

دارو

برخی داروها از جمله مسکن‌های متداول، مسدود کننده‌های بتا و برخی از داروهای درد قفسه سینه ممکن است باعث واکنشی شود که منجر به آفت دهان می‌گردد.

بررسی علل بروز بیماری آفت دهان | بهترین جراح لثه اصفهان

آسیب

گاهی اوقات آسیب‌های شدید می‌توانند تبدیل به زخم‌ها یا آفت‌هایی در دهان شوند. مسواک زدن با شدت، کارهای دندانپزشکی، گاز گرفتن گونه و زبان یا آسیب‌های ورزشی همگی از دلایل احتمالی هستند.

حساسیت‌های غذایی

به دلایل مشخصی سطح دهان به غذایی که می‌خورید واکنش نشان می‌دهد. در برخی افراد، مواد غذایی مانند شکلات، قهوه، توت فرنگی، تخم مرغ، آجیل، پنیر و غذاهای ادویه‌دار و اسیدی می‌توانند به حدی باعث تحریک شوند که آفت شکل بگیرد.

حساسیت

دهان محل زندگی بسیاری از باکتری‌ها است و گاهی اوقات بدن قصد بیرون کردن آنها را دارد. زخمی که شکل می‌گیرد ناشی از قرار گرفتن بافت دهان در راه خروج آنها است.

باکتری‌ها و ویروس‌ها

بیماری‌های مختلفی می‌توانند باعث ایجاد زخم‌های دهان شوند. شایع‌ترین علت هلیکوباکتر پیلوری می‌باشد که همان دلیل ایجاد زخم معده و تبخال است. هرپس باعث تبخال می‌شود که در صورتی که مرتبط با زخم‌های دهان نباشد، در صورت عدم درمان می‌تواند به زخم‌های پایدارتری مانند آفت دهان تبدیل شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

اختلالات ایمنی

در صورتی که سیستم ایمنی بطور مناسب عمل نکند، گاهی اوقات آفت‌ دهان می تواند یکی از نتایج آن باشد. بیماری‌های خود ایمنی می‌توانند باعث شوند که نیروی دفاعی بدن به بافت دهان حمله کند و شرایط تضعیف کننده‌ی سیستم ایمنی می‌توانند امکان تشکیل عفونت‌های فرصت طلب در دهان را فراهم کنند.

حساسیت شیمیایی

برخی خمیردندان‌ها یا دهان شویه‌ها حاوی یک ماده شیمیایی به نام سدیم لوریل سولفات هستند. این ماده با اینکه برای بهداشت دهان و دندان مفید است، اما گاهی اوقات می‌تواند به دهان آسیب رسانده و زخم‌های دهانی یا آفت‌هایی روی زبان تشکیل دهد.

سطح تیز دندان یا تجهیزات دندانپزشکی

یک سطح تیز دندان یا تجهیزات دندانپزشکی مانند سیم‌کشی دندان‌ها یا دندان‌های مصنوعی نیز ممکن است باعث ایجاد آفت دهان شوند.

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در کلینیک24

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در دکتر آف

• صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.

روشهای مختلف عمل جراحی لثه

آنچه باید در مورد فیشور سیلانت دندان بدانید