علل بلیچینگ بعد از ارتودنسی

علل بلیچینگ بعد از ارتودنسی | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

علل بلیچینگ بعد از ارتودنسی چیست؟

زرد شدن دندان‌ها پس از استفاده از بریس یک مشکل رایج محسوب می‌شود. مراقبت از بریس جهت صاف کردن دندان‌ها و همچنین حفظ سلامت دهان و دندان اهمیت زیادی دارد. در صورتی که تمایل دارید پس از استفاده از بریس دندان‌هایتان سفید باشد، بایستی از دلایل اصلی زرد شدن دندان‌ها اطلاع داشته باشید. بریس به طور مستقیم باعث تغییر رنگ دندان نمی‌شود. پلاک و جرم دندان، دشواری در استفاده از مسواک و مصرف برخی از مواد غذایی باعث ایجاد لکه بر روی دندان شده و نیاز به سفید کردن (بلیچینگ) پس از ارتودنسی را افزایش می‌دهند. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان علل بلیچینگ بعد از ارتودنسی را بررسی خواهیم کرد.

پلاک و جرم دندان

تجمع پلاک در فرورفتگی دندان‌ها باعث ایجاد لکه بر روی دندان می‌شود. پلاک در واقع لایه‌ای بی‌رنگ و چسبنده تشکیل شده از باکتری است که در اثر خوردن و آشامیدن بر روی دندان ایجاد می‌شود. پلاک با قند ترکیب شده و اسیدهایی را ایجاد می‌کند که سبب از بین رفتن مواد معدنی دندان می‌شود. از بین رفتن این مواد معدنی نحوه بازتاب نور از سطح دندان را تغییر می‌دهد. در این حالت لکه‌های سفیدی بر روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. پلاک همچنین احتمال بروز بیماری لثه و پوسیدگی دندان در زمان استفاده از بریس را افزایش می‌دهد.

در صورت عدم تمیز کردن دندان‌ها، پلاک در عرض 24 ساعت باعث ایجاد جرم بر روی دندان می‌شود. جرم دندان به راحتی باعث زرد یا قهوه‌ای شدن دندان شده و حتی ممکن است تمیز کردن پلاکی که جدید ایجاد شده است، دشوار شود. پس از ایجاد جرم دندان، تنها متخصص دندان‌پزشک قادر است که آن را از بین ببرد.

زرد شدن دندان با خوراکی ها

جهت سفید نگه داشتن دندان‌ها بایستی بر مواد غذایی مصرفی نظارت داشته باشید. برخی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها باعث ایجاد لکه بر روی دندان شده و سبب تغییر رنگ دندان می‌شوند. قهوه، چای، سودا، نوشیدنی‌های تیره‌رنگ، آب‌نبات و حتی سس سویا می‌توانند باعث زرد شدن دندان‌ها شوند. مواد غذایی حاوی شکر نشاسته و همچنین مواد غذایی اسیدی سبب رشد باکتری شده و باعث از دست رفتن مواد معدنی دندان می‌شوند. مواد غذایی مانند ترشی، کرن‌بری، و محصولات حاوی گوجه فرنگی نیز می‌توانند سبب ایجاد لکه و زرد شدن دندان‌ها شوند.

انواع ارتودنسی برای دندان‌های فک بالا | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بلیچینگ دندان بعد از ارتودنسی

زرد شدن دندان‌ها می‌تواند حتی پس از پایان ارتودنسی و مرتب شدن دندان‌ها، سبب کاهش اعتماد به نفس افراد شود. بلیچینگ دندان بعد از ارتودنسی می‌تواند سبب سفید شدن و درخشان‌تر شدن دندان‌ها شود.

توصیه می‌شود که بلیچینگ دندان پس از ارتودنسی انجام شود (و نه قبل از آن). بلیچینگ دندان قبل از استفاده از بریس می‌تواند در محل قرارگیری براکت و در اثر حرکت دندان‌ها باعث تیره شدن سطح دندان شود. یکی از دلایل استفاده از بریس، رفع کجی دندان‌ها است. دندان‌های کج معمولاً به شکل نادرست بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند و در نتیجه در صورت انجام بلیچینگ پیش از ارتودنسی، ماده سفیدکننده به برخی از قسمت‌های دندان اثر نمی‌گذارد. این مساله در اثر حرکت دندان‌ها در زمان درمان ارتودنسی سبب ایجاد رنگ غیر یکنواخت بر روی دندان می‌شود.

جهت دستیابی به نتیجه رضایت‌بخش و حفظ سلامت دندان، سفید کردن دندان بایستی همیشه توسط دندان‌پزشک یا متخصص ارتودنسی انجام شود. بلیچینگ حرفه‌ای دندان موثرتر و ایمن‌تر از روش‌های مورد استفاده سفید کردن دندان در منزل می‌باشد. متخصص دندان‌پزشکی محل از دست رفتن مواد معدنی در مینای دندان و نشانه‌های بیماری لثه و پوسیدگی دندان را که ممکن است توسط بریس پنهان مانده باشند را تشخیص می‌دهد.

نحوه بلیچینگ دندان پس از ارتودنسی

گزینه‌های مختلف سفید کردن دندان عبارتند از:

بلیچینگ حرفه‌ای دندان

با وجود در دسترس بودن محصولات سفیدکننده دندان بدون تجویز پزشک، جهت دستیابی به نتیجه رضایت‌بخش بایستی از بلیچینگ دندان توسط دندان‌پزشک یا متخصص ارتودنسی استفاده شود تا افراد از محصولات قوی‌تری جهت سفید کردن دندان در مدت زمان کوتاه بهره ببرند. دندان‌پزشک یا متخصص ارتودنسی از مواد شیمیایی مورد استفاده در هر محصول اطلاع دارند و از بی‌خطر بودن محصولات و حفاظت از لثه‌ها و مینای دندان اطمینان حاصل می‌کنند. روند سفید کردن دندان بوسیله ژل سفیدکننده و یا دستگاه مخصوص بلیچینگ در مطب دندان‌پزشک انجام می‌شود.

استفاده از محصولات بلیچینگ بدون نیاز به تجویز پزشک

این محصولات شامل نوار، خمیر دندان و قلم‌های سفیدکننده هستند. این محصولات ایمن و بی‌خطر هستند و در بیشتر داروخانه‌ها به فروش می‌رسند. با این حال بزرگترین عیب این محصولات این است که به علت غلظت پایین مواد شیمایی موجود در آن‌ها، مشاهده نتیجه سفیدکننده به زمان زیادی نیاز دارد.

استفاده از تری (tray) سفیدکننده

تری سفیدکننده به طور ویژه به شکل دندان‌های هر شخص طراحی و ساخته می‌شود. ژل سفیدکننده داخل‌ تری قرار می‌گیرد. در صورتی که ژل سفیدکننده از دندان‌پزشک یا متخصص ارتودنسی خریداری شود، در طول دو هفته پس از استفاده تأثیر ژل قابل مشاهده است. ولی چنانچه ژل بدون تجویز پزشک از داروخانه‌ها خریداری شود، مشاهده نتیجه سفیدکننده به زمان بسیار زیادی نیاز دارد.

 

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ