علل حساسیت دندان بعد از پر شدن

علل حساسیت دندان بعد از پر شدن | بهترین ایمپلنت اصفهان

بررسی علل حساسیت دندان بعد از پر شدن

هنگامی که فردی دندان حساس دارد، ممکن است متوجه شود که محرک های خاصی باعث ایجاد یک احساس موقتی و ناراحت کننده در دندان پر شده یا ناحیه اطراف آن می شود. حتی احتمال دارد شوک سرماخوردگی یا درد ناگهانی باشد که به سرعت ایجاد شده و سپس از بین می رود. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان علل حساسیت دندان بعد از پر شدن را مورد بررسی قرار می دهیم.

محرک های احتمالی حساسیت دندان پس از پر کردن، عبارتند از:

• غذاهای شیرین
  • نوشیدنی های گرم
  • غذاها یا نوشیدنی های سرد
  • گاز گرفتن هنگام غذا خوردن
  • برخورد هوا با دندان، مانند هنگام تنفس از طریق دهان
  • غذاها و نوشیدنی های اسیدی، از جمله میوه، آب میوه و قهوه

برخی از حساسیت های موقت پس از پر کردن دندان رایج است. با این حال، حساسیت مداوم یا شدید پس از پر کردن به احتمال زیاد به دلایل دیگری است که نیاز به درمان دارند. در زیر به علل احتمالی این علامت می پردازیم و توضیح می دهیم که چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

عصب تحریک شده

حساسیت کوتاه مدت دندان پس از پر کردن معمولاً به این دلیل رخ می دهد که عمل پرکردن باعث تشدید یا ایجاد التهاب در عصب داخل دندان شده است. لایه های بیرونی دندان که مینا و عاج هستند معمولاً از عصب در برابر قرار گرفتن محافظت می کنند. با این حال، پرکردگی‌ ها به‌ ویژه پرکردگی‌ های عمیق می‌ توانند به انتهای عصب نزدیک شده و باعث تحریک و احساسات ناخوشایند شوند.

با بهبودی عصب، حساسیت از بین خواهد رفت. این ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد. هنگامی که عصب به طور کامل بهبود یافت، فرد نباید تفاوتی بین دندان پر شده و دندان های دیگر احساس کند.

تراز نادرست دندان

دندانپزشک باید بررسی کند که پرکننده دندان با سایر دندان های داخل دهان همخوانی دارد. افراد معمولاً در روزهای بعد از عمل، هنگام گاز گرفتن، حساسیت جزئی را تجربه می کنند. این حساسیت معمولاً خود به خود از بین می رود. با این حال، زمانی که پر کردن بیش از حد بلند باشد، می‌ تواند باعث فشار اضافی در هنگام گاز گرفتن فرد شود. این می تواند باعث منبع مورد اعتماد درد و حساسیتی که اغلب شدیدتر از حساسیت معمولی پس از پر کردن است.

روش های رایج درمان درد دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

اگر فردی دچار حساسیت شدید یا مشکل در خوردن یا کنار هم قرار دادن دندان های خود است، باید از دندانپزشک خود بخواهد تا بایت را بررسی کند. دندانپزشک ممکن است تصمیم بگیرد که نقطه اوج پرکردگی را صاف کند تا بایت به درستی جا بیفتد و ناراحتی را از بین ببرد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

پالپیت

در واقع پالپیت التهاب پالپ در عمق دندان است که می تواند باعث حساسیت و درد دندان شود. پالپیت به طور منظم با پر کردن های جزئی رخ نمی دهد، اما ممکن است در موارد زیر رخ دهد:

• پرکردن چندین دندان یا جراحی
  • حفره بسیار عمیق که به لایه پالپ داخلی می رسد.
  • آسیب دندان مانند تصادفی که منجر به ترک خوردگی یا شکستگی دندان شده است.

دو نوع پالپیت وجود دارد. پالپیت برگشت پذیر به التهاب خفیف اشاره دارد که در آن پالپ سالم می ماند و دندان به طور مستقل بهبود می یابد. پالپیت برگشت ناپذیر زمانی رخ می دهد که یک عصب آسیب دیده وجود داشته باشد که شروع به مرگ می کند. در این موارد برای حفظ دندان نیاز به روت کانال است.

دندانپزشک معمولاً می تواند پالپیت را با یک پرکردن جدید یا یک روش ترمیمی مانند عصب کشی برطرف کند. همچنین ممکن است فرد برای رفع هرگونه عفونت باکتریایی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشد.

واکنش آلرژیک

برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک به پر کردن را تجربه کنند. بررسی ها نشان می دهد آمالگام ماده پرکننده ای است که اغلب باعث واکنش آلرژیک می شود. افراد همچنین ممکن است نسبت به سایر مواد دخیل در این روش، مانند لاتکس موجود در دستکش دندانپزشک، واکنش آلرژیک داشته باشند.

• صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.

تشخیص علائم سرطان زبان

روش های درمان عفونت دندان عقل