علل درد گرفتن دندان روکش شده

علل درد گرفتن دندان روکش شده | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی علل درد گرفتن دندان روکش شده

عواملی همچون حساسیت موقتی دندان و لثه، عدم قراردادن اصولی روکش دندان، نامناسب بودن خود روکش، پوسیدگی دندان زیر روکش، تحلیل لثه و … می‌توانند دلیل اصلی درد دندان شما پس از روکش کردن آن باشند. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان علل درد گرفتن دندان روکش شده را مورد بررسی قرار می دهیم.

دوره نقاهت و تغییر حالت جویدن

در بیشتر مواقع پس از قرارگیری روکش بر روی دندان بیمار، دردی آغاز می‌شود که گذرا است. و ممکن است در اثر نصب روکش و تغییر حالت جویدن به وجود آید. به‌منظور نصب روکش از ماده‌ای اسیدی استفاده می‌شود. که می‌تواند بر اعصاب دندان تأثیر بگذارد و آن را تحریک کند. در این مواقع تا چند روز دندان بیمار حساس می‌شود.

بزرگی روکش

گاهی علت درد روکش دندان بزرگی روکش آن است. این درد بعد از هفته اول روکش کردن، ایجاد می‌شود. در این صورت روکش بر دندان‌های مجاور خود فشار وارد می‌کند. و منجر به ایجاد درد می‌شود. روکش دندان نباید از یک ارتفاع معین بیشتر باشد. در غیر این صورت ممکن است باعث شکستگی دندان روکش یا دندان‌های اطراف و همچنین درد و آسیب دندان‌های مقابل شود.

روکشی که درست بر دندان قرار نگیرد!

بله درست است، گاهی احتمال اینکه روکش بر روی دندان منطبق نشود، وجود دارد. این حالت سبب درد در دندان، فک، سر و حتی اختلال در جویدن می‌شود. با مشورت پزشک می‌توان این مشکل را رفع کرد. تنها کافی است که روکش دندان شما بر اساس فرم جویدن شما طراحی و چسبانده شود.

درد لثه بعد از روکش کردن دندان

بعد از انجام روکش گاهی ممکن است دردی موقتی در ناحیه تحت درمان و لثه حس شود. این درد تا دوهفته عادی است، اما اگر شدت درد افزایش یافت و پس از این مدت ادامه‌دار شد، باید با دندانپزشک مشورت نمود.

تحلیل لثه

اگر درد دندان روکش شما در اثر تحلیل لثه ایجاد شود، در این صورت دندان شما باید علائمی نظیر علائم زیر را داشته باشد:

• ریشه دندان نمایان شود.
  • دندان تغییر رنگ پیدا کند.
  • دندان شل و حساس شود.
  • فاصله و شکاف بین دندان‌های شما بیشتر شود.
  • احساس زبری در خط لثه و پوسیدگی دندان زیرخط لثه
  • قرمز، متورم یا ملتهب شدن بافت لثه و خونریزی

در این مواقع اگر مشکل حاد نباشد. دندانپزشک با تمیزکردن عمیق دندان و جرم‌گیری یا صاف کردن سطح ریشه از مشکل و درد بیمار می‌کاهد.

اما اگر مشکل حاد شود. تنها روش جراحی نتیجه‌بخش خواهد بود و این کار به کمک لیزر بدون درد و عوارض انجام می‌گیرد. در مواقعی که تحلیل لثه موجب شل شدن ریشه دندان روکش شده شود، پزشک به‌ناچار باید دندان بیمار را بکشد.

علل و علائم ایجاد دندان درد | بهترین جراح لثه اصفهان

درمان ریشه ناقص دندان روکش شده

چنانچه پیش از روکش کردن دندان عصب‌کشی قبلی بیمار کامل انجام نشود یا پالپ دندان کاملاً پاک نشده باشد. به‌مرورزمان عفونت در آن ناحیه پدیدار می‌شود.

معمولا در این حالت درد بعد از قرارگیری روکش آغاز می‌شود. در این موارد دندانپزشک معمولاً آنتی‌بیوتیک و مسکن برای بیمار تجویز می‌کند. و بر اساس میزان درد و عفونت اقدام به کشیدن دندان می‌کند. گاهی نیز اگر امکان نگه‌داشتن دندان وجود داشته باشد، دندانپزشک بعد از برداشت روکش اقدام به درمان کامل ریشه کرده و مجدد دندان را روکش می‌کند.

وجود پوسیدگی در تاج، کانال، عصب و ریشه

دلایل زیادی برای پوسیدگی دندان و گسترش آن زیر روکش وجود دارد. یکی از علت‌های اصلی عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و نخ دندان نکشیدن است. از موارد تشدیدکننده پوسیدگی می‌توان به استفاده از روکش‌های متصل‌به‌هم در دهان بیمار اشاره کرد. امکان نظافت بین این دسته روکش‌ها وجود ندارد. ازآنجاکه رعایت بهداشت دندان روکش شده بسیار سخت‌تر و حساس‌تر از دندان‌های طبیعی است، این ویژگی مشکل‌ساز خواهد شد.

از علائم پوسیدگی دندان می‌توان به درد دائمی و موقتی دندان، حساسیت، ایجاد لکه‌های تیره دندان، بوی بد دهان، احساس مزه و نامطلوب، وجود سوراخ‌ها و حفرات ریز و درشت در دندان، عفونت بافت لثه، آبسه دندان و کیست اشاره کرد. چنانچه دندان‌پزشک تشخیص دهد که مشکل دندان‌درد شما پوسیدگی است. بر اساس شرایط دندان بیمار درمان ریشه (عصب‌کشی) یا کشیدن دندان را تجویز می‌کند.

شکستگی ریشه دندان

گاهی افراد در اثر اتفاقات مختلف مثل فشار، برخورد یا ضربه و تصادف احتمال دارد دچار شکستگی و ترک دندان روکش شده یا طبیعی خود شوند. این شکستگی می‌تواند در ناحیه میانی، سطحی و انتهایی ریشه رخ دهد.

به‌مرور در اثر این مشکل، مشکلات دیگری نظیر درد شدید دندان ممکن است برای فرد پیش آید. در این صورت دندان فرد نسبت به گرما و سرما و هوا حساس شود و ممکن است حتی آبسه و عفونت کند. در این حالت بهتر است پیش از وقوع مشکلات ثانویه‌ای مثل درد دندان روکش شده، بیمار به یک دندانپزشک مطمئن مراجعه کند تا او پس از عکس‌برداری از دندان، اقدام به درمان و ترمیم دندان ‌شکسته کند.

اگر نوع شکستگی عمودی تشخیص داده شود، پزشک دندان را نیازمند Hopeless و کشیدن می‌داند. اما اگر نوع شکستگی افقی باشد، با توجه به شکستگی شاید بتوان دندان را با درمان ریشه حفظ کرد. برای درمان معمولاً قسمت لق دندان در محل اولیه خود به مدت یک ماه توسط اسپلینت فیکس می‌شود. در صورت مشاهده هرگونه شکستگی، لقی یا ترک روکش دندان خود در اولین فرصت به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید تا مشکل شما حاد نشود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

پیشگیری از بروز درد در درد دندان روکش شده

درد دندان چه برای دندان طبیعی و چه برای دندان روکش شده بسیار سخت و آزاردهنده است. لذا بهتر است پیش از آنکه با این مصیبت روبه‌رو شوید. چاره‌ای بیندیشید و از پوسیدگی و دیگر دلایل درد جلوگیری کنید.  توجه به این نکات می‌تواند بسیار نتیجه‌بخش باشد:

• در وهله اول افراد باید به نظافت شخصی و بهداشت دهان و دندان خود توجه نمایند. استفاده از مسواک سه بار در روز و همچنین استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه مناسب و باکیفیت می‌تواند سلامت دندان شما را تا حدود زیادی تضمین کند.
  • نخ دندان و دهان‌شویه می‌توانند فضاهای بین دندانی را تمیز کنند. و التهابات و خونریزی لثه را کاهش دهند.
  • مراجعه مرتب و مداوم به دندان‌پزشک است. این مراجعه منظم سبب می‌شود تا هرچند وقت یکبار دندان شما از نظر سلامت و حفظ روکش بررسی شود و عیوب مختصر آن رفع گردد.
  • چنانچه روکش دندان شما دائمی است. توصیه می‌کنیم از جویدن شکلات سفت و غذاهای سفت مثل ته‌دیگ یا یخ پرهیز کنید تا روکش شما عمر بیشتری داشته باشد و دندان شما آسیب نبیند.
  • پرهیز از مصرف نوشابه‌ها و مواد غذایی شیرین و یا خیلی اسیدی نیز در سلامت روکش دندان و خود دندان مؤثر است.

• صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.

مزیت های انجام کورتاژ لثه

کاربرد و انواع بروساژ دندان