علل آسیب‌ دیدن روکش دندان

علل آسیب‌ دیدن روکش دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی علل آسیب‌ دیدن روکش دندان

افراد زیادی در دنیا معتقدند که با روکش دندان‌هایشان دیگر هرگز بیماری‌های دندانی به سراغشان نمی‌آید. با روکش کردن دندان‌ها حساسیت آن‌ها حتی بیشتر هم می‌شود و باید از آنها بادقت و به‌درستی نگهداری کرد. عوامل فراوانی منجر به عفونت دندان روکش شده و درد آن می‌شود. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان علل آسیب‌ دیدن روکش دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

عدم تناسب سایز روکش با دندان

اگر روکش به‌درستی بر دندان فرد قرار نگیرد، سبب درد گرفتن آن و در نهایت عفونت ریشه خواهد شد. به‌منظور روکش کردن دندان‌ها، این عمل باید بادقت و ظرافت خاصی انجام شود و دندان با مواد جدید به‌خوبی پوشانده شود تا بتواند از آن در برابر عوامل مختلف محافظت کند. تمامی روکش‌ها در کنار ایجاد ظاهر زیبا برای ایجاد یک سطح گازگرفتن جدید در دهان قرار می‌گیرند.

دندانپزشک برای روکش کردن ابتدا یک‌لایه نازک از دندان برمی‌دارد. این کار به‌منظور جلوگیری از اضافه‌شدن حجم توده‌ای یا ارتفاعی به دندان شما انجام می‌گیرد. در این پروسه گاهی ممکن است یک روکش برای دندان شما بیش از حد بلند و نامناسب باشد و هنگام گازگرفتن یا جویدن سبب ناراحتی و درد شود. در این مواقع شما باید مشکل را هرچه سریع‌تر پیش از بروز انواع عفونت به دندانپزشک اطلاع دهید تا او اقدامات لازم را بر دندان موردنظر انجام دهد.

التهاب عصب دندان

گاهی درد دندان شما به روکش آن ربطی ندارد و ریشه دندان عامل اصلی عفونت‌های پیشرفته دندانی است. این عفونت سبب آسیب و التهاب پالپ یا عصب دندان می‌شود.

تحریک بافت لثه از عوامل عفونت دندان روکش شده

آماده‌کردن روکش دندان بسیار راحت است، اما می‌تواند دندان و لثه‌های شما را درگیر کند و سبب تحریک لثه و حساسیت و التهاب آن شود. اگر به این عامل در همان روزهای آغازین توجه نکنید ممکن است منجر به عفونت دندان روکش شده شما شود. اگر درد شما شدید شد می‌توانید از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید، اما حتماً برای مشاوره بیشتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

انواع رنگ روکش دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

عفونت دندان روکش شده: تحلیل لثه

اگر لثه‌های بیمار در قسمتی که روکش دندان انجام شده است، دچار تحلیل شده باشد، در این صورت قسمتی از ریشه دندان نمایان می‌شود. این موضوع درد و حساسیت دندان را به دنبال دارد و محل خوبی را برای تجمع جرم و باکتری‌ها فراهم می‌کند. تحلیل لثه در اکثر مواقع به دلیل عدم مسواک زدن اصولی بروز می‌کند.

شکستگی دندان یا روکش آن

این عامل هم با درد خفیفی همراه است، به‌طورکلی حساسیت دندان‌شکسته و روکش شکسته بسیار بالا می‌رود. شکستگی، لقی یا ترک در روکش دندان یا خود دندان باید دراسرع‌وقت ترمیم شود.

دندان‌قروچه یا براکسیسم

آسیب و عفونت دندان‌ها گاهی به دلیل دندان‌قروچه در خواب ایجاد می‌شود. دندان‌قروچه در خواب سبب فشرده شدن محکم و ساییده شدن سطح دندان خواهد شد. این فشار غیرطبیعی آن‌قدر شدید است که در بیشتر مواقع سبب آسیب روکش دندان و در نهایت درد و عفونت آن می‌شود. اغلب افراد از اینکه در خواب دندان‌قروچه را تجربه می‌کنند، اطلاعی ندارند به همین دلیل علت وقوع مشکل را موضوع دیگری می‌دانند.

اما گاهی ممکن است، درد و عفونت دندان روکش شده به‌احتمال خیلی زیاد بر اثر براکسیسم به وجود آمده باشد. با تشخیص درست دندانپزشک، او می‌تواند چند راه اصولی جهت حفاظت روکش دندان شما پیشنهاد کند. یکی از راه‌حل‌های ساده و کاربردی استفاده از نایت گارد یا تغییرات جزئی در سطح جویدن است.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

علائم عفونت پیشرفته برای درمان ریشه

از علائمی که نشان‌دهنده عفونت زیر روکش دندان است می‌توان به درد هنگام گازگرفتن، تورم و نرم شدن آن لثه‌ها، حساسیت دندان، درد طولانی‌مدت دندان، تغییر رنگ دندان، طعم ناخوشایند در دهان و آبسه یا ترشح چرک اشاره کرد.

در صورت داشتن هریک از این علائم سریعاً با یک دندانپزشک باتجربه و مطمئن تماس بگیرید. علایم گفته شده گاهی ارتباطی با روکش دندان شما ندارد، اما اگر آن را جدی نگیرید ممکن است تبدیل به مسئله‌ای جدی برای ریشه دندان شود.

• صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.

کاربرد و انواع بروساژ دندان

اهمیت دوران نقاهت سینوس لیفت