علل رایج شکست خوردن ایمپلنت دندان

علل رایج شکست خوردن ایمپلنت دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی علل رایج شکست خوردن ایمپلنت دندان

در این مقاله از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان علل رایج شکست خوردن ایمپلنت دندان را مورد بررسی قرار می دهیم. از دلایل ایمپلنت ناموفق می توان به پس زدن ایمپلنت در کوتاه مدت اشاره کرد. این اتفاق پیش از بهبودی کامل اتفاق می افتند و معمولا به دلیل پس زدن ایمپلنت به عنوان یک جسم خارجی توسط بدن منجر به بروز علائم آلرژیک می شود. از دلایل پس زدن ایمپلنت دندان در طولانی مدت نیز می توان به عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا وارد آمدن فشار بسیار زیاد به پایه ایمپلنت اشاره کرد. سیگار کشیدن نیز از ریسک های ناموفق بودن ایمپلنت دندان است.

شل شدن پیچ ایمپلنت

اگر شکست ایمپلنت به علت شل شدن پیچ ایمپلنت باشد با تعویض پیچ ایمپلنت یا محکم کردن آن تمامی مشکلات بیمار به سادگی برطرف خواهد شد.در صورتی که پس زدن ایمپلنت دندان به علت کم بودن تراکم استخوان فک باشد متخصص ایمپلنت توصیه می کند عمل جراحی پیوند استخوان بدون برداشتن پایه ایمپلنت انجام شود. گاهی اوقات علت شل شدن پایه ایمپلنت تحلیل لثه است.در این موارد مشکل بیمار با پیوند بافت لثه حل می شود و ایمپلنت دندان با شکست روبرو نمی شود.

آبسه لثه بعد از ایمپلنت

از علائم آبسه لثه بعد از ایمپلنت می توان به احساس درد در ناحیه ایمپلنت،پوست صورت،چانه و بروز تورم اشاره کرد.دندانپزشک معمولا علت آبسه لثه بعد از ایمپلنت را با عکس اشعه ایکس تشخیص می دهد.در صورتی که در عکس مشاهده کند لثه فرد تحلیل رفته است احتمال گسترش عفونت تا استخوان فک وجود خواهد داشت و ایمپلنت با شکست روبرو می شود.در صورتی که علائم نام برده را مشاهده کردید حتما فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.در مراحل اولیه کاشت ایمپلنت جراح می تواند بعد از برطرف شدن آبسه لثه با پیوند زدن لثه مشکل را حل کند تا نیازی به خارج کردن پایه ایمپلنت از دهان نباشد.

شکستن تاج ایمپلنت

در صورتی که تاج دندان مصنوعی شل شود ممکن است علت آن ترک خوردن یا شکستن بخشی از تاج دندان یا اباتمنت باشد.در این صورت پایه ایمپلنت با شکست روبرو نمی شود و فقط تعویض اباتمنت و تاج دندان برای برطرف کردن علائم پس زدن ایمپلنت کافی است.

روش های درمان پس زدن ایمپلنت دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

پس زدن پایه ایمپلنت

یکی از چالش ها و مشکلات عمل ایمپلنت پس زدن پایه ایمپلنت است.پس زدن پایه ایمپلنت ممکن است در مدت کوتاهی بعد از کاشت دندان یا سال ها بعد اتفاق بیفتد.پس زدن ایمپلنت در کوتاه مدت معمولا طی ۳ تا ۴ ماه اول مشاهده می شود.بعد از عمل جراحی احساس کمی درد و ناراحتی طبیعی است اما اگر درد شدید باشد و تا ۵ الی ۷ روز بعد از کاشت ایمپلنت نیز با داروهای مسکن بهبود نیابد می‌تواند از علائم پس زدن پایه ایمپلنت باشد.

جابه جایی های میکرو در پایه ایمپلنت

جابه جایی میکرو در پایه ایمپلنت زمانی ایجاد می شود که پایه ایمپلنت به درستی در جای خود پایدار نباشد.یکی از دلایل اصلی شکست ایمپلنت دندان جابه جایی میکرو است که معمولا بعد ازایمپلنت فوری مشاهده می شود.جراح معمولا تا زمانی که پایه ایمپلنت به استخوان فک جوش نخورده باشد تاج دندان را روی آن سوار نمی کند.چنان چه در ایمپلنت فوری بارگذاری تاج موقت دندان بلافاصله بعد از کاشت دندان انجام شود احتمال جابه جایی میکرو درپایه ایمپلنت و شکست ایمپلنت دندان وجود خواهد داشت.در این شرایط فشار زیادی به پایه ایمپلنت وارد می شود که منجر به جابه جایی و عدم جوش خوردن آن با استخوان فک می شود.

تراکم ناکافی استخوان فک

از دیگر دلایل شکست ایمپلنت دندان می توان به ناکافی بودن تراکم استخوان فک اشاره کرد. در صورتی که دندانپزشک به ناکافی بودن تراکم استخوان فک توجه نکند و اقدام به کاشت پایه ایمپلنت نماید فرآیند اسئواینتگریشن به درستی انجام نمی شود. پایه ایمپلنت به استخوان فک جوش نمی خورد و در نهایت ایمپلنت دندان شکست می خورد.

در صورتی که دچار پوکی استخوان باشید این احتمال وجود دارد. که تراکم استخوان فک شما برای تکمیل فرایند اسئواینتگریشن کافی نباشد. در این شرایط زمانی که پایه ایمپلنت در استخوان فک قرار داده می شود. استخوان فک به اندازه کافی اطراف آن رشد نمی کند تا از آن حمایت کند. از دیگر دلایل ناموفق بودن ایمپلنت می توان به عدم تکمیل فرایند جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک اشاره کرد.

پایه ایمپلنت طی فرآیند اسئواینتگریشن به استخوان فک جوش می خورد. تا در استخوان فک پایدار و مستحکم باقی بماند.در صورتی که فرایند جوش خوردن ایمپلنت تکمیل نشود فیکسچر توانایی حمایت کردن از تاج دندان را نخواهد داشت و ایمپلنت دندان با شکست روبرو می شود.

واکنش آلرژیک

از دیگر دلایل پس زدن ایمپلنت دندان می توان به واکنش آلرژیک بدن به آلیاژ تیتانیوم اشاره کرد. پایه ایمپلنت از فلز تیتانیوم ساخته می شود بنابراین بعد از کاشت آن در استخوان فک فرد با علائمی مانند تورم، از دست دادن حس چشایی و حتی احساس خارش در ناحیه زبان و لثه روبرو می شود. که حتما باید توسط دندان پزشک بررسی شود.در صورتی که دلیل پس زدن ایمپلنت واکنش آلرژیک باشد. جراح بلافاصله پایه ایمپلنت را خارج می کند و پس از بهبود یافتن کامل بیمار از روش های جایگزین دندان یا پایه ایمپلنت سرامیکی استفاده می کند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

عفونت پیچ ایمپلنت

از دیگر دلایل شکست ایمپلنت دندان عفونت پیچ ایمپلنت است. این عفونت به علت آسیب رسیدن به بافت یا رشته های عصبی حین جراحی کاشت ایمپلنت می باشد. اگر جراح پایه ایمپلنت را نزدیک رشته عصبی بکارد ممکن است هنگام پیچ کردن ایمپلنت به رشته عصبی آسیب وارد شود. از علائم عفونت پیچ ایمپلنت می توان به بی حسی،احساس خارش در زبان،لب ها،لثه یا صورت اشاره کرد.

رعایت نکردن توصیه های جراح

سبک زندگی،عادات و فعالیت های شما در موفقیت آمیز بودن ایمپلنت دندان نقش مهمی دارد. در صورتی که پس از جراحی کاشت ایمپلنت به دستورالعمل های توصیه شده توسط جراح عمل نکنید. احتمال شکست ایمپلنت دندان افزایش می یابد. بعد از کاشت ایمپلنت دندان تا زمانی که پایه ایمپلنت به طور کامل با استخوان فک جوش بخورد رژیم غذایی خود را رعایت کنید. از دیگر مراقبت های پس از کاشت ایمپلنت دندان می توان به حفظ بهداشت دهان و دندان و خودداری از مصرف مواد غذایی سفت اشاره کرد. این مراقبت ها کمک می کند طول عمر ایمپلنت افزایش یابد و از شکست ایمپلنت دندان جلوگیری شود.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، مسترشیپ پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

مسواک های مخصوص کامپوزیت دندان

علل خارج کردن روکش دندان

علل و علائم پس زدن ایمپلنت دندان

 

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ