علل لق شدن دندان دائمی در کودکان و بزرگسالان

علل لق شدن دندان دائمی در کودکان و بزرگسالان | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی علل لق شدن دندان دائمی در کودکان و بزرگسالان

برای دندان‌های شیری، لق شدن و افتادن آنها فرایندی طبیعی است. این فرایند باید رخ دهد تا دندان‌های شیری با دندان‌های دائمی تعویض شوند. هر چند هنگامی که دندان‌های دائمی لق شوند، جای نگرانی دارد و باید در اسرع وقت به یک دندانپزشک مراجعه نمایید. در مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان علل لق شدن دندان دائمی در کودکان و بزرگسالان را مورد بررسی قرار می دهیم. چندین عامل می‌تواند باعث لق شدن دندان دائمی شوند از جمله:

ضربه به دهان

ضربه به دندان‌ها می‌تواند باعث کشیده شدن رشته‌های رباط‌های پریودنتالی که ریشه دندان را به لثه‌ها و بافت‌های نرم اطراف متصل می‌کنند، شود. هنگامی که این رباط‌ها کشیده می‌شوند، دندان‌ها می‌توانند لق شوند. در صورتی که رباط باعث شکستگی در ریشه دندان شده باشد، می‌تواند باعث حرکت دندان‌ها نیز بشود. یکی نوع بسیار شایع دیگر از ضربه به دندان‌ها، دندان قروچه در طول شب است. دندان قروچه فشار بسیار زیادی را بر روی دندان‌ها و رباط‌های پریودنتال وارد می‌کند که می‌تواند منجر به احساس لقی دندان‌ها در هنگام بیدار شدن در صبح شود.

پریودنتیت (بیماری لثه و استخوان)

در صورت عدم درمان بیماری‌های لثه، پریودنتیت رباط‌های پریودنتال و استخوان‌هایی که دندان‌ها را در محل خود نگه می‌دارند، را از بین می‌برد. چنانکه استخوان به حد کافی از بین برود، در این صورت دندان‌ها تکیه‌گاهی نخواهند داشت. در نهایت، دندان‌ها لق شده و ممکن است بیفتند یا نیاز به کشیده شدن توسط دندانپزشک داشته باشند.

افتادن دندان‌ها

اگر چند دندان افتاده در دهان خود داشته باشید، دندان‌های باقیمانده تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند. در اثر این وضعیت یک یا دندان کار چندن دندان را انجام خواهند داد. این بار سنگین می‌تواند فشار غیرضروری را بر روی دندان‌ها وارد کرده و باعث حرکت آنها گردد.

دلایل انواع نامرتبی دندان‌ها | بهترین دندانپزشک اصفهان

عفونت یا آبسه

آبسه در اطراف یک دندان می‌تواند باعث لق شدن دندان شود زیرا منجر به تحلیل استخوان و از دست رفتن اتصال بافت‌های نرم شود.

هورمون‌های بارداری

میزان بالای پروژسترون و استروژن در طول بارداری می‌تواند باعث شل شدن رباط‌ها و استخوان‌های اطراف دندان‌ها شود که منجر به حرکت دندان خواهد شد. خوشبختانه، این وضعیت معمولاً موقتی است و اغلب منجر به افتادن دندان نمی‌شود مگر اینکه عوارض دیگری مانند بیماری پریودنتال وجود داشته باشد.

علائم لقی دندان‌ها

برخی از علائم و نشانه‌های مرتبط با لقی دندان‌ها عبارتند از:

• درد یا التهاب لثه‌ها
  • خونریزی لثه
  • تجمع چرک در اطراف دندان
  • گیر کردن ذرات غذا بین دندان‌ها یا زیر لثه‌ها

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

تحلیل لثه

این علائم همچنین نشانه‌هایی از وجود عفونت در دهان هستند که حاکی از بیماری شدید لثه می‌باشد. مراحل اولیه بیماری لثه قابل برگشت است بنابراین درمان در سریع‌ترین زمان ممکن بسیار حیاتی است.

جلوگیری از لق شدن دندان‌ها

بهترین راه برای اجتناب از افتادن دندان‌ها رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان و انجام درمان مورد نیاز برای هر گونه بیماری سیستمیک که ممکن است بر سلامت دهان دندان تاثیر بگذارد، می‌باشد. مصرف یک رژیم غذایی سالم و متعادل و ورزش بطور منظم می‌تواند باعث بهبود سیستم ایمنی بدن شود و بسیاری از بیماری‌ها را دور نگه دارد.

بطور منظم وقت کافی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صرف کنید و از تکنیک‌های مناسب مسواک زدن و کشیدن نخ دندان استفاده نمایید. در برخی موارد، ممکن است پزشک توصیه به مصرف مکمل‌های غذایی و روغن‌های ضروری جهت کنترل التهاب لثه کند.

• صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.

بررسی ونیرهای دندانی لومینیرز

انواع مختلف ناهنجاری های فک