علل و عوامل بروز ورم لثه چیست؟

علل و عوامل بروز ورم لثه چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی علل و عوامل بروز ورم لثه

ورم لثه معمولا به دلیل جرم و یا باکتری انباشته شده روی دندان است. ورم لثه به عنوان یک بیماری غیر تخریبی لثه شناخته میشود ، اما تداوم این مشکل می تواند منجر به پیشرفت التهاب لثه گردد که بسیار جدی تر است و می تواند نهایتا منجر به لق شدن دندان و از دست دادن آن شود. در مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان قصد داریم به بررسی علل و عوامل بروز ورم لثه بپردازیم.

علائم ورم لثه شامل قرمزی و باد کردن لثه بوده و امکان دارد که لثه به راحتی هنگام مسواک زدن دچار خونریزی شود. تورم لثه اغلب با رعایت بهداشت دهان مانند مسواک زدن طولانی و مکرر و جرم گیری حل خواهد شد. به علاوه شستشو دادن دهان با دهان شویه می تواند موثر باشد. وقتی که ورم لثه بسیار کم باشد فرد متوجه آن نخواهد شد به این علت که علائم آن بسیار اندک است با این حال این وضعیت می تواند جدی شده و نیازمند به درمان فوری گردد.

مطلب پیشنهادی : پیشگیری از مشکلات دهانی مرتبط با دیابت

انواع ورم لثه:

دندان با جرم که منجر به تورم لثه شود:

این بیماری به علت جرم دندان ، فاکتورهای سیستمی، عوارض دارویی یا سوء تغذیه ایجاد می گردد.

دندان بدون جرم که منجر به بیماری لثه می شود:

این بیماری به دلیل برخی باکتری های خاص در دهان، ویروس و یا قارچ دهانی ایجاد می شود. همچنین ممکن است به علت عوامل ژنتیکی و شرایط سیستمی بدن شامل ( آلرژی و یا بیماری های خاص، زخم یا واکنش بدن به جسم خارجی مثل دندان مصنوعی ) باشد. بعضی اوقات هیچ دلیل خاصی برای این مشکل وجود ندارد.

علل ورم لثه:

علت اصلی تورم لثه انباشته شدن باکتری میان و دور دندان هاست و این جرم ها منجر به واکنش ایمنی می شوند که این حالت ممکن است باعث تخریب لثه نیز شود و نهایتا منجر به شرایط وخیم تر و نیاز به کشیدن دندان خواهد شد. جرم دندان یک لایه رسوبی نازک است که به طور طبیعی روی دندان انباشته می شود . معمولا این جرم ها با انباشتگی و لانه گزینی با کتری ها همراه است که مایل به چسبیدن به سطوح نرم دندان را دارند. این باکتری ها ممکن است برای سلامت دهان در مقابل انباشتگی و جمع شدگی آنها مضر شود و از طرفی جرم های دندان می توانند منجر به پوسیدگی دندان ها نیز شوند و مشکلات لثه مانند ورم لثه و بیماری لثه و همچنین عفونت لثه را به وجود آورند.

اگر این جرم ها بطور کامل از بین نروند می توانند بسیار سخت و رسوبی گردند . این جرم ها معمولا در مجاورت لثه ایجاد می شوند و زرد رنگ هستند. جرم ها و پلاک ها فقط باید توسط دندان پزشک برداشته شوند . در غیر اینصورت باعث آسیب رسیدن به مینای دندان میگردد .جرم های سخت و سفت دندان نهایتا منجر به از بین بردن لثه، ورم لثه دور دندان می شود و این امر منجر به خونریزی لثه می شود.

علل و عوامل بروز ورم لثه چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان

سایر عوامل بروز :

اختلال هورمونی:

این حالت زمان بلوغ ، یائسگی ، قاعدگی و دوران بارداری در زنان اتفاق می افتد که در این حالت لثه بسیار حساس شده و خطر التهاب لثه افزایش می یابد.

برخی بیماری ها:

سرطان ، دیابت، یا HIV خطر بیماری های لثه را افزایش می دهد.

استفاده از برخی دارو ها:

سلامت دهان می تواند به خاطر استفاده از برخی داروها مورد تهدید قرار گیرد به خصوص زمانی که میزان بزاق دهان کاهش یابد. داروی دیلان تین، نیفدیپین و داروهای ضد تشنج و دارو های ضد آنژین می تواند منجر به افزایش و رشد غیرعادی بافت دهان شود.

سیگار کشیدن:

سیگار کشیدن مداوم می تواند به افزایش بیماری های لثه کمک کرده و در مقایسه با افراد غیر سیگاری این افراد بیشتر دچار بیماری های لثه خواهند شد.

افزایش سن:

ریسک ابتلا به ورم لثه با افزایش سن رابطه مستقیم دارد.

رژیم غذایی ناسالم:

کمبود ویتامین C و A می تواند منجر به ورم لثه شود.

سابقه خانوادگی:

افرادی که والدینشان دارای مشکل لثه هستند احتمال بیشتری دارد که دچار این بیماری شوند. اما برخی باکتریها در طول زندگی در دهان رشد می کنند و منجر به بیمارهای لثه می گردند.

علائم ورم لثه

در موارد خفیف التهاب لثه ممکن است هیچ نشانه ی مهمی نداشته باشد و این علایم ممکن است شامل:

• قرمز شدن و ارغوانی شدن لثه.
  • نرم شدن لثه که در هنگام لمس دردناک باشد.
  • خون ریزی لثه هنگام مسواک زدن
  • تورم لثه
  • پس رفت و تحلیل لثه
  • لثه نرم

• صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم