علل پیوند استخوان در کاشت دندان

علل پیوند استخوان در کاشت دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی علل پیوند استخوان در کاشت دندان

پیوند استخوان یک روش معمول برای تثبیت بافت استخوانی در فک است. در طی جراحی ایمپلنت‌های دندانی، یک سوراخ کوچک در استخوان فک بیمار ایجاد می‌شود تا ایمپلنت را نگه دارد، این یک پست تیتانیوم کوچک است که دندان مصنوعی را در جای خود نگه می‌دارد. برای انجام این کار، استخوان‌های فک باید به اندازه کافی پهن و پایدار باشند تا بتوانند آن را نگه دارند و با پست جوش بخورد. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان علل پیوند استخوان در کاشت دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

پیوند استخوان معمولاً هنگامی توصیه می‌شود که بیمار از ناحیه فک دچار آسیب دیدگی شده باشد یا پوسیدگی گسترده دندان داشته باشد. در این موارد، ممکن است بافت استخوانی به دلیل آتروفی یا زوال از بین رفته باشد. اگر استخوان فک شما خراب شده است یا به اندازه کافی قوی نیست، فشار وارد شده بر روی فک ناشی از جویدن مکرر می‌تواند به ایمپلنت دندان آسیب برساند و خطر شکست ایمپلنت دندان را افزایش دهد.

وقتی دندانپزشک تشخیص داد که بافت استخوانی کافی برای حمایت از ایمپلنت‌های دندانی وجود ندارد، پیوند استخوان را توصیه می‌کند. در پیوند استخوان از تکه‌های استخوان بدن شما به همراه تکه‌های مرده استخوان فک جسد انسانی برای افزودن توده استخوان به فک استفاده می‌شود. بعضی از بیماران بسته به شدت آسیب به فک طبیعی ممکن است کاندید پیوند استخوان مصنوعی نیز باشند.

نحوه پیوند استخوان

پیوند استخوان برای کاشت دندان یک روش معمول است که می‌تواند در جراحی به صورت سرپایی انجام شود. قبل از جراحی، بیهوشی یا آرام بخش تزریق داخل وریدی برای جلوگیری از هرگونه ناراحتی انجام می‌شود. دندانپزشک ناحیه را تمیز می‌کند، سپس از طریق بافت لثه برشی ایجاد می‌کند تا ناحیه‌ای که به پیوند استخوان نیاز دارد را مشخص کند.

اگر از بدن خود استخوان دریافت می‌کنید، دندانپزشک برش دوم را برای برداشتن بافت سالم استخوان ایجاد می‌کند. سپس بافت استخوانی سالم یا ترکیبی از بافت استخوان بین دو قسمت استخوان قرار می‌گیرد که باید جوش داده شود. دندانپزشک ممکن است نیاز به انجام برخی ترمیم‌های اضافی در بافت اطراف داشته باشد؛ سپس محل برش را می بندد.

زمان ترمیم ممکن است چندین هفته طول بکشد تا استخوان فک برای قرار دادن ایمپلنت های دندانی بازسازی شود. پس از قرار دادن ایمپلنت‌ها قبل از اتصال پایه و تاج، به چندین هفته دیگر برای بهبودی احتیاج دارید.

نکات مراقبتی برای بهبود پیوند دندان

  • تمام داروها را طبق تجویز مصرف کنید. توصیه می‌شود قبل از بین رفتن بیهوشی،1 قرص مسکن استفاده کنید. اگر آنتی بیوتیک برای شما تجویز شده است، حتماً دارو را طبق دستورالعمل مصرف کنید تا تمام شود.
  • اگر واکنش غیرمعمولی به داروها دارید، با دفتر ما تماس بگیرید.
  • پیوند استخوان از بسیاری از ذرات ریز ساخته شده است. اگر در چند روز اول دانه‌های ریز در دهان خود را حس کردید، نگران نشوید. برای به حداقل رساندن مقدار گرانول جدا شده لطفا موارد زیر را بخاطر بسپارید:
  • 3 تا 5 روز اول به شدت تف نکنید و دهانتان را شستشو ندهید.
  • با انگشتان یا زبان خود به قسمت پیوند زده شده فشار وارد نکنید.
  • لب خود را به عقب نکشید تا به بخیه‌ها نگاه کنید زیرا باعث آسیب می‌شود.

معرفی انواع محافظ دندانی

  • اگر ایمپلنت‌های فوقانی نزدیک سینوس شما قرار داده شده باشد یا اگر عمل جراحی سینوس انجام شده باشد، ممکن است برای مدت چند روز ردپای خون از بینی شما پیدا شود. اگر خونریزی شدید بینی یا خونریزی ادامه داشت، لطفاً سریعاً با مطب دندانپزشک تماس بگیرید.
  • در صورت انجام عمل جراحی سینوس به مدت 14 روز از فین کردن بینی خودداری کنید و در صورت تجویز از داروی ضد احتقان بینی استفاده کنید.
  • اگر دندان موقت روی ایمپلنت شما گذاشته شده است، تا زمانی که ایمپلنت کاملاً بهبود نیابد، روی این دندان گاز نگیرید و آن را نجوید. عدم رعایت این کار باعث عدم موفقیت در کاشت ایمپلنت می‌شود.
  • مقداری خونریزی در 24 ساعت اول پس از جراحی طبیعی است. خونریزی فعال وجود دارد، یک پد گاز مرطوب یا کیسه چای مرطوب را روی آن قرار دهید و به مدت 20 دقیقه به طور مداوم گاز بگیرید. در صورت نیاز این کار را تکرار کنید. تجربه آثار خون در بزاق تا یک هفته طبیعی است. توجه داشته باشید در صورت ادامه خونریزی فعال، بلافاصله با دفتر ما تماس بگیرید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

  • شرایط طبیعی پس از جراحی شامل کمی احساس درد، حساسیت به لمس، سفتی عضلات، کبودی صورت و یا تورم است.
  • برای 48 ساعت اول پس از اتمام عمل، کیسه یخ را به مدت 20 دقیقه در کنار محل جراحی قرار دهید. بعد از 48 ساعت، یخ را با حرارت گرم و مرطوب جایگزین کنید. اوج تورم در 3 روز بعد از عمل قبل از فروکش کردن رخ می‌دهد.
  • اگر بخیه زده شود، 10 روز پس از عمل جراحی حل می‌شود و خود به خود از بین می‌رود. لطفا از تماس غیرضروری با بخیه‌ها تا زمان حل شدن خودداری کنید.
  • دندان‌های خود را خیلی ملایم مسواک بزنید، مراقب باشید تا قبل از بهبودی از مسواک زدن نواحی جراحی جلوگیری کنید. شما می‌توانید به آرامی با یک محلول شستشوی دهان یا آب نمک گرم دهانتان را شستشو دهید.

 

  • مایعات مغذی بنوشید و غذاهای جامد نرم مانند سوپ، ماست، بستنی، ژله، سیب زمینی له شده، پودینگ، ماهی ریش ریش شده و غیره بخورید، تا حداقل 3 روز پس از جراحی. وقتی دهان شما قادر به تحمل غذای جامد باشد، می‌توانید به رژیم غذایی عادی خود برگردید. همه متفاوت هستند و تحمل شما استحکام شما را تعیین می‌کند.
  • بی حسی ممکن است پس از عمل شما تا 24 ساعت ادامه داشته باشد. اگر بی حسی شما بیش از 24 ساعت طول کشید با مطب دندانپزشکی تماس بگیرید.
  • حداقل تا 21 روز پس از جراحی از کشیدن سیگار خودداری کنید. سیگار کشیدن روند بهبودی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • اگر از داروهای ضد بارداری استفاده می‌کنید، لطفاً دندانپزشک را مطلع کنید زیرا ممکن است تداخل ایجاد کند.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

عوارض و خطرات کاشت ایمپلنت در سالمندان

غذاهای مناسب بعد از جراحی دندان عقل

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ