غذاهای مناسب بعد از جراحی دندان عقل

غذاهای مناسب بعد از جراحی دندان عقل | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی غذاهای مناسب بعد از جراحی دندان عقل

دندان‌های عقل به دندان آسیاب سوم نیز شناخته می‌شوند. این دندان‌ها در انتهای لثه‌ها رشد می‌کنند و به طور معمول آخرین دندان‌هایی هستند که بیرون می‌آیند. اکثر افراد دارای چهار دندان عقل هستند، هر یک در گوشه‌ای از دهان رشد می‌کند. از آنجا که فضای کمی در انتهای دهان وجود دارد، دندان‌های عقل ممکن است در زوایای غیر طبیعی رشد کنند یا فقط به صورت جزیی بیرون بیایند. این دندان‌ها، به دندان‌های عقل نهفته مشهورند. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان غذاهای مناسب بعد از جراحی دندان عقل را مورد بررسی قرار می دهیم.

دندان‌های عقل نهفته می‌توانند باعث ایجاد انواع مشکلات شوند. ممکن است دچار عفونت شوند، به دندان‌های مجاور آسیب برسانند، باعث ایجاد شلوغی شوند یا شروع به پوسیدگی کنند زیرا تمیز کردن آن‌ها دشوار است. اغلب افراد دندان‌های عقل خود می‌کشند تا این مشکلات را برطرف کنند. با این حال، نیازی نیست که دندان عقل کشیده شود، مگر اینکه مشکلی ایجاد کند.

پس از اینکه دندان‌های عقل خود را کشیدید، بسیار مهم است اطمینان حاصل کنید که تغذیه مناسبی را دریافت می‌کنید. یک رژیم غذایی مغذی خطر عوارض را به حداقل می‌رساند، به کاهش تورم کمک می‌کند، مواد مغذی را تامین می‌کند و به روند بهبودی زخم کمک می‌نماید. غذاهایی که بعد از جراحی می‌خورید باید نرم و به راحتی قابل جویدن باشند. همچنین باید سرشار از ویتامین، مواد معدنی، انرژی و پروتئین باشند تا به درمان زخم کمک کنند. در اینجا 15 غذای نرمی که باید بعد از کشیدن دندان عقل بخورید، معرفی شده است.

املت تخم مرغ

تخم مرغ جز بهترین غذاهایی است بعد از کشیدن دندان‌های عقل توصیه می‌شود. تخم مرغ منبع پروتئینی بسیار خوب و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. هنگامی که صحبت از خرید تخم مرغ به میان می‌آید، سعی کنید انواع پاستوریزه و یا غنی از امگا 3 را پیدا کنید. این تخم مرغ‌ها چربی‌های امگا 3 بیشتری دارند که ممکن است به بهبود زخم کمک کند. تخم مرغ به صورت املت در مقایسه با سایر انواع تخم مرغ، راحت‌تر قابل جویدن و قورت دادن است.

سوپ‌های مخلوط شده

پس از کشیدن دندان‌های عقل، خوردن سوپ مخلوط شده مانند سوپ گوجه فرنگی یا کدو تنبل فوق العاده است. خوردن آن‌ها راحت است و حاوی اجزایی نیستند که بتواند ناحیه جراحی را تحریک کند. علاوه بر این، سوپ‌ها به طور کلی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. این ترکیب کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که نیازهای تغذیه‌ای روزانه را در زمانی که نمی‌توانید بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات را مصرف کنید، برآورده کرده‌اید.

سوپ‌های مخلوط شده همچنین می‌توانند آب بدن شما را حفظ کنند، که پس از جراحی بسیار مهم است. عاقلانه است که اطمینان حاصل کنید که سوپ شما ولرم یا سرد باشد، زیرا سوپ‌های داغ باعث تحریک زخم می‌شوند. همچنین، اطمینان حاصل کنید که سوپ‌های بر پایه سبزیجات تا حد امکان لطیف باشند تا از خوردن تکه‌های بزرگ اجتناب شود.

شوربا

شورباها نیز مثل سوپ‌ها، یک منبع عالی برای تامین مواد مغذی پس از عمل جراحی دندان هستند. این غذا نه تنها خوشمزه است، بلکه انواع مختلفی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را نیز شامل می‌شود. علاوه بر این، اگر در مصرف آب کافی مشکل دارید، شورباها یک راه عالی برای هیدراته ماندن هستند. شوربا با قلم نوعی شوربا است که به دلیل مزایای سلامتی اش بسیار توصیه می‌شود. این غذا یک منبع مغذی است که با جوشاندن استخوان‌های حیوانی و بافت همبند تهیه می‌شود. اگر چه مطالعات مستقیمی در مورد تاثیرات سلامتی شوربای قلم وجود ندارد، مطالعات بر روی اجزای این شوربا نشان می‌دهد که ممکن است مزایای ضد التهابی داشته باشد. برای جلوگیری از تحریک زخم اطمینان حاصل کنید که شوربا ولرم یا سرد باشد.

ماست یونانی

ماست یونانی یک غذای سالم با پروتئین بالا است که بعد از جراحی دندان می‌توانید از آن لذت ببرید. این ماست دارای یک بافت صاف و خامه‌ای است که کاملا تسکین دهنده است و می‌تواند به بی حسی دهان کمک کند. ماست یونانی غنی از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی مانند کلسیم و روی می‌باشد.

مواد غذایی با پروتئین بالا ممکن است به روند بهبودی کمک کنند. در واقع، مطالعات متعددی، رژیم غذایی کم پروتئین را به فرآیند بهبودی کندتر مرتبط کرده اند. علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کافی روی می‌تواند موجب تسریع در بهبودی زخم شود. با این حال، اگر وضعیت روی بدن شما در حال حاضر خوب است، مصرف روی بیشتر ممکن است هیچ مزایایی نداشته باشد. گفتنی است، خوردن بسیاری از غذاهای غنی از روی، مانند استیک و گوشت‌های دیگر، پس از جراحی دندان دشوار است، بنابراین ماست یونانی می‌تواند یک جایگزین عالی باشد.

پوره سیب زمینی

سیب زمینی یک گیاه ریشه‌ای همه کاره است که می‌تواند به شیوه‌های بسیاری آماده شود. به طور خاص، پوره سیب زمینی می‌تواند پس از کشیدن دندان عقل، یک غذای راحت باشد. پوره غنی از کالری و مواد مغذی است که هر دو برای بازیابی مهم هستند.

از ان جا که افراد پس از جراحی، نیاز به انرژی کمی بیشتری دارند، این غذا مناسب است. پوره سیب زمینی به شما اجازه می‌دهد که با خوردن تنها مقدار کمی از این غذا، مواد مغذی و انرژی زیادی را به دست آورید، که در صورت مشکل در خوردن غذای کافی فوق العاده خواهد بود. فقط اطمینان حاصل کنید که پوره سیب زمینی شما ولرم و یا سرد باشد، زیرا غذاهای گرم ممکن است زخم را تحریک کنند.

سس سیب

سیب سفت و ترد است، در نتیجه پس از کشیدن دندان‌های عقل، مناسب نخواهد بود. خوشبختانه، خوردن سس سیب یکی از راه‌های افزایش مصرف میوه است، در حالی که از تحریک زخم اجتناب می‌شود. با این حال، معمولا از سیب خرد شده تهیه می‌شود که به طور معمول بدون پوست و هسته است که محتوای تغذیه‌ای آن را کاهش می‌دهد. به این دلیل که پوست سیب حاوی بسیاری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر می‌باشد.

با این وجود، یک سیب بدون پوست منبع خوبی از ویتامین‌هایی مانند ویتامین C است. این ویتامین می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند که به نوبه خود می‌تواند به روند بهبود زخم کمک نماید.

پوره موز

موز یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در جهان است. بافت نرم آن باعث جویدن و بلعیدن راحت پس از جراحی دندان می‌شوند. به علاوه موز فوق العاده مغذی است و انواع مختلفی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند پتاسیم، ویتامین  B6، منگنز و فولات را تامین می‌کند. پوره موز (موز له شده) می‌تواند بافت آن را حتی نرم‌تر کند تا خطر ناراحتی را کاهش دهد.

بستنی موزی

افراد اغلب توصیه می‌کنند که پس از جراحی دندان عقل بستنی بخورید، اما این یک انتخاب مغذی نیست. در حالی که سردی آن ممکن است تأثیر تسکین دهنده بر روی زخم داشته باشد، بستنی به طور معمول قند زیادی دارد، و بسیار ناسالم است. بستنی موزی یک جایگزین خانگی سالم و خوشمزه برای بستنی معمولی است.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

غذاهای ممنوع

انواع مختلفی از غذاها می‌توانند زخم‌های دهان شما را در حین بهبودی بعد از جراحی تحریک کنند. در اینجا برخی از غذاهایی که باید پس از کشیدن دندان عقل از آن‌ها اجتناب شود، مطرح شده اند.

  • غذاهای تند: ممکن است باعث درد و سوزش شود.
  • غذاهای ترد و خشک: مواد غذایی مانند چیپس و کوکی‌ها ممکن است در ناحیه زخم قرار بگیرند و بهبودی را دچار اختلال کنند.
  • بیشتر دانه‌ها و غلات: این مواد با ورود به زخم بهبودی را با مشکل مواجه می کنند.
  • مواد غذایی جویدنی: خطر گاز گرفتن گونه، لب‌ها و زبانتان را بخصوص بلافاصله پس از جراحی، افزایش دهد.

همچنین لازم است از استفاده از نی در هنگام بهبودی پس از کشیدن دندان عقل، اجتناب شود. نی باعث ایجاد مکش در دهان می‌شود که خطر ایجاد سوکت خشک را افزایش می‌دهد. سوکت خشک وضعیت دردناکی است که در آن لخته‌ای که از ناحیه کشیدن دندان محافظت می‌کند، جا به جا می‌شود. در نتیجه، استخوان‌ها و اعصاب زیر آن در معرض هوا قرار می‌گیرند که موجب درد و تاخیر در بهبودی می‌شود.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

مزایا و معایب استفاده از ارتودنسی فانکشنال

معرفی انواع محافظ دندانی

عوارض و خطرات کاشت ایمپلنت در سالمندان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ