عوارض و خطرات کاشت ایمپلنت در سالمندان

عوارض و خطرات کاشت ایمپلنت در سالمندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی عوارض و خطرات کاشت ایمپلنت در سالمندان

اگرچه احتمال بروز عوارض و خطرات ایمپلنت دندان، بسیار نادر است. برخی افراد ممکن است پس از انجام جراحی ایمپلنت به مشکلاتی دچار شوند. بعضی از عوارض احتمالی جراحی ایمپلنت سالمندان نظیر بروز حساسیت، درد، خونریزی و تورم، کوتاه مدت هستند و با گذشت زمان برطرف می‌شوند. برخی دیگر نظیر عفونت، لق شدن ایمپلنت، مشکلات سینوسی، پس زدن ایمپلنت و لق شدن روکش ایمپلنت، عوارض بلند مدت جراحی ایمپلنت سالمندان هستند و نیاز به انجام اقدامات درمانی دارند. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان عوارض و خطرات کاشت ایمپلنت در سالمندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

لق شدگی ایمپلنت

در چند هفته اول، پس از انجام جراحی ایمپلنت سالمندان، ایمپلنت دندانی در حال جوش خوردن به استخوان فک است. این مرحله برای موفقیت بلند مدت جراحی ایمپلنت بسیار مهم است و ممکن است ماه‌ها طول بکشد. در صورتی که ایمپلنت دندانی با استخوان فک جوش نخورد؛ ممکن است دندانپزشک معالج تصمیم به خارج کردن ایمپلنت مورد نظر بگیرد.

بروز عفونت

در صورتی که سالمندان از ایمپلنت‌های دندانی خود به خوبی مراقبت نکنند، ممکن است باکتری‌های موجود در غذا، محل عمل جراحی را آلوده کنند و احتمال ابتلا به عفونت بعد از ایمپلنت افزایش یابد.

ایجاد حساسیت ناشی از ایمپلنت سالمندان

بروز حساسیت پس از جراحی ایمپلنت دندان، ناشی از مصرف داروها است، در چنین شرایطی حتماً باید به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید.

داشتن خونریزی

در روزهای اولیه پس از جراحی ایمپلنت که لثه در حال ترمیم شدن است. احتمال خونریزی در لثه وجود دارد و به خودی خود برطرف می‌شود. در صورتی که خونریزی لثه متوقف نشود یا در روزهای بعد نیز مشاهده شود، لازم است به دندانپزشک مراجعه شود.

بروز تورم لثه

با توجه به فشار وارد شده به لثه حین عمل جراحی، تورم لثه پس از کاشت ایمپلنت سالمندان امری طبیعی است و نهایتاً یک هفته بیمار را درگیر می‌کند. استفاده از کمپرس سرد بر روی محل تورم در چنین شرایطی می‌تواند کمک کننده باشد.

ایجاد آسیب بافتی یا عصبی

گاهی ممکن است به طور اتفاقی، ایمپلنت سالمندان نزدیک به عصب قرار گیرد و به ظهور علائمی نظیر بی‌حسی، سوزن سوزن شدن یا درد در محل جراحی منجر شود. در موارد شدیدتر ممکن است بی‌حسی مداوم و طولانی مدت در محل قرارگیری ایمپلنت، چانه و لب‌ها ایجاد شود.

بروز مشکلات سینوسی

ایمپلنت‌های دندانی در سالمندان به خصوص در فک بالا ممکن است به داخل حفره‌های سینوس نفوذ کنند، موجب ایجاد تورم در سینوس‌ها شوند و احتمال ابتلا به بیماری سینوزیت را افزایش دهند. البته احتمال بروز این مشکل در افرادی که کاشت ایمپلنت را انجام داده‌اند بسیار نادر است. علائم سینوزیت ناشی از جراحی ایمپلنت سالمندان شامل موارد زیر است:

• مسدود شدن راه بینی
  • کاهش حس بویایی
  • سردردهای سینوسی
  • دندان درد
  • آسیب به ایمپلنت دندان

وارد آوردن ضربه یا فشار بیش از حد به ایمپلنت دندان مانند هر دندان دیگری، ممکن است به ترک خوردن یا لق شدن آن منجر شود. برخی افراد بدون اینکه خودشان متوجه باشند به ایمپلنت دندان خود فشار زیادی وارد می‌کنند. به عنوان مثال افراد عصبی یا افرادی که تحت شرایط استرس‌زای بالایی زندگی می‌کنند و افرادی که در خواب دندان قروچه می‌کنند ممکن است ناخواسته به ایمپلنت دندان خود آسیب برسانند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

لق شدن روکش ایمپلنت

لق شدن روکش ایمپلنت ممکن است به دلایل مختلفی رخ بدهد. در صورتی که پایه ایمپلنت دندان لق شود، ممکن است به دلیل جوش نخوردن پایه با لثه بیمار باشد. هنگامی که تاج ایمپلنت دندان لق شود، علت آن باز شدن چسب‌های موقت ناشی از حرکات دهان هنگام جویدن مواد غذایی است. در صورتی که پیچ اتصال پایه به پروتز لق شود، علت آن می‌تواند استفاده از ایمپلنت‌های ارزان و نامناسب باشد.

پس زدن ایمپلنت دندان

بدن برخی از افراد ممکن است نسبت به مواد مصنوعی نظیر تیتانیوم یا فلزات دیگر حساسیت داشته باشد و ایمپلنت دندان را پس بزند. برای تشخیص وجود یا عدم وجود حساسیت نسبت به فلزات از آزمایش Melisa پیش از جراحی ایمپلنت سالمندان استفاده می‌شود. شایان ذکر است که احتمال پس زدن ایمپلنت در سالمندانی که به بیماری‌های خود ایمنی نظیر روماتیسم مفصلی، مالتیپل اسکلروز، لوپوس و سلیاک دچار هستند، بیش‌تر از سایر افراد است.

• صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.

موارد انجام جراحی اصلاحی فک بالا

مزایا و معایب استفاده از ارتودنسی فانکشنال