نکات مراقبتی بعد از جراحی دندان عقل

نکات مراقبتی بعد از جراحی دندان عقل | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل

در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان نکات مراقبتی بعد از جراحی دندان عقل را مورد بررسی قرار می دهیم. پس از اتمام این روش، گاز اکسید نیتروژن یا داروی تجویزی IV قطع می شود. دندانپزشک برای کمک به لخته شدن خون در ناحیه جراحی، گازی در اختیار شما قرار می‌دهد تا آن را گاز بگیرید. بلافاصله پس از جراحی، ممکن است اثرات خفیف بیهوشی از جمله حالت تهوع، سرگیجه و لرز را احساس کنید. پس از جراحی، احساس گرفتگی و تورم خواهید داشت. ممکن است بلافاصله درد زیادی احساس نکنید. اما احتمالاً با از بین رفتن بی‌حسی موضعی در ساعات بعد از عمل، درد افزایش خواهد یافت.

روند بهبودی جراحی دندان عقل

پس از جراحی تا ۲۴ ساعت، از شستشوی شدید دهان یا نوشیدن مایعات خودداری کنید. الکل ننوشید و از دهانشویه حاوی الکل استفاده نکنید. از مسواک زدن دندان‌های خود در کنار محل کشیدن دندان خودداری کنید. از مسواک دستی نرم استفاده کنید که ملایم‌تر از مسواک برقی است. برخی از دردها، خونریزی‌ها و التهاب های موجود در دهان و گونه‌ها احتمالا تا چند روز پس از جراحی باقی خواهند ماند. ممکن است در این مدت نتوانید دهان خود را تا آخر باز کنید. محل جراحی می‌تواند تا شش هفته بعد بهبود یابد، اما بیشتر افراد می‌توانند روز بعد جراحی فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند. با این حال، برای پیشگیری از تخریب لخته خون، تا یک هفته پس از جراحی از فعالیت شدید خودداری کنید. در طول فرآیند بهبودی از استعمال دخانیات خودداری کنید.

توصیه های غذایی بعد از جراحی دندان عقل

پزشک یا دندانپزشک معالج شما، بعد از جراحی در مورد اینکه چه چیزی را باید بخورید و یا نباید بخورید با شما صحبت می کند. بافت‌های نرم دهان شما احتمالا برای چند هفته حساس خواهند بود. در ابتدا غذاهای نرم یا مایع مصرف کنید و سپس با بهبودی کامل، به تدریج غذاهای جامد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

عوارض جراحی کشیدن دندان عقل | بهترین دندانپزشک اصفهان

به یاد داشته باشید که باید از مصرف غذاهای تند، اسیدی، جویدنی، یا کوچک و سفت (مانند مغزها، دانه‌ها و گرانولا) که می‌توانند محل جراحی را تحریک کنند، خودداری کنید. علاوه براین، دندانپزشک ممکن است به شما توصیه کند که دهان خود را به آرامی با آب نمک گرم (نصف قاشق چایخوری نمک در ۲۰۰ گرم آب گرم) بعد از غذا بشویید. مصرف داروهای ضد درد یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی به رفع ناراحتی احتمالی ناشی از زخم جراحی دندان عقل، کمک می‌کند. علاوه براین، توصیه می‌شود که برای کنترل خونریزی در یکی دو شب اول سر خود را بالاتر از قلب خود قرار دهید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل

اگر بعد از برداشتن گاز خونریزی داشتید، یک تکه گاز تمیز دیگر را در یک پد تا کنید. پد را با آب گرم مرطوب کنید و به آرامی آن را بین دندان های خود در ناحیه کشیدن نگه دارید. از جویدن گاز پانسمان خودداری کنید. حدود ۳۰ دقیقه آن را در جای خود نگه دارید و اگر آغشته به خون شد آن را تعویض کنید. همچنین ممکن است دندانپزشک شما توصیه کند که یک چای کیسه ای را مرطوب کرده و به آرامی آن را به مدت ۳۰ دقیقه گاز بگیرید تا خونریزی را کنترل کنید. چای حاوی تانن و ترکیباتی است که می توانند رگ های خونی را منقبض کنند و به توقف خونریزی کمک کنند.

• صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.

روش های درمان لکه های قرمز در دهان

راه های درمان شفافیت دندان