پاسخ به سوالاتی در مورد پرکردن دندان

پاسخ به سوالاتی در مورد پرکردن دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

بررسی سوالاتی در مورد پرکردن دندان

در این بخش سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان سوالاتی در مورد پرکردن دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

پر کردن دندان چقدر طول می‌کشد؟

همان طور که در قسمت‌های بالا توضیح دادیم عوامل متعددی بر روی زمان نصب فیلینگ تاثیر دارند. نصب آمالگام در مقایسه با کامپوزیت سریع تر انجام می‌‌شود و فیلینگ عمیق دندان در مقایسه با فیلینگ سطحی و عدم استفاده از داروی بی حسی بر روی روند درمان تاثیر می‌گذارد. در اکثر موارد نصب فیلینگ از ابتدا تا انتها چه چیزی حدود ۲۰ دقیقه تا یک ساعت طول می‌‌کشد. دندان پزشک می‌تواند در یک جلسه درمان به نفع یک چند از فیلینگ بپردازد به شرط آنکه پرکردن دندان با مشکل مواجه نشود. از دندان پزشک خود بپرسید که پرکردن دندان شما چقدر طول می‌کشد تا بتوانید برنامه ریزی کنید. اگر شما اضطراب دارید دندان پزشک به زبان ساده مراحل نصب فیلینگ را برای شما توضیح خواهد داد.

ماندگاری پر کردن دندان چقدر است؟

انواع مختلف فیلینگ طول عمر متفاوتی دارند به عنوان مثال ماندگاری فیلینگ طلا بیش از ۱۵ سال است. و ماندگاری فیلینگ آمالگام ۱۰ تا ۱۵ سال می‌باشد حال آنکه رزین کامپوزیت ۵ تا ۱۰ سال عمر می‌کند به ویژه اگر برای دندان‌های ردیف جلو استفاده شود. ماندگاری فیلینگ شیشه حدود ۵ سال است معمولاً فقط برای دندان‌های شیری یا به صورت فیلینگ موقت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد مورد استفاده برای پر کردن دندان همواره در حال پیشرفت است و می‌‌توانند به اندازه آمالگام عمل کنند به ویژه اگر تحت فشار حاصل از خوردن مواد غذایی سفت قرار نگیرند. با این حال احتمال تغییر رنگ کامپوزیت به ویژه در اطراف لبه‌های آن بیشتر از و قبل از آنکه خودش از نظر فیزیکی تحلیل برود ظاهر نامناسبی را ایجاد می‌کند.

آیا پر کردن دندان درد دارد؟

نگرانی در خصوص احساس درد در زمان پر کردن دندان و بعد از آن طبیعی است. اما ما به شما اطمینان خاطر می‌دهیم که با استفاده از داروی بی حس کننده شما در طول درمان دچار هیچگونه دردی نخواهید شد. ممکن است تزریق داروی بی حس کننده کمی درد داشته باشد اما این احساس درد فقط چند ثانیه طول می‌کشد. دندان پزشکان می‌توانند با استفاده از ژل بی حس کننده روی لثه از میزان درد حاصل از تزریق بکاهند. می‌‌توان در مواردی که فقط سطح دندان دچار پوسیدگی شده است بدون تزریق داروی بی حسی به پر کردن دندان پرداخت. به آنچه که در آن پزشک به شما می‌گوید اعتماد داشته باشید و به تصمیم او در خصوص انتخاب نوع فیلینگ توجه کنید.

برای تسکین درد پس از پر کردن دندان چه باید کرد؟

پس از آن که اثر داروی بی حسی از بین رفت خود دندان نباید باعث احساس درد در شما شود. اما ممکن است محل تزریق داروی بی‌حسی کمی درد داشته باشد. در صورتی که متوجه شدید که دندان شما پس از پر کردن درد دارد احتمالاً یک مشکل به وجود آمده است. که دندان پزشک باید آن را برطرف کند به عنوان مثال ممکن است فیلینگ دندان شکسته باشد. یا از جای خود خارج شده باشد و اعصاب دندان در معرض هوا قرار گرفته باشند. در صورتی که شما در هنگام گاز زدن مواد غذایی دچار درد شوید ممکن است ارتفاع فیلینگ خیلی زیاد باشد و پولیش آن ضرورت پیدا کند.

چگونگی پر کردن دندان با کامپوزیت و آمالگام | بهترین دندانپزشک اصفهان

احتمال التهاب پالپ داخل دندان وجود دارد که از این اختلال تحت عنوان پالپیت یاد می‌شود. و معمولاً به علت باقی ماندن برخی از قسمت‌های پوسیده دندان در هنگام فرایند پر کردن آن به وجود می‌‌آید. این مشکل گاهی اوقات به صورت خود به خود برطرف می‌‌شود اما اغلب درمان کانال ریش برای تخلیه بافت عفونی دندان ضروری خواهد بود. در برخی موارد نادر ممکن است بیمار به ماده مورد استفاده برای پر کردن دندان حساسیت داشته باشد که در این حالت دندان پزشک فیلینگ را با یک ماده متفاوت تعویض خواهد کرد. اگر همچنان تا چند روز پس از کش کردن دچار درد شدید بهتر است دوباره به دندان پزشک خود مراجعه کنید. در صورتی که پس از پرکردن دندان وارد شده باشید باید فوراً با دندان پزشک‌تان تماس بگیرید و تقاضای ملاقات اورژانسی نمایید.

آیا پس از پر کردن دندان احتمال حساسیت دندان وجود دارد؟

احساس درد پس از پر کردن دندان‌ها عادی نیست اما این احتمال وجود دارد که شما به مدت یک تا دو روز دچار حساسیت دندان شوید. به طور کلی دندانی که به تازگی پر شده است می‌تواند نسبت به غذاهای داغ و سرد یا نوشیدنی‌ها حساس باشد و در صورتی که شما دچار این مشکل شده باشید باید تا چند روز از هرگونه محرکی خودداری کنید دقت کنید که آیا از میزان حساسیت دندان به شما کاسته می‌‌شود یا خیر. شما باید تا مدتی از خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید و سعی کنید از گاز دادن مواد خوراکی توسط دندانی که فیلینگ دارد خودداری کنید.

در صورتی که حساسیت دندان پس از پر کردن آن واقعاً شما را اذیت کرد می‌توانید. از داروهای مسکن ضد التهابی از قبیل ایبوپروفن استفاده کنید اما در صورتی که همچنان حدود ۲ تا ۳ هفته پس از نصب فیلینگ دندان شما حساس بود بهتر است به دندان پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم را انجام دهد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

آیا پس از پر کردن دندان می‌توان غذا خورد؟

در صورتی که شما از فیلینگ کامپوزیت استفاده می‌کنید معمولا پس از پر کردن دندان می‌توانید غذا یا مایعات بخورید کافی است. کمی صبر کنید تا اثر داروی بی‌حسی از بین برود. زیرا ممکن است هنگامی‌ که لثه شما بی‌حس است به صورت تصادفی گونه یا لب خود را گاز بگیرید اما از آنجایی که فیلینگ فلزی مدت بیشتری طول می‌‌کشد تا سفت شود معمولاً دندان پزشکان به بیماران خود توصیه می‌کند. که به مدت ۱ تا ۲ ساعت از خوردن مواد غذایی و به مدت ۲۴ ساعت از جویدن خوراکی‌های سفت خودداری کنند و از غذاهای نرم مانند سوپ و پوره سیب زمینی یا ماست و اسموتی استفاده کنند. شما می‌‌توانید با رعایت کردن این نکات و پیروی از دستورات پزشک در خصوص نوشیدن مایعات و خوردن مواد غذایی پس از پر کردن دندان احساس بهتری داشته باشید.

چگونه از پوسیدگی بیشتر دندان جلوگیری کنیم؟

پس از پر کردن دندان باید از نکاتی که دندان پزشک در ارتباط با حفظ سلامت دهان و جلوگیری از پوسیدگی سایر دندان‌ها و نیاز به پر کردن آن‌ها یا سایر روش‌های درمانی به شما توصیه می‌کند. پیروی کنید و روزی دو بار از خمیر دندان حاوی فلوراید برای مسواک زدن دندان‌های خود استفاده کنید و از نخ دندان برای تمیز کردن فاصله بین دندان‌ها بهره بگیرید. رژیم غذایی شما بر روی سلامت دندان‌ها تاثیر دارد به عنوان مثال قطع مصرف خوراکی‌های شیرین می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. شما می‌توانید با دندان پزشک خود در خصوص نکات مهم برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها در آینده صحبت کنید.

قیمت پر کردن دندان

قیمت فیلینگ دندان با توجه به فاکتورهای متعددی تعیین می‌‌شود اما بهتر است. شما از پوشش بیمه خود در خصوص هزینه‌های مربوط به خدمات دندان پزشکی اطمینان حاصل کنید. معمولاً فیلینگ کامپوزیت در مقایسه با آمالگام گران قیمت است و تحت پوشش برخی از خدمات بیمه قرار ندارد.

• صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.

علل تعویض آمالگام با کامپوزیت

بررسی موم ارتودنسی